Influence of CrossFit exercises on the power abilities of high school pupils

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2021-6.008

Abstract

Purpose: to determine the influence of CrossFit exercises on the power abilities of high school-age children.

Materials and methods: theoretical analysis and generalization of scientific and methodological literature, pedagogical testing, pedagogical experiment, and methods of mathematical statistics. Such tests as the lifting of straight legs hanging (number of times); bending and extension of hands lying on the floor (number of times); triple jump on the right and left leg (m) were used to determine the level of the strength development of the 10th–11th-grade pupils. The studied results were compared to norms and evaluated with a certain number of points. Statistical analysis: the research materials were processed using the licensed program Excel. The study involved 113 schoolchildren in grades 10-11.

Results: at the beginning of the school year, we conducted the stating experiment, according to the results of which it was established below the average level of development of power abilities in high school pupils. According to the results of the primary research, pupils were assigned to the main and control groups for further conducting the forming experiment. Pupils of control groups were engaged only in the generally accepted state program on physical education for the 10th–11th grades of general secondary education institutions, and the educational process on physical education of pupils of the main groups was supplemented by the variant module “CrossFit” developed by us. According to the results of researches obtained after the introduction of the experimental technique into the educational process for physical education, it was determined that in schoolchildren of the main groups, the level of development of power abilities increased from below average to above average. Changes weren’t found on the score scale in the test control groups. In the age aspect, there is mainly an improvement in results with age, both in the main and control groups (p>0,05). In the gender aspect, it was revealed, mainly, the reliable primacy of the data of boys over the indicators of girls (p< 0,05–0,001).

Conclusions: significant positive changes were revealed in the indicators of the level of the strength development of the 10th–11th-grade pupils of the main groups, after using the experimental technique proposed by us in the educational process on physical education.

Keywords: variable module, CrossFit, high school pupils, power, physical culture lessons, motor activity.

References

Бала Т. М., Масляк І. П. (2014), "Динаміка показників рівня розвитку бистроти під впливом вправ чирлідингу", Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер.: педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, №118 (3), С. 14–17. http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuPN_2014_118(3)__5

Голенкова Ю. В., Галкіна А. В. (2015), "Розвиток координаційних здібностей дівчат старшого шкільного віку засобами художньої гімнастики", Теорія та методика фізичного виховання, №4, С. 39–44. DOI: 10.17309/tmfv.2015.4.1155.

Горбунов Л. (2016), "Вплив оздоровчого туризму на рівень фізичної підготовленості учнів старших класів", Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві: збірник наукових праць, №2 (10), С. 47–49. https://sport.vnu.edu.ua/index.php/sport/article/view/1098

Кравчук Т. М., Голівець К. М. (2015), "Особливості використання танцювальних вправ у фізичному вихованні старшокласниць", Теорія та методика фізичного виховання, №4, С. 11–16. http://nbuv.gov.ua/UJRN/TMFV_2015_4_3

Кравчук Т. М., Карпунець Т. В., Степаненко І. В. (2019), "Функціональне тренування як засіб розвитку силових здібностей учнів старших класів", Технології збереження здоров’я, реабілітація і фізична терапія: зб. ст. XII Міжнар. наук. конф., Харків, С. 132–136.

Кренделєва В. У. (2015), "Вплив оздоровчого фітнесу на рівень фізичної підготовленості учнів старших класів", Молодий вчений, №3 (18), С. 175–178.

Курамшин Ю. Ф. (2010), Теория и методика физической культуры. Москва: Советский спорт, 320 с.

