Оцінка фізичної активності працівників галузі освіти в умовах соціальної ізоляції
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2023-1.002Ключові слова:
фізична активність, професійне вигорання, педагогічні працівники, пандемія COVID-19Анотація
Мета: оцінити фізичну активність працівників галузі світи в умовах соціальної ізоляції під час пандемії COVID-19 із використанням даних про добові енерговитрати у динаміці 16 років.
Матеріал та методи: для вирішення завдань було проаналізовано дані 925 вчителів закладів дошкільної та загальної середньої освіти (436 осіб – у 2005 році, 404 осіб – у 2018 році, 85 осіб – у 2021 році). Віковий склад учасників наукового спостереження: І вікова група (І ВГ) до 31 року – 165 осіб (17,84%), ІІ вікова група (ІІ ВГ) 31 – 40 років – 271 особа (29,30%), ІІІ вікова група (ІІІ ВГ) 41-50 років – 253 особи (27,35%), ІV вікова група (ІV ВГ) старше 50 років – 236 осіб (25,51%). Серед вчителів – 690 осіб (74,59%) були жителями обласного центру, 207 (22,38%) – районних центрів, 28 (3,03%) – жителі сільських поселень. Під час проведення дослідження застосовувались наступні методи: анкетування; натурний експеримент; статистична обробка отриманих даних.
Результати: Виявлено тенденцію до зниження середніх значень енерговитрат добової фізичної активності вчителів з 2005 року (2818,78±38,32 ккал) до 2021 року (2804,03±20,77 (F2005-2021 =14,049; p=0,000)) і закономірне зниження середнього значення показника енерговитрат добової фізичної активності під час дистанційної форми навчання (2412,34±21,08 ккал) на 13,96% порівнюючи із аналогічним показником під час традиційної форми навчання у 2021 році (2804,03±20,77 ккал), (t of-line- on line =34,913; p=0,000).
Висновки: У динаміці досліджуваного періоду спостерігається зниження середніх значень енерговитрат добової фізичної активності вчителів з 2005 року (2818,78±38,32 ккал) до 2021 року (2804,03±20,77 (F2005-2021 =14,049; p=0,000)).
Середнє значення показника добових енерговитрат на фізичну активність під час дистанційної форми навчання (2412,34±21,08 ккал) на 13,96% є нижчим, порівняно із аналогічним показником під час роботи педагогів за традиційною формою навчання у 2021 році (2804,03±20,77 ккал), (t of-line- on line =34,913; p=0,000).
Посилання
Antomonov, M. Yu. (2017). Matematycheskaia obrabotka y analyz medyko-byolohycheskykh danniakh. K.: MYTs «Medynform».
Aperribai, L., Cortabarria, L., Aguirre, T., Verche, E., & Borges, Á. (2020). Teacher’s physical activity and mental health during lockdown due to the COVID-2019 pandemic. Frontiers in psychology, 11, 577-886. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.577886.
Bogaert, I., De Martelaer, K., Deforche, B. et al. (2014). Associations between different types of physical activity and teachers perceived mental, physical, and work-related health. BMC Public Health, 14, 534. https://doi.org/10.1186/1471-2458-14-534.
Cale, L., Harris J. (2006). Interventions to promote young people’s physical activity -issues, implications and recommendations for practice. Health Education Journal, 65(4), 320-337.
Castillo-Retamal, M., Hinckson, E.A. (2011) Measuring physical activity and sedentary behaviour at work: a review. Work, 40(4), 345-357. https://doi.org/10.3233/WOR-2011-1246.
Cavill, N., Kahlmeier, S., Racioppi, F. (edit.) (2006). Physical activity and health in Europe: evidence for action. WHO Regional Office for Europe, Copenhagen: Denmark.
Chen, Y., Chen, Y., Geng, B., Zhang, Y., Qin, R., Cai, Y., Bai, F. & Yu D. (2021) Physical activity and liver health among urban and rural Chinese adults: results from two independent surveys. Journal of Exercise Science & Fitness, 19(1), 8-12. https://doi.org/10.1016/j.jesf.2020.07.004.
