Професійна реалізація особистості через призму ціннісних життєвих регуляторів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2018-40.273-284Ключові слова:
професійна реалізація особистості, ціннісні життєві регулятори, особливості розвитку професійної самосвідомості фахівця, професійна діяльність, професійна активність, професійна адаптація.Анотація
Здійснено теоретико-методологічний аналіз проблеми ціннісних орієнтацій у життєвому та професійному просторі реалізації особистості, який містив розгляд ціннісних регуляторів особистісної реалізації, розгляд мотиваційно-смислової регуляції особистісної реалізації, аспекти психічної напруженості та працездатності у професійній діяльності вчителя. Підтверджено полярність ціннісного опосередкування професійної адаптації вчителів залежно від їх належності до форм професійної ідентифікації. Зазначено, що стагнація особистості в професійній діяльності педагога спрямована на вирішення протиріччя між вимогами професійної діяльності, професійної спільноти та можливостями і здібностями особистості. З’ясовано, що позитивні форми професійної ідентифікації особистості за будь-яких об’єктивних вимог професійної діяльності пов’язані з мотиваційно-смисловою регуляцією поведінки з орієнтацією на професійну реалізацію, а негативні форми професійної ідентифікації – з орієнтацією на індивідуальні цінності. Показано, що у разі перспективної невідповідності особистості та професійних вимог (негативні форми професійної ідентифікації) процеси корекційної регуляції спрямовані на організацію такої професійної активності, яка забезпечила б особистісну стратегію поведінки, перегляд життєво-важливих орієнтирів і пошук принципово нового знання. До того ж з’ясовано, що така активність повинна бути пов’язана не лише зі зміною конкретно професійних, але й соціальних, морально-етичних норм поведінки та діяльності, вироблених і прийнятих особистістю. Виокремлено загальні тенденційні особливості розвитку професійної самосвідомості фахівця, розкрито перспективи подальших наукових досліджень мотиваційно-смислової сфери особистості педагога.
Посилання
Абульханова К. А. О субъекте психической деятельности / К. А. Абульханова. – М. : Просвещение, 1973. – 224 c.
Вірна Ж. П. Мотиваційно-смислова регуляція у професіоналізації психолога : [монографія] / Ж. П. Вірна. – Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. держ. ун-ту ім. Л. Українки, 2003. – 320 с.
Вірна Ж. П. Основи професійної орієнтації : навч. посіб. / Ж. П. Вірна. – Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. держ. ун-ту ім. Л. Українки, 2003. – 156 с.
Ковач Д. Регулятивная роль психических функций в поведении / Д. Ковач. – Вопросы психологии. – 1972. – № 1. – С. 142–145.
Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / А. Н. Леонтьев. – М. : Политиздат, 1977. – 304 с.
Леонтьев Д. А. Ценностные представления в индивидуальном и групповом сознании / Д. А. Леонтьев. – Психологическое обозрение. – 1998. – № 1. – С. 15–23.
Онуфриева Л. А. Психологические особенности проблемы профессионализации будущих специалистов социономических профессий / Л. А. Онуфриева / Веснік Брэсцкага універсітэта. Серыя 3. Філалогія. Педагогіка. Псіхалогія. – Брест : Выдавецтва БрДУ імя А. С. Пушкіна, 2014. – № 1. – С. 129–136.
Онуфрієва Л. А. Теоретико-методологічний аналіз мотиваційно-смислової регуляції особистісної реалізації майбутніх фахівців соціономічних професій / Л. А. Онуфрієва // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського : зб. наук. праць / за ред. С. Д. Максименка, Н. О. Євдокимової. – Вип. 2.12 (103). – Серія «Психологічні науки». – Миколаїв : МНУ імені В. О. Сухомлинського, 2014. – С. 140–145.
Онуфриева Л. А. Ценностные регуляторы в профессиональном пространстве будущих специалистов социономических профессий / Л. А. Онуфриева // Оралдын гылым жаршысы :
научно-теоретический и практический журнал. – № 6 (85). – 2014. – Серия Педагогические науки. Психология и социология. – Уральск : ЖШС «Уралнаучкнига», 2014. – С. 80–88.
Фонарёв А. Р. Профессиональная деятельность как смысл жизни и акме профессионала / А. Р. Фонарёв. – Мир психологии. – 2001. – № 1. – С. 104–109.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.