Масляк І. П. (2017), "Вплив аеробіки силової спрямованості на стан кардіореспіраторної системи школярів старших класів", Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, №1 (82), С. 35–38. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/20398

Масляк І. П., Мамешина М. А., Жук В. О. (2014), "Стан використання інноваційних підходів у фізичному вихованні обласних загальноосвітніх навчальних закладiв", Слобожанський науково-спортивний вісник, №6 (44), С. 69–72. http://nbuv.gov.ua/UJRN/snsv_2014_6_15

Петрова А. С. (2021), "Вплив вправ кросфіту на рівень фізичної під-готовленості школярів старшого шкільного віку", Слобожанський науково-спортивний вісник, №2 (82), С. 63–69. DOI:10.15391/snsv.2021-2.010

Романенко В. О. (2005), Диагностика двигательных способностей: учеб. пособие. Донецк: ДонНУ, 290 с.

Сергієнко Л. П. (2001), Тестування рухових здібностей школярів. Київ: Олімпійська література, 439 с.

Скрипка І. М., Черідніченко С. В., Лисяк М. О. (2018), "Впровадження методики силових тренувань в процес фізичного виховання учнів старших класів", Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова, №6 (100), С. 74–77.

Суворова Т. І., Мороз М. С., Карабанов А. Г. (2011), "Вплив занять з атлетичної гімнастики на фізичну підготовленість учнів старших класів", Молодіжний науковий вісник. Розділ 1. Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення, №6, С. 13–16.

Сулима А. С., Насальський М. Д., Федорчук В. І. (2019), "Вплив секційних занять футболом на фізичну підготовленість школярів 11–12 років", Фізична реабілітація та рекреаційно-оздоровчі технології, №1, С. 20–24.

Фізична культура в школі (2019): навчальна програма для 10–11 класів закладів загальної середньої освіти. Київ: Літера ЛТД, 192 с.

Шамардіна Г. М. (2007), Основи теорії та методики фізичного виховання. Дніпропетровськ: Дріант, 486 с.

Шиян Б. М. (2009), Теорія і методика фізичного виховання школярів: підручник: у 2-х ч. Тернопіль: Навчальна книга-Богдан, Ч.1, 272 с.

Galimova A., Kudryavtsev M., Galimov G., Osipov A., Astaf'ev N., Zhavner T., et al. (2018), "Increase in power striking characteristics via intensive functional training in CrossFit", Journal of Physical Education and Sport, vol. 18 (2), pp. 585–591. DOI:10.7752/jpes.2018.02085

Irina Masliak, Tetiana Bala, Natalia Krivoruchko, Ludmula Shesterova, Irina Kuzmenko, Nina Kulyk, Roman Stasyuk, Vyacheslav Zhuk (2018), "Functional state of cardiovascular system of 10–16-year old teenagers under the influence of cheerleading classe", Journal of Physical Education and Sport, 18 Supplement issue 1, Art 63, pp. 452–458. DOI:10.7752/jpes.2018.s163

Kolomiitseva O., Prykhodko I., Prikhodko A., Anatskyi R., Turchynov A., Fushev S., Hunbina S., Garkavyi O. (2020), "Efficiency of Physical Education of University Students Based on the Motivation Choice of the CrossFit Program", Physical Activity Review, Vol. 8, pp. 26–38.

Mulyk K. V., Mulyk V. V. (2015), "Motivation of schoolchildren and students for health related tourism", Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, №7 (19), pp. 33–38. http://dx.doi.org/10.15561/18189172.2015.0705

Sibley B. A. (2012), "Using Sport Education to Implement a CrossFit Unit", Journal of Physical Education, Recreation & Dance, Vol. 83 (8), pp. 42–48. DOI:10.1080/07303084.2012.10598829

Smith M. M., Sommer A. J., Starkoff B. E., Devor S. T. (2013), "Crossfit-based high-intensity power training improves maximal aerobic fitness and body composition", Journal of Strength and Conditioning Research, Vol. 27 (11), pp. 3159–3172. DOI:10.1519/JSC.0b013e318289e59f

Published

2022-02-10

How to Cite

Petrova, A. ., & Bala, T. (2022). Influence of CrossFit exercises on the power abilities of high school pupils. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (6(86), 50–56. https://doi.org/10.15391/snsv.2021-6.008

Issue

Section

Articles