Features of the use of distance learning tools in higher educational institutions of physical culture in the conditions of quarantine restrictions
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2021-4.002Abstract
Purpose: to analyze the organizational and methodological features of the use of informational means of distance learning in the training of future specialists in physical culture and sports.
Material and methods: for the implementation of this goal, we used the following research methods: analysis of scientific and methodological literature; Internet resources; a survey using Google Forms; analysis, synthesis and generalization of the data obtained; methods of mathematical statistics. 93 students of the first, second and third courses of the daytime department of the Kharkiv State Academy of Physical Culture took part in the survey.
Results: the features of the organization of the educational process in quarantine conditions using distance learning tools in higher educational institutions of physical culture are considered. An online survey of students revealed their attitude to distance, full-time and mixed forms of education; their preferences and the provision of various electronic resources, programs, information communication tools that were used by teachers in the educational process. Possible difficulties and the significance of the benefits of distance learning for students are analyzed.
Conclusions: the study showed that the academy teachers in a short time and in difficult conditions mastered digital tools, communication resources, and remote platforms that they had not used before. An online survey showed that students' opinions on distance learning, full-time and blended learning were divided. The results of the study confirmed the opinion of other scientists that distance learning as an alternative form of the educational process cannot fully replace the traditional full-time form of education, and the use of distance learning tools makes it possible to diversify the educational process, make it much more interesting and effective.
Keywords: distance learning, students, online classes, distance learning tools, video conferencing software, e-learning tools.
References
Алексєєва І. А. (2017), «Основні елементи дистанційного курсу «Спортивна метрологія» при підготовці фахівців з фізичної культури і спорту», Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту, № 1, С. 12-15.
Ашанін В. С., Єгорова О. В., Філенко Л. В. (2018), Інформаційно-комунікаційні системи у фізичному вихованні та спорті: навч. посіб. Харків: ХДАФК, 164 с.
Єгорова О. В. (2018), «Використання продуктів компанії Google для вдосконалення професійної підготовки фахівців у сфері фізичної культури та спорту», Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури і спорту, № 2, С. 35-38.
Жерновнікова Я. В. (2018), «Шляхи впровадження інформаційних технологій в процес фізичного виховання», Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), № 5 (99)18, С. 97–99.
Жерновнікова Я. В., Пятисоцька С. С. (2020), «Особливості використання платформи Мoodle під час вивчення дисципліни «Інформатика», Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури і спорту, № 4, С. 26–29.
Організація дистанційного навчання в школі: методичні рекомендації. URL:https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf
Шандригось Г.А., Шандригось В.І., Ладика П.І. (2015), «Дистанційне навчання в системі підготовки фахівців з фізичної культури і спорту», Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), № 5 (61) 15, С. 270-273.
Шаповалов М., Сушко Р. (2021), «Особливості організації дистанційного навчання як форми проведення уроків фізичної культури», Слобожанський науково-спортивний вісник, № 1 (81), С. 42-46.
Osipov A.Y., Kudryavtsev M.D., Galimova A.G., Plotnikova I.I., Skurikhina N.V. (2020), «How can Distance Learning be Used in the Physical Education of Students», Revista Romвnească pentru Educaţie Multidimensională, 12 (2Sup1), pp. 77-85.
Rembach O., Liybich O., Antonenko M., Kovalenko V., Valieiev R. (2019), «University students' satisfaction: The impact of computer-mediated blended learning», Revista Romвnească pentru Educaţie Multidimensională, 11 (4S1), pp. 221-241.
Zhelezniakova E., Silichova T. (2020), «Use of distance courses in the study of economic and mathematical cycle disciplines in the process of preparing economists in higher education institutions», Pedagogical sciences: theory, history, innovation technologies, 2 (96), pp. 34-43.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.