Chew, L., Tavitian-Exley, I., Lim, N., Ong, A. (2021) Can a multi-level intervention approach, combining behavioural disciplines, novel technology and incentives increase physical activity at population-level? BMC Public health, 21(1), 120. https://doi.org/10.1186/s12889-020-10092-x.
Chikafu, H., Chimbari, M.J. (2020). Levels and Correlates of Physical Activity in Rural Ingwavuma Community, uMkhanyakude District, KwaZulu-Natal, South Africa. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(18), 6739. https://doi.org/10.3390/ijerph17186739.
Després, J.P. (2021) Severe COVID-19 outcomes – the role of physical activity. Nat Rev Endocrinol, 17, 451-452. https://doi.org/10.1038/s41574-021-00521-1.
Doslidzhennia STEPS: poshyrenist faktoriv ryzyku neinfektsiinykh zakhvoriuvan v Ukraini u 2019 rotsi (2020). Kopenhahen, Yevropeiske rehionalne biuro VOOZ. Retrieved from https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/336643/WHO-EURO-2020-1468-41218-56061-ukr.pdf.
Fleming, N. (2020). Curbing Teacher Burnout During the Pandemic. Edutopia. Retrieved from: https://www.edutopia.org/article/curbing-teacher-burnout-during-pandemic.
Genin, P. M., Dessenne, P., Finaud, J., Pereira, B., Dutheil, F., Thivel, D., & Duclos, M. (2018). Effect of work-related sedentary time on overall health profile in active vs. inactive office workers. Frontiers in public health, 6, 279. https://doi.org/10.3389/fpubh.2018.00279.
Hlobalni rekomendatsii shchodo fizychnoi aktyvnosti dlia zdorovia. Vsesvitnia orhanizatsiia okhorony zdorovia, 2010 rik (2010). Retrieved from: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44399/9789241599979-ukr.pdf?sequence=25&isAllowed=y .
Indeks Zdorovia. Ukraina – 2019: Rezultaty zahalnonatsionalnoho doslidzhennia (2020). Kyiv. Retrieved from: http://health-index.com.ua/HI_Report_2019_Preview.pdf.
Jacob, L., Smith, L., Jackson, S.E., Shin, J.I., Haro, J.M., Vancampfort, D., Stubbs, B. & Koyanagi, A. (2020). Informal caregiving and physical activity among 204,315 adults in 38 low-and middle-income countries: A cross-sectional study. Preventive Medicine. 2020, 132, 106007. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2020.106007.
Kalynychenko, I. O., Latina, H. O., Uspenska V. M., Zaikina H. L., Kalynychenko, D. O. (2021) Physiological and hygienic correlates of teachers’ occupational burnout syndrome development. Wiadomoski Lekarskie, 7, 1661-1666. https://doi.org/10.36740/WLek202107119.
Kluge, H., Wickramasinghe, K., Rippin, H. L., Mendes, R., Peters, D. H., Kontsevaya, A., & Breda, J. (2020). Prevention and control of non-communicable diseases in the COVID-19 response. Lancet (London, England), 395(10238), 1678-1680. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)31067-9.
Krell-Roesch, J., Syrjanen, J.A., Bezold, J. Trautwein, S., Barisch-Fritz, B., Boes, K., Woll, A., Forzani, E. et al. (2021). Physical activity and trajectory of cognitive change in older persons: mayo clinic study of aging. Journal of Alzheimers Disease, 79(1), 377-388 https://doi.org/10.3233/JAD-200959.
Latina, H.O. (2020) Fizychna rekreatsiia yak hihiienichnyi zasib optymizatsii vilnoho chasu pedahohichnykh pratsivnykiv. Molodyi vchenyi, 2 (78), 232–236.
