Професійна реалізація особистості через призму ціннісних життєвих регуляторів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2018-40.273-284Keywords:
професійна реалізація особистості, ціннісні життєві регулятори, особливості розвитку професійної самосвідомості фахівця, професійна діяльність, професійна активність, професійна адаптація.Abstract
Здійснено теоретико-методологічний аналіз проблеми ціннісних орієнтацій у життєвому та професійному просторі реалізації особистості, який містив розгляд ціннісних регуляторів особистісної реалізації, розгляд мотиваційно-смислової регуляції особистісної реалізації, аспекти психічної напруженості та працездатності у професійній діяльності вчителя. Підтверджено полярність ціннісного опосередкування професійної адаптації вчителів залежно від їх належності до форм професійної ідентифікації. Зазначено, що стагнація особистості в професійній діяльності педагога спрямована на вирішення протиріччя між вимогами професійної діяльності, професійної спільноти та можливостями і здібностями особистості. З’ясовано, що позитивні форми професійної ідентифікації особистості за будь-яких об’єктивних вимог професійної діяльності пов’язані з мотиваційно-смисловою регуляцією поведінки з орієнтацією на професійну реалізацію, а негативні форми професійної ідентифікації – з орієнтацією на індивідуальні цінності. Показано, що у разі перспективної невідповідності особистості та професійних вимог (негативні форми професійної ідентифікації) процеси корекційної регуляції спрямовані на організацію такої професійної активності, яка забезпечила б особистісну стратегію поведінки, перегляд життєво-важливих орієнтирів і пошук принципово нового знання. До того ж з’ясовано, що така активність повинна бути пов’язана не лише зі зміною конкретно професійних, але й соціальних, морально-етичних норм поведінки та діяльності, вироблених і прийнятих особистістю. Виокремлено загальні тенденційні особливості розвитку професійної самосвідомості фахівця, розкрито перспективи подальших наукових досліджень мотиваційно-смислової сфери особистості педагога.
References
Абульханова К. А. О субъекте психической деятельности / К. А. Абульханова. – М. : Просвещение, 1973. – 224 c.
Вірна Ж. П. Мотиваційно-смислова регуляція у професіоналізації психолога : [монографія] / Ж. П. Вірна. – Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. держ. ун-ту ім. Л. Українки, 2003. – 320 с.
Вірна Ж. П. Основи професійної орієнтації : навч. посіб. / Ж. П. Вірна. – Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. держ. ун-ту ім. Л. Українки, 2003. – 156 с.
Ковач Д. Регулятивная роль психических функций в поведении / Д. Ковач. – Вопросы психологии. – 1972. – № 1. – С. 142–145.
Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / А. Н. Леонтьев. – М. : Политиздат, 1977. – 304 с.
Леонтьев Д. А. Ценностные представления в индивидуальном и групповом сознании / Д. А. Леонтьев. – Психологическое обозрение. – 1998. – № 1. – С. 15–23.
Онуфриева Л. А. Психологические особенности проблемы профессионализации будущих специалистов социономических профессий / Л. А. Онуфриева / Веснік Брэсцкага універсітэта. Серыя 3. Філалогія. Педагогіка. Псіхалогія. – Брест : Выдавецтва БрДУ імя А. С. Пушкіна, 2014. – № 1. – С. 129–136.
Онуфрієва Л. А. Теоретико-методологічний аналіз мотиваційно-смислової регуляції особистісної реалізації майбутніх фахівців соціономічних професій / Л. А. Онуфрієва // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського : зб. наук. праць / за ред. С. Д. Максименка, Н. О. Євдокимової. – Вип. 2.12 (103). – Серія «Психологічні науки». – Миколаїв : МНУ імені В. О. Сухомлинського, 2014. – С. 140–145.
Онуфриева Л. А. Ценностные регуляторы в профессиональном пространстве будущих специалистов социономических профессий / Л. А. Онуфриева // Оралдын гылым жаршысы :
научно-теоретический и практический журнал. – № 6 (85). – 2014. – Серия Педагогические науки. Психология и социология. – Уральск : ЖШС «Уралнаучкнига», 2014. – С. 80–88.
Фонарёв А. Р. Профессиональная деятельность как смысл жизни и акме профессионала / А. Р. Фонарёв. – Мир психологии. – 2001. – № 1. – С. 104–109.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

