Особливості впливу психологічних характеристик юнаків і дівчат різних вікових груп на формування потреби у досягненні успіху

Автор(и)

  • Тетяна Круцевич
  • Оксана Марченко

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2018-4.004

Ключові слова:

школярі, юнаки, дівчата, фізичне виховання, гендерні відмінності, маскулінність, фемінінність, андрогінність, потреба у досягненні

Анотація

У статті розглянуто аспекти гендерного підходу у фізичному вихованні школярів.

Мета: вивчення впливу психологічних характеристик особистості школярів різних вікових груп на формування потреби у досягненні.

Матеріал і методи: дослідження проводилось з контингентом школярів 3–11 класів. Загальна кількість респондентів склала 628 осіб (юнаків – 282; дівчат – 346), з яких 126 респондентів (97 юнаків і 29 дівчини) займаються певним видом спорту. Було використано стандартизоване тестування за методикою S. Bem «Маскулінність – фемінність», тест і опитувальник Ю. М. Орлова «Потреба в досягненнях», методи математичної статистики.

Результати: вивчено рівень потреби у досягненні успіху школярів різних вікових груп, проведено визначення гендерного типу особистості респондентів. Визначено взаємозв’язок між рівнем потреби у досягненні успіху школярів та особливостями їх психологічної статі.

Висновки: виявлено відмінності у рівнях потреби у досягненні успіху юнаків і дівчат різних вікових груп, які займаються та не займаються спортом. Показано необхідність розгляду гендерного підходу у фізичному вихованні не з точки зору гендерної політики надання рівних прав чоловіків і жінок, а з точки зору вивчення їх психосоціальних особливостей для створення адекватних організаційно-методичних умов в процесі фізичного виховання.

Посилання

Агеєва, В.П., Кобелянська, Л.С., Скорик, М.М. (ред.) (2004), Основи теорії гендеру, К. І. С., Київ.

Бем, С. (2004), Линзы гендера: Трансформация взгляда на проблему первенства полов, Москва.

Берн, Ш. (2001), Гендерная психология, пройм-ЕВРОЗНАК, СПб.

Грошев, И.В. (2003), "Половые признаки личности как основа индивидуально-психологических различий", Социальная психология XXI столетия. В 2-х томах, Т. 1., Козлова, В.В. (ред.), Ярославль, С. 189-191.

Ильин, Е.П. (2007), Дифференциальная психология мужчины и женщины, Питер, СПб.

Караваева, Е.Л., Сахаев, Б.Т., Бозтеева, С.Ж. (2007), "Психолого-педагогическое сопровождение гендерного развития молодежи", Теория и методика физической культуры, № 2, С. 101-106.

Круцевич, Т.Ю., Марченко, О.Ю. (2016), "Проблемы гендерного похода в физическом воспитании", материалы Международного научного конгреса «Спорт. Олимпизм. Здоровье» (Кишенев, 5-8 октября 2016.), Государственный университет физической культуры и спорта, Кишенев, Том 1, С. 233-240.

Круцевич, Т.Ю., Марченко, О.Ю., Захарченко, М.О. (2017), "Врахування гендерного підходу в процесі занять з фізичного виховання учнівської молоді", Міжнародна науково-практична конференція "Фізична культура і спорт: досвід та перспективи", Чернівецький національний університет імені Ю. Федьковича, березень (43.1), Молодий вчений, № 3.1, С. 180-183.

Круцевич, Т.Ю., Пангелова, Н. (2017), "Фізичне виховання як соціальне явище", Теорія і методика фізичного виховання, Олімп. л-ра, Київ, Т. 1, С. 40-58.

Марченко, О.Ю. (2014), "Особливості гендерної ідентичності у школярів різного віку", Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 1, С. 37-41.

Милякова, Е. (2016), Психосоциальная адаптация личности девочки-подростка в системе адекватного потребностно – мотивационного содержания физической культуры: диссертация, Кишеневский государственный институт физической культуры, Кишинев, 268 с.

Орлов, Ю.М. (1976), "Потребности и мотивы учебной деятельности студентов медицинского вуза", Проблеми оптимизации учебного процесса. Сборник научных трудов, ММИ им. И.М. Сеченова, Москва.

Родоманова, С.С. (2007), Социально-педагогические проблемы гендерных отношений в спорте: диссертация, Санкт-Петербургский государственный университет физической культуры, Санкт-Петербург, 243 с.

Рубинштейн, С.Л. (2002), Основы общей психологи, Питер, Санкт-Петербург.

Якимович, В.С., Кондрашов, А.А. (2003), "Цель физкультурного воспитания – человек культуры", Теория и практика физической культуры, № 2, С. 6-9.

Antala, B. (2012), "The impact of coeducational physical education to the class climate at secondary schools", Olimpik Sports and Sport for All. Sport, Street, Adaptatio: proceeding book of XVI International Scientific Congress and VI International Scientific Congress (17-19 May 2012), extra issue of Sport and science, Staff, P., Gashev, D., Dasheva, S. (ed.), Videnova, National Sport Academi “Vassil Leski”, Sofia, рр. 167-169.

Abraham, W.T., Gramer, R.E., Fernandes, A.M. & Mahler, E. (2001-2002), "Infidelity, race and gender. Аn evolutionary on asymmetries in subjective distress to violations – of – trust", Current Psychology, Vol. 20, No. 4, pp. 337-348.

Malai, L.Yu,. Ramashov, N.R., Nazarova, A.M. & Barbanova, N.V. (2013), "Optimization of Physical Culture and Sport Faculty’s Students of Y.A. Buketov Karaganda State University", Olimpik Sports and Sport for All: proceeding of 17th International Scientific Congress (Beijing, China, 2nd-6th, June, 2013), International Association of Universities of Physical Education and Sport, Beijing, pp. 170-171.

Krutsevych, T.Yu. & Marchenko, O.Yu. (2018), "Age Differenced of Self-esteem of Physical Self at School. Gender Aspects", Physical education, sports and health culture in modern society, No. 3, pp. 112-116

Первый элитный блог «Нет Ничего Невозможного» (2018), "Потребность в достижениях и ее влияние на успех", режим доступу: https://berichnow.ru/uspeh-2/potrebnost-v-dostizheniyah-i-ee-vliyanie-na-uspeh (доступний на 30.06.2018)

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-08-31

Як цитувати

Круцевич, Т., & Марченко, О. (2018). Особливості впливу психологічних характеристик юнаків і дівчат різних вікових груп на формування потреби у досягненні успіху. Слобожанський науково-спортивний вісник, (4(66), 25–31. https://doi.org/10.15391/snsv.2018-4.004

Номер

Розділ

Статті