Оцінка фізичної активності працівників галузі освіти в умовах соціальної ізоляції

Автор(и)

  • Ірина Калиниченко Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, Україна https://orcid.org/0000-0003-1514-4210
  • Miroslawa Cieslicka Collegium Medicum in Bydgosz, Nicolaus Copernicus University in Torun, Польща https://orcid.org/0000-0002-0407-2592
  • Ганна Латіна Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, Україна https://orcid.org/0000-0002-8483-2490
  • Михайло Антомонов ДУ «О.М. ДУ «Інститут громадського здоров’я імені Марзєєва НАМН України», Україна https://orcid.org/0000-0003-3939-6156
  • Ганна Заікіна Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, Україна https://orcid.org/0000-0003-2642-2431

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2023-1.002

Ключові слова:

фізична активність, професійне вигорання, педагогічні працівники, пандемія COVID-19

Анотація

Мета: оцінити фізичну активність працівників галузі світи в умовах соціальної ізоляції під час пандемії COVID-19 із використанням даних про добові енерговитрати у динаміці 16 років.

Матеріал та методи: для вирішення завдань було проаналізовано дані 925 вчителів закладів дошкільної та загальної середньої освіти (436 осіб – у 2005 році, 404 осіб – у 2018 році, 85 осіб – у 2021 році). Віковий склад учасників наукового спостереження: І вікова група (І ВГ) до 31 року – 165 осіб (17,84%), ІІ вікова група (ІІ ВГ) 31 – 40 років – 271 особа (29,30%), ІІІ вікова група (ІІІ ВГ) 41-50 років – 253 особи (27,35%), ІV вікова група (ІV ВГ) старше 50 років – 236 осіб (25,51%). Серед вчителів – 690 осіб (74,59%) були жителями обласного центру, 207 (22,38%) – районних центрів, 28 (3,03%) – жителі сільських поселень. Під час проведення дослідження застосовувались наступні методи: анкетування; натурний експеримент; статистична обробка отриманих даних.

Результати: Виявлено тенденцію до зниження середніх значень енерговитрат добової фізичної активності вчителів з 2005 року (2818,78±38,32 ккал) до 2021 року (2804,03±20,77 (F2005-2021 =14,049; p=0,000)) і закономірне зниження середнього значення показника енерговитрат добової фізичної активності під час дистанційної форми навчання (2412,34±21,08 ккал) на 13,96% порівнюючи із аналогічним показником під час традиційної форми навчання у 2021 році (2804,03±20,77 ккал), (t of-line- on line =34,913; p=0,000).

Висновки: У динаміці досліджуваного періоду спостерігається зниження середніх значень енерговитрат добової фізичної активності вчителів з 2005 року (2818,78±38,32 ккал) до 2021 року (2804,03±20,77 (F2005-2021 =14,049; p=0,000)).

Середнє значення показника добових енерговитрат на фізичну активність під час дистанційної форми навчання (2412,34±21,08 ккал) на 13,96% є нижчим, порівняно із аналогічним показником під час роботи педагогів за традиційною формою навчання у 2021 році (2804,03±20,77 ккал), (t of-line- on line =34,913; p=0,000).

Посилання

Antomonov, M. Yu. (2017). Matematycheskaia obrabotka y analyz medyko-byolohycheskykh danniakh. K.: MYTs «Medynform».

Aperribai, L., Cortabarria, L., Aguirre, T., Verche, E., & Borges, Á. (2020). Teacher’s physical activity and mental health during lockdown due to the COVID-2019 pandemic. Frontiers in psychology, 11, 577-886. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.577886.

Bogaert, I., De Martelaer, K., Deforche, B. et al. (2014). Associations between different types of physical activity and teachers perceived mental, physical, and work-related health. BMC Public Health, 14, 534. https://doi.org/10.1186/1471-2458-14-534.

Cale, L., Harris J. (2006). Interventions to promote young people’s physical activity -issues, implications and recommendations for practice. Health Education Journal, 65(4), 320-337.

Castillo-Retamal, M., Hinckson, E.A. (2011) Measuring physical activity and sedentary behaviour at work: a review. Work, 40(4), 345-357. https://doi.org/10.3233/WOR-2011-1246.