Latorre-Román, P.Á., Carmona-Torres, J.M., Cobo-Cuenca, A.I., Laredo-Aguilera, J.A. (2020). Physical activity, ability to walk, weight status, and multimorbidity levels in older Spanish people: the national health survey (2009-2017). International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(12), 4333. https://doi.org/10.3390/ijerph17124333.
Li, L., Flynn, K.S., DeRosier, M.E, Weiser, G. & Austin-King, K. (2021) Social-emotional learning amidst COVID-19 school closures: positive findings from an efficacy study of adventures aboard the S.S. GRIN Program. Front. Educ, 6, 683142. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.683142.
McClintok, E. (2021). 10 Mental Health Tips for Teachers During COVID-19. EVERFI. Retrieved from: https://everfi.com/blog/k-12/10-ways-educators-can-support-their-mental-health/.
Metabolic equivalent. Retrieved from: http://en.wikipedia.org/wiki/Metabolic_equivalent.
Nie, Y., Ma, Y., Wu, Y., Li, J., Liu, T., Zhang, C., Lv, C. & Zhu, J. (2021). Association between physical exercise and mental health during the Covid-19 outbreak in China: a nationwide cross-sectional study. Front. Psychiatry, 12: 722448. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.722448.
Parra, G., Tan, E. (2021). Teachers’ physical activity: a necessity for stability of schools’ culture during the COVID-19 pandemic. International Journal for Innovation Education and Research, 9 (4), 183-191. https://doi.org/10.31686/ijier.vol9.iss4.3039.
Pavlova, Yu. O. (2012) Rukhova aktyvnist i yakist zhyttia vchyteliv fizychnoi kultury ta osnov zdorovia. Herald of the Chernihiv National ped. university Series: Pedagogical sciences. Physical education and sports, 98(3), 241-245.
Pearson, F., Huangfu, P., Abu-Hijleh, F.M., Awad, S.F., Abu-Raddad, L.J. & Critchley, J.A. (2020). Interventions promoting physical activity among adults and children in the six Gulf Cooperation Council countries: protocol for a systematic review. BMJ Open, 10(8), 037-122. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2020-037122.
Polka, N. S., Kalynychenko, I. O., Hozak, S. V., Stankevych, T. V. (2011). Vykorystannia metabolichnoho ekvivalentu v otsintsi rivnia rukhovoi aktyvnosti ditei shkilnoho viku: metodychni rekomendatsii. Kyiv.
Prince, S.A., Elliott, C.G., Scott, K. et al. (2019). Device-measured physical activity, sedentary behaviour and cardiometabolic health and fitness across occupational groups: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 16, 30. https://doi.org/10.1186/s12966-019-0790-9.
Rai, R., Jongenelis, M. I., Jackson, B., Newton, R. U., & Pettigrew, S. (2020). Factors influencing physical activity participation among older people with low activity levels. Ageing & Society, 40(12), 2593–2613. https://doi.org/10.1017/S0144686X1900076X.
Raihorodskyi, D.Ia. (1998). Praktycheskaia psykhodyahnostyka. Metodyky y testi. Samara: Yzdatelskyi Dom «BAKhRAKh».
Ramirez Varela, A., Sallis, R., Rowlands, A. V., & Sallis, J. F. (2021). Physical inactivity and COVID-19: when pandemics collide. Journal of Physical Activity and Health, 18 (10), 1159-1160. https://doi.org/10.1123/jpah.2021-0454
Ráthonyi, G., Kósa, K., Bács, Z., Ráthonyi-Ódor, K., Füzesi, I., Lengyel, P., Bácsné Bába, É. (2021). Changes in workers’ physical activity and sedentary behavior during the COVID-19 Pandemic. Sustainability, 13(17), 9524. https://doi.org/10.3390/su13179524.
Sallis, R., Young, D.R., Tartof, S.Y., et al (2021). Physical inactivity is associated with a higher risk for severe COVID-19 outcomes: a study in 48 440 adult patients. British Journal of Sports Medicine, 55, 1099-1105. https://doi.org/10.1136/bjsports-2021- 104080.
