Визначення рівня термінологічної компетентності вчителів фізичної культури як основи фахової діяльності

Автор(и)

  • Інна Красова
  • Альфія Дейнеко
  • Михайло Марченков
  • Лариса Луценко

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2018-3.005

Ключові слова:

гімнастична термінологія, вчитель, фізична культура, термінологічна компетентність, фахова діяльність

Анотація

Умови сучасного трактування процесу навчання вимагають зростання ролі вчителя і уроку фізичної культури. Нормативні вимоги, які висуваються до вчителя, вже сьогодні формують новий підхід до викладання фізичної культури, де важливе місце займає культура спілкування і рівень мовно-професійної компетентності вчителя фізичної культури, що, безумовно, неможливо без знання й умілого використання гімнастичної термінології.

Мета: визначення рівня термінологічної компетентності вчителів фізичної культури, особливостей використання термінів, причин, що не дозволяють вчителям ефективно використовувати гімнастичну термінологію під час фахової діяльності.

Матеріал і методи: у дослідженні приймали участь вчителі фізичної культури (n=87).

Результати: розглянуто деякі особливості використання гімнастичної термінології вчителями фізичної культури. Встановлено у них недостатній рівень термінологічної компетентності під час фахової діяльності при використанні фізичних вправ. Виявлено причини, що не дозволяють вчителям фізичної культури ефективно використовувати гімнастичну термінологію.

Висновки: рівень термінологічної компетентності у кожного фахівця є індивідуальним і дуже часто потребує його підвищення Встановлено, що не зважаючи на важливу роль використання гімнастичної термінології, її складова в уроці фізичної культури з кожним роком зменшується. Виявлено ряд причин, які впливають на рівень термінологічної компетентності вчителів і відображаються на якості фахової діяльності в цілому.

Посилання

Боровська, О.В. (2003), Короткий тлумачний словник термінології галузі фізичної культури та спорту, Львів.

Вільчковський, Е.С. (2002), "Професійна спрямованість підготовки фахівців з фізичного виховання", Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні 1992-2002: зб. наук. праць до 10-річчя АПН України, Ч. 2, Академія педагогічних наук України, ОВС, Харків, С. 301-309.

Гринченко, І. Б. (2011), "Професійна підготовка майбутніх учителів фізичної культури в нових умовах", Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору, Тематич. випуск, Дод. 3, Т 7, Гнозис, Київ, С. 84-93.

Дейнеко, А.Х. (2015), "Основна гімнастика як базовий компонент інваріантної складової шкільної програми з предмету «Фізична культура»", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 47(3), С. 30-34.

Дейнеко, А.Х., Красова, И.В. (2015), Комплексы общеразвивающих упражнений в системе физического воспитания: метод. пособие, ХГАФК Харьков.

Дейнеко, А.Х. (2016), Формування культури рухової діяльності в учнів п’ятих та шостих класів засобами основної гімнастики: автореф. дис. канд. пед. наук, Львівський нац. Університет, Львів, 20 с.

Дейнеко, А. Х. (2014), "Підвищення мотивації до занять фізичною культурою учнів 5–6 класів", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 4(42), С. 26-30.

Зайцева, В.М. (2004), Сучасна спортивна термінологія: навч. посіб., Київ.

Ковальчук, Н.М., Санюк, В.І. (2013), "Використання загально-розвивальних вправ у школі", Фізичне виховання у сучасній школі, № 1, С. 21-23.

Ковальчук, Н.М., Санюк, В.І. (2006), "Сучасні проблеми використання термінології загальнорозвивальних вправ у школі", Фізичне виховання у школі, № 2, С. 35-43.

Ковальчук, Н.М., Санюк, В.І. (2007), Загальнорозвивальні вправи та їх конструювання: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закладів, Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, Луцьк.

Коломоєць, Г.А. (2012), "Учитель-практик, новатор професіонал", Фізичне виховання в сучасній школі, № 2, С. 29-33.

Ковальчук, Н.М., Гнітецька, Т. (2014), "До питання про оформлення плану-конспекту уроку: на допомогу вчителю", Фізичне виховання в рідній школі, № 1 (89), С. 21-24.

Красова, І.В., Дейнеко, А.Х. (2017), "Можливість якісного викладання фізичної культури без термінологічної компетентності", Молодий вчений: інтеграційні питання сучасних технологій, спрямованих на здоров’я людини. Матеріали І міжнар. молодіж. наук-практ. конф., 2017 берез. 17–18, Харків, ХДАФК, Харків, С. 248-251.

Куртова, Г.Ю. (2011), "Аналіз сучасної системи професійної підготовки вчителів фізичної культури", Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка, Серія: Педагогічні науки, № 83, С. 123-127.

Малець, В.І., Желізний, Т.І., Харченко, М.М., Черняков, В.В. (2006), Гімнастична термінологія: навч. посібник, ЧДПУ, Чернігів.

Міністерство освіти і науки України (2017), Методичні рекомендації що до викладання фізичної культури у 2017/2018 навчальному році. Нормативно-правове забезпечення фізичної культури. Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 09.08.2017р.№ 1/9-436, режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html.

Мехоношин, С.О. (2011), "Технологічне моделювання навчання вправам на заняттях гімнастики", Сучасні проблеми фізичного виховання і спорту школярів і студентів України: матеріали ХІ Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих учених з міжнародною участю, 2011 квіт. 28-29; Суми, Сум. ДПУ ім. А. С. Макаренка, Суми, Т. 1, С. 107-113.

Муллагильдина, А.Я., Красова, И.В., Марченков, М.К. (2015), "Мотивация учащихся 7–8-х классов к занятиям гимнастикой", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 6(50), С. 5-7.

Олефір, Г.В. (2011), "Сутність проблеми професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури", Науковий вісник Донбасу, режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd (дата звертання 17.10 2017).

Осадчий, В.В. (2009), "Сучасні вимоги до професійної підготовки майбутніх учителів", режим доступу: http://vuzlib.com/content/view/354/84/ (доступний на 24.10 2017).

Салямін, Ю.М., Терещенко, І.А., Прокопюк, С.П., Левчук, Т.М. (2010), Гімнастична термінологія: навч. посібник, Олімп. л-ра, Київ.

Сергієнко, Л.П. (2011), Терміни і поняття у фізичній культурі: навч. посіб. для студ. вищих навч. закл. фізкультури і спорту, Навчальна книга – Богдан, Тернопіль.

Сущенко, Л.П. (2003), Теоретико-методологічні засади професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання та спорту у вищих навчальних закладах: автореф. дис. д-ра пед. наук, Київ, 46 с.

Трегубова, Г. (2004), "Культура професійного мовлення", Освіта, технікуми, коледжі, № 4, С. 72-76.

Хоменко, І.М., Глазирін, І.Д. (2008), "Спортивна термінологія – основа професійного мовлення фахівця з фізичної культури", Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 7, С. 143-146.

Черняков, В.В., Желізний, М.М. (2015), "До питання термінологічної компетентності викладача факультету фізичного виховання", Вісник Чернігівського національного педагогічного університету, № 117, С. 163-164.

Черпак, Ю.В. (2012), "Методична підготовленість учителя до уроку фізичної культури : актуальні питання, орієнтири, поради", Фізичне виховання у сучасній школі, № 6, С. 18-21.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-30

Як цитувати

Красова, І., Дейнеко, А., Марченков, М., & Луценко, Л. (2018). Визначення рівня термінологічної компетентності вчителів фізичної культури як основи фахової діяльності. Слобожанський науково-спортивний вісник, (3(65), 27–34. https://doi.org/10.15391/snsv.2018-3.005

Номер

Розділ

Статті