Cavill, N., Kahlmeier, S., Racioppi, F. (edit.) (2006). Physical activity and health in Europe: evidence for action. WHO Regional Office for Europe, Copenhagen: Denmark.

Chen, Y., Chen, Y., Geng, B., Zhang, Y., Qin, R., Cai, Y., Bai, F. & Yu D. (2021) Physical activity and liver health among urban and rural Chinese adults: results from two independent surveys. Journal of Exercise Science & Fitness, 19(1), 8-12. https://doi.org/10.1016/j.jesf.2020.07.004.

Chew, L., Tavitian-Exley, I., Lim, N., Ong, A. (2021) Can a multi-level intervention approach, combining behavioural disciplines, novel technology and incentives increase physical activity at population-level? BMC Public health, 21(1), 120. https://doi.org/10.1186/s12889-020-10092-x.

Chikafu, H., Chimbari, M.J. (2020). Levels and Correlates of Physical Activity in Rural Ingwavuma Community, uMkhanyakude District, KwaZulu-Natal, South Africa. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(18), 6739. https://doi.org/10.3390/ijerph17186739.

Després, J.P. (2021) Severe COVID-19 outcomes – the role of physical activity. Nat Rev Endocrinol, 17, 451-452. https://doi.org/10.1038/s41574-021-00521-1.

Doslidzhennia STEPS: poshyrenist faktoriv ryzyku neinfektsiinykh zakhvoriuvan v Ukraini u 2019 rotsi (2020). Kopenhahen, Yevropeiske rehionalne biuro VOOZ. Retrieved from https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/336643/WHO-EURO-2020-1468-41218-56061-ukr.pdf.

Fleming, N. (2020). Curbing Teacher Burnout During the Pandemic. Edutopia. Retrieved from: https://www.edutopia.org/article/curbing-teacher-burnout-during-pandemic.

Genin, P. M., Dessenne, P., Finaud, J., Pereira, B., Dutheil, F., Thivel, D., & Duclos, M. (2018). Effect of work-related sedentary time on overall health profile in active vs. inactive office workers. Frontiers in public health, 6, 279. https://doi.org/10.3389/fpubh.2018.00279.

Hlobalni rekomendatsii shchodo fizychnoi aktyvnosti dlia zdorovia. Vsesvitnia orhanizatsiia okhorony zdorovia, 2010 rik (2010). Retrieved from: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44399/9789241599979-ukr.pdf?sequence=25&isAllowed=y .

Indeks Zdorovia. Ukraina – 2019: Rezultaty zahalnonatsionalnoho doslidzhennia (2020). Kyiv. Retrieved from: http://health-index.com.ua/HI_Report_2019_Preview.pdf.

Jacob, L., Smith, L., Jackson, S.E., Shin, J.I., Haro, J.M., Vancampfort, D., Stubbs, B. & Koyanagi, A. (2020). Informal caregiving and physical activity among 204,315 adults in 38 low-and middle-income countries: A cross-sectional study. Preventive Medicine. 2020, 132, 106007. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2020.106007.

Kalynychenko, I. O., Latina, H. O., Uspenska V. M., Zaikina H. L., Kalynychenko, D. O. (2021) Physiological and hygienic correlates of teachers’ occupational burnout syndrome development. Wiadomoski Lekarskie, 7, 1661-1666. https://doi.org/10.36740/WLek202107119.

Kluge, H., Wickramasinghe, K., Rippin, H. L., Mendes, R., Peters, D. H., Kontsevaya, A., & Breda, J. (2020). Prevention and control of non-communicable diseases in the COVID-19 response. Lancet (London, England), 395(10238), 1678-1680. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)31067-9.

Krell-Roesch, J., Syrjanen, J.A., Bezold, J. Trautwein, S., Barisch-Fritz, B., Boes, K., Woll, A., Forzani, E. et al. (2021). Physical activity and trajectory of cognitive change in older persons: mayo clinic study of aging. Journal of Alzheimers Disease, 79(1), 377-388 https://doi.org/10.3233/JAD-200959.

Latina, H.O. (2020) Fizychna rekreatsiia yak hihiienichnyi zasib optymizatsii vilnoho chasu pedahohichnykh pratsivnykiv. Molodyi vchenyi, 2 (78), 232–236.

