Теоретичні та прикладні аспекти формування екологічної культури школярів у процесі фізичного виховання
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2017-5.003Ключові слова:
програма, екологічний туризм, екологічна культура, школярі, фізичне вихованняАнотація
Мета: науково обґрунтувати і розробити програму занять з використанням засобів екологічного туризму для учнів молодшого шкільного віку, спрямовану на формування екологічної культури школярів.
Матеріал і методи: педагогічний експеримент був проведений у вигляді констатувального (191 школяр: 96 хлопчиків, 95 дівчаток) і формувального (50 школярів). Рівень екологічної культури школярів оцінювали за методикою О. В. Асафової. Оцінка рівня фізичного здоров’я проводилася за методикою Г. Л. Апанасенка.
Результати: теоретично обґрунтовано і розроблено модель екологічної культури школярів молодшого шкільного віку, яка включає такі компоненти: аксіологічний, мотиваційний, діяльнісний, когнітивний, та визначено основні критерії та рівні її сформованості у школярів. Виявлено загалом низький рівень екологічної культури учнів. Встановлено, що дієвими формами екологічного туризму є екологічний урок, екологічна стежка, екологічна гра, екологічний похід вихідного дня, екологічна екскурсія, екологічний табір. Зазначені засоби використані при побудові програми фізкультурно-оздоровчих занять.
Висновки: зафіксовано позитивний вплив розробленої програми занять екологічним туризмом на показники фізичного стану, формування екологічної культури, організацію корисного дозвілля та активного відпочинку дітей молодшого шкільного віку.
Посилання
Андрєєва, О.В., Саїнчук, О.М. (2014), "Підходи до оцінки рівня здоров’я та адаптаційних можливостей школярів молодших класів", Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 2, С. 3-8.
Андрєєва, О.В., Гакман, А.В. (2011), "Технологія розробки рекреаційно-оздоровчих програм в літньому оздоровчому таборі", Слобожанський науковий вісник, № 4(27), С. 216-220.
Апанасенко, Г.Л., Бушуєв, Ю.В., Волгіна, Л.М., Морозов, М.В. (2000), "Інформативність різних методів оцінки рівня здоров’я дітей і підлітків", Стратегія формування здорового способу життя. Матеріали конф., Київ, С. 152-155.
Асафова, Е.В. (2009), "Аксиологический подход к развитию экологической культуры студентов высших учебных заведений", Вестник Казанского технологического ун-та, Вип. 3, С. 139-144.
Байбородова, Л.В. (2017), "Методика изучения мотивов участия школьников в деятельности", режим доступа: http://mydocx.ru/1-59347.html (доступний на 30 вересня 2017 року)
Білецька, В.В., Вржесневська, Г.І., Петренко, Є.М. (2015), "Екологічний туризм у системі фізичного виховання учнівської молоді", Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, Серія 15, Вип. 12, С. 5-7.
Бутенко, Г.А. (2015), "Средства оздоровительного туризма и ориентирования как основа рекреационно-оздоровительной технологии для детей младшего школьного возраста", Вісник Чернігівського національного педагогічного університету, Вип. 129, Т. 3, С. 36-41.
Гриньова, Т.І. (2014), Вплив оздоровчих занять різними видами спортивного туризму на формування фізичного стану дітей 10–13 років: автореф. дис. канд. наук з фiз. виховання i спорту, Харкiв, 20 с.
Денисова, Л.В., Хмельницкая, И.В., Харченко, Л.А. (2008), Измерения и методы математической статистики в физическом воспитании и спорте, Олимпийская литература, Киев.
Дерябо, С.Д., Ясвин, В.А. (1996), Экологическая психология и педагогіка, Феникс, Ростов на Дону.
Москаленко, Н. (2015), "Науково-теоретичні основи інноваційних технологій у фізичному вихованні", Спортивний вісник Придніпров’я, № 2, С. 124-128.
Няньковський, С.Л., Яцула, М.С., Чикайло, М.І., Пасечнюк, І.В. (2012), "Стан здоров’я школярів в Україні", Здоровье ребенка, № 5(40), С. 55-59.
Чернявський, М., Андрєєва, О. (2007), "Рекреаційно-оздоровчі технології у процесі фізичного виховання молодших школярів", Теорія і методика фізичного виховання і спорту, № 3, С. 30-33.
Andrieieva, О., Galan, Y., Hakman, A. & Holovach, I. (2017), "Application of ecological tourism in physical education of primary school age children", Journal of Physical Education and Sport, Vol. 17, Supplement issue 1, Art 2, pp. 7-15, doi: 10.7752/jpes.2017.s1002.
Harrison, G. & Erpelding, M. (2012), Outdoor Program Administration: Principles and Practices, Human Kinetics, ISBN-13:9781450423380.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Олена Андрєєва, Інна Головач, Інна Хрипко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права CREATIVE COMMONS для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.