Програма формування психологічної готовності до професійної діяльності машиніста локомотива
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-38.%25pКлючові слова:
готовність до професійної діяльності, структура психологічної готовності до професійної діяльності, психофізіологічний компонент, емоційно-вольовий компонент, когнітивно-операційний компонент, мотиваційний компонент, особистісно-ціннісний компонент, помічник машиніста, машиніст локомотива.Анотація
У статті описано програму формування психологічної готовності до професійної діяльності машиніста локомотива на етапі первинної та вторинної професіоналізації. Зазначено переваги професійно-психологічного тренінгу, як ефективного методу формування психологічної готовності до професійної діяльності машиніста локомотива. Указано ефективність застосування професійно-психологічного тренінгу з метою формування емоційно-вольового, мотиваційного й особистісно-ціннісного компонентів. Підтверджено ефективність використання тренажерного комплексу для підвищення розвитку психофізіологічного компонента психологічної готовності до професійної діяльності. Підтверджено ефективність застосування елементів творчого тренінгу системи КАРУС для формування когнітивно-операційного компонента, який поділявся на діагностичний та формуючий етапи. Представлено результати перевірки ефективності програми професійно-психологічного тренінгу, яка проводилася за допомогою використання методів математичної статистики t-критерію Стьюдента для незалежних та залежних вибірок.
Зазначено результати реалізації програми щодо формування психологічної готовності до професійної діяльності на етапі первинної та вторинної професіоналізації. Встановлено, що рівень психологічної готовності до професійної діяльності на етапі первинної та вторинної професіоналізації підвищився. З’ясовано, що існують значущі відмінності між показниками експериментальної групи до та після експерименту працівників первинного та вторинного етапу професіоналізації.
Посилання
Асямов С. В. Профессиональный психологический тренинг органов внутренних дел : учеб. пособ. / С. В. Асямов, Ю. С. Мулатов. – Ташкент : Академия МВД Республики Узбекистан, 2000. – 141 с.
Дьяченко М. И. Психологические проблемы готовности к деятельности / М. И. Дьяченко, Л. А. Кандыбович. – Минск, 1976. – 176 с.
Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень / за ред. В. О. Моляко, О. Л. Музики. – Житомир : Вид-во «Рута», 2006. – 320 с.
Климов Е.А. Индивидуальный стиль деятельности в зависимости от типологических свойств нервной системы к психологическим основам научной организации труда, учения спорта / Е. А. Климов. – Казань : КГУ, 1969. – 278 с.
Козубенко В. Г. Безопасное управление поездом: вопросы и ответы / В. Г. Козубенко. – М. : Транспорт, 1992. – 254 с.
Леженкина Т. И. Формирование психологической готовности локомотивной бригады к действиям в опасных ситуациях : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.03 «Психология
труда, инженерная психология, эргономика» / Т. И. Леженкина. – М., 2010. – 28 с.
Лещенко О. В. Професійне становлення машиніста локомотива / О. В. Лещенко // Залізничний транспорт України : науково-практичний журнал. – 2014. – № 6. – С. 43–49.
Моляко В. А. Психологическая готовность к труду на современном производстве / В. А. Моляко, М. Л. Смульсон. – К. : Знание, 1985. – 14 с.
Нерсесян Л. С. Железнодорожная психология / ФГУП Всеросс. Институт железнодорожной гигиены Роспотребнадзора, кафедра железнодорожной гигиены МПФ ППО ММА им. И. М. Сеченова. – 2-е изд., переработанное и дополненное. – М. : ООО Фирма «РЕИНФОР», 2005. – 534 с.
Нерсесян Л. С. Психологическая структура готовности оператора к экстремальным действиям / Л. С. Нерсесян, В. Н. Пушкин // Вопросы психологии. – 1969. – № 5. – С. 24–31.
Платонов К. К. О системе психологии / К. К. Платонов. – М. : «Мысль», 1972. – 216 с.
Платонов К. К. Психологические вопросы теории тренажеров / К. К. Платонов // Вопр. психол. – 1961. – № 4. – С. 77–86.
Роганов В. Р. Имитаторы визуальной обстановки для тренажеров машинистов локомотивов / В. Р. Роганов, А. А. Казанцев, И. А. Баятева // Системы обробки информации. – 2013. – Вып. 7. – С. 135–138.
Стратегії творчості діяльності: школа В. О. Моляко / за загальною редакцією В. О. Моляко. – К. : «Освіта України», 2008. – 702 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.