Latorre-Román, P.Á., Carmona-Torres, J.M., Cobo-Cuenca, A.I., Laredo-Aguilera, J.A. (2020). Physical activity, ability to walk, weight status, and multimorbidity levels in older Spanish people: the national health survey (2009-2017). International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(12), 4333. https://doi.org/10.3390/ijerph17124333.

Li, L., Flynn, K.S., DeRosier, M.E, Weiser, G. & Austin-King, K. (2021) Social-emotional learning amidst COVID-19 school closures: positive findings from an efficacy study of adventures aboard the S.S. GRIN Program. Front. Educ, 6, 683142. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.683142.

McClintok, E. (2021). 10 Mental Health Tips for Teachers During COVID-19. EVERFI. Retrieved from: https://everfi.com/blog/k-12/10-ways-educators-can-support-their-mental-health/.

Metabolic equivalent. Retrieved from: http://en.wikipedia.org/wiki/Metabolic_equivalent.

Nie, Y., Ma, Y., Wu, Y., Li, J., Liu, T., Zhang, C., Lv, C. & Zhu, J. (2021). Association between physical exercise and mental health during the Covid-19 outbreak in China: a nationwide cross-sectional study. Front. Psychiatry, 12: 722448. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.722448.

Parra, G., Tan, E. (2021). Teachers’ physical activity: a necessity for stability of schools’ culture during the COVID-19 pandemic. International Journal for Innovation Education and Research, 9 (4), 183-191. https://doi.org/10.31686/ijier.vol9.iss4.3039.

Pavlova, Yu. O. (2012) Rukhova aktyvnist i yakist zhyttia vchyteliv fizychnoi kultury ta osnov zdorovia. Herald of the Chernihiv National ped. university Series: Pedagogical sciences. Physical education and sports, 98(3), 241-245.

Pearson, F., Huangfu, P., Abu-Hijleh, F.M., Awad, S.F., Abu-Raddad, L.J. & Critchley, J.A. (2020). Interventions promoting physical activity among adults and children in the six Gulf Cooperation Council countries: protocol for a systematic review. BMJ Open, 10(8), 037-122. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2020-037122.

Polka, N. S., Kalynychenko, I. O., Hozak, S. V., Stankevych, T. V. (2011). Vykorystannia metabolichnoho ekvivalentu v otsintsi rivnia rukhovoi aktyvnosti ditei shkilnoho viku: metodychni rekomendatsii. Kyiv.

Prince, S.A., Elliott, C.G., Scott, K. et al. (2019). Device-measured physical activity, sedentary behaviour and cardiometabolic health and fitness across occupational groups: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 16, 30. https://doi.org/10.1186/s12966-019-0790-9.

Rai, R., Jongenelis, M. I., Jackson, B., Newton, R. U., & Pettigrew, S. (2020). Factors influencing physical activity participation among older people with low activity levels. Ageing & Society, 40(12), 2593–2613. https://doi.org/10.1017/S0144686X1900076X.

Raihorodskyi, D.Ia. (1998). Praktycheskaia psykhodyahnostyka. Metodyky y testi. Samara: Yzdatelskyi Dom «BAKhRAKh».

Ramirez Varela, A., Sallis, R., Rowlands, A. V., & Sallis, J. F. (2021). Physical inactivity and COVID-19: when pandemics collide. Journal of Physical Activity and Health, 18 (10), 1159-1160. https://doi.org/10.1123/jpah.2021-0454

Ráthonyi, G., Kósa, K., Bács, Z., Ráthonyi-Ódor, K., Füzesi, I., Lengyel, P., Bácsné Bába, É. (2021). Changes in workers’ physical activity and sedentary behavior during the COVID-19 Pandemic. Sustainability, 13(17), 9524. https://doi.org/10.3390/su13179524.

Sallis, R., Young, D.R., Tartof, S.Y., et al (2021). Physical inactivity is associated with a higher risk for severe COVID-19 outcomes: a study in 48 440 adult patients. British Journal of Sports Medicine, 55, 1099-1105. https://doi.org/10.1136/bjsports-2021- 104080.