Siedler, M.R., Lamadrid, P., Humphries, M.N. Mustafa, R.A, Falck-Ytter, Y., Dahm, P., Sultan, S., Murad, M.H. & Morgan, R.L. (2021). The quality of physical activity guidelines, but not the specificity of their recommendations, has improved over time: a systematic review and critical appraisal. Applied Physiology Nutrition and Metabolism, 46(1), 34-35. https://doi.org/10.1139/apnm-2020-0378.
Slabkyi, H. O., Myroniuk, V. I., Kachala, L. O. (2017). Systema hromadskoho zdorovia: bachennia Vsesvitnoi orhanizatsii okhorony zdorovia. Osnovni operatyvni funktsii hromadskoho zdorovia ta yikh zmist. Ukraine. Nation’s Health, 3, 24–31. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uzn_2017_3_8.
Smith, L., McCourt, O., Sawyer, A., Ucci, M., Marmot, A., Wardle, J. & Fisher, A. (2016). A review of occupational physical activity and sedentary behavior correlates. Occupational Medicine, 66, 185-192 https://doi.org/10.1093/occmed/kqv164.
Spruit, M. A., Holland, A. E., Singh, S. J., Tonia, T., Wilson, K. C., Troosters, T (2020). COVID-19: interim guidance on rehabilitation in the hospital and post-hospital phase from a European Respiratory Society and American Thoracic Society-coordinated international task force. European Respiratory Journal, 56, 1-13. https://doi.org/10.1183/13993003.02197-2020.
Sylla, R. V., Teoste, M. E. (1980). O rasprostranennosty hypokynezyy sredy detei y podrostkov y ee funktsyonalnыe pryznaky. Scientific basis of hygienic regulation of physical activity for children and adolescents, 22-28.
Taeymans, J., Luijckx, E., Rogan, S., Haas, K., Baur, H. (2021). Physical activity, nutritional habits, and sleeping behavior in students and employees of a Swiss university during the Covid-19 lockdown period: Questionnaire Survey Study. JMIR Public Health Surveill, 7(4), 26330. https://doi.org/10.2196/26330.
Tremblay, M.S., Aubert, S., Barnes, J.D., Saunders, T.J., Carson, V.; Latimer-Cheung, A.E., Chastin, S. F. M., Altenburg, T. M., & Chinapaw, M. J. M. (2017). Sedentary Behavior Research Network (SBRN) – Terminology Consensus Project process and outcome. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14, 75. https://doi.org/10.1186/s12966-017-0525-8.
Trinidad, J. E. (2021). Equity, engagement, and health: school organisational issues and priorities during COVID-19. Journal of Educational Administration and History, 53(1), 67-80. https://doi.org/10.1080/00220620.2020.1858764.
Wade, N.E., Kaiver, C.M., Wallace, A.L., Hatcher, K.F., Swartz, A.M. & Lisdahl, K.M. (2020) Objective aerobic fitness level and neuropsychological functioning in healthy adolescents and emerging adults: Unique sex effects. Psychol Sport Exerc, 51, 101794. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2020.101794.
Wang, N.X., Chen, J., Wagner, N.L., Rebello, S.A., Petrunoff, N., Owen, N., Müller-Riemenschneider, F. (2019). Understanding and influencing occupational sedentary behavior: a mixed-methods approach in a multiethnic asian population. Health Education and Behavior, 47, 419-429. https://doi.org/10.1177/1090198119885431. Epub 2019 Oct 29.
WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour. Geneva: World Health Organization (2020). Retrieved from: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/336656/9789240015128-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Yang, Y., Koenigstorfer, J. (2020) Determinants of physical activity maintenance during the Covid-19 pandemic: a focus on fitness apps. Translational Behavioral Medicine, 10(4), 835-842. https://doi.org/10.1093/tbm/ibaa086.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права CREATIVE COMMONS для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.