Siedler, M.R., Lamadrid, P., Humphries, M.N. Mustafa, R.A, Falck-Ytter, Y., Dahm, P., Sultan, S., Murad, M.H. & Morgan, R.L. (2021). The quality of physical activity guidelines, but not the specificity of their recommendations, has improved over time: a systematic review and critical appraisal. Applied Physiology Nutrition and Metabolism, 46(1), 34-35. https://doi.org/10.1139/apnm-2020-0378.

Slabkyi, H. O., Myroniuk, V. I., Kachala, L. O. (2017). Systema hromadskoho zdorovia: bachennia Vsesvitnoi orhanizatsii okhorony zdorovia. Osnovni operatyvni funktsii hromadskoho zdorovia ta yikh zmist. Ukraine. Nation’s Health, 3, 24–31. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uzn_2017_3_8.

Smith, L., McCourt, O., Sawyer, A., Ucci, M., Marmot, A., Wardle, J. & Fisher, A. (2016). A review of occupational physical activity and sedentary behavior correlates. Occupational Medicine, 66, 185-192 https://doi.org/10.1093/occmed/kqv164.

Spruit, M. A., Holland, A. E., Singh, S. J., Tonia, T., Wilson, K. C., Troosters, T (2020). COVID-19: interim guidance on rehabilitation in the hospital and post-hospital phase from a European Respiratory Society and American Thoracic Society-coordinated international task force. European Respiratory Journal, 56, 1-13. https://doi.org/10.1183/13993003.02197-2020.

Sylla, R. V., Teoste, M. E. (1980). O rasprostranennosty hypokynezyy sredy detei y podrostkov y ee funktsyonalnыe pryznaky. Scientific basis of hygienic regulation of physical activity for children and adolescents, 22-28.

Taeymans, J., Luijckx, E., Rogan, S., Haas, K., Baur, H. (2021). Physical activity, nutritional habits, and sleeping behavior in students and employees of a Swiss university during the Covid-19 lockdown period: Questionnaire Survey Study. JMIR Public Health Surveill, 7(4), 26330. https://doi.org/10.2196/26330.

Tremblay, M.S., Aubert, S., Barnes, J.D., Saunders, T.J., Carson, V.; Latimer-Cheung, A.E., Chastin, S. F. M., Altenburg, T. M., & Chinapaw, M. J. M. (2017). Sedentary Behavior Research Network (SBRN) – Terminology Consensus Project process and outcome. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14, 75. https://doi.org/10.1186/s12966-017-0525-8.

Trinidad, J. E. (2021). Equity, engagement, and health: school organisational issues and priorities during COVID-19. Journal of Educational Administration and History, 53(1), 67-80. https://doi.org/10.1080/00220620.2020.1858764.

Wade, N.E., Kaiver, C.M., Wallace, A.L., Hatcher, K.F., Swartz, A.M. & Lisdahl, K.M. (2020) Objective aerobic fitness level and neuropsychological functioning in healthy adolescents and emerging adults: Unique sex effects. Psychol Sport Exerc, 51, 101794. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2020.101794.

Wang, N.X., Chen, J., Wagner, N.L., Rebello, S.A., Petrunoff, N., Owen, N., Müller-Riemenschneider, F. (2019). Understanding and influencing occupational sedentary behavior: a mixed-methods approach in a multiethnic asian population. Health Education and Behavior, 47, 419-429. https://doi.org/10.1177/1090198119885431. Epub 2019 Oct 29.

WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour. Geneva: World Health Organization (2020). Retrieved from: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/336656/9789240015128-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Yang, Y., Koenigstorfer, J. (2020) Determinants of physical activity maintenance during the Covid-19 pandemic: a focus on fitness apps. Translational Behavioral Medicine, 10(4), 835-842. https://doi.org/10.1093/tbm/ibaa086.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-20

Як цитувати

Калиниченко, І. ., Cieslicka, M. ., Латіна, Г. ., Антомонов, М. ., & Заікіна, Г. . (2023). Оцінка фізичної активності працівників галузі освіти в умовах соціальної ізоляції. Слобожанський науково-спортивний вісник, 27(1), 10–18. https://doi.org/10.15391/snsv.2023-1.002

Номер

Розділ

Статті