Програма формування психологічної готовності до професійної діяльності машиніста локомотива
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-38.%25pKeywords:
готовність до професійної діяльності, структура психологічної готовності до професійної діяльності, психофізіологічний компонент, емоційно-вольовий компонент, когнітивно-операційний компонент, мотиваційний компонент, особистісно-ціннісний компонент, помічник машиніста, машиніст локомотива.Abstract
У статті описано програму формування психологічної готовності до професійної діяльності машиніста локомотива на етапі первинної та вторинної професіоналізації. Зазначено переваги професійно-психологічного тренінгу, як ефективного методу формування психологічної готовності до професійної діяльності машиніста локомотива. Указано ефективність застосування професійно-психологічного тренінгу з метою формування емоційно-вольового, мотиваційного й особистісно-ціннісного компонентів. Підтверджено ефективність використання тренажерного комплексу для підвищення розвитку психофізіологічного компонента психологічної готовності до професійної діяльності. Підтверджено ефективність застосування елементів творчого тренінгу системи КАРУС для формування когнітивно-операційного компонента, який поділявся на діагностичний та формуючий етапи. Представлено результати перевірки ефективності програми професійно-психологічного тренінгу, яка проводилася за допомогою використання методів математичної статистики t-критерію Стьюдента для незалежних та залежних вибірок.
Зазначено результати реалізації програми щодо формування психологічної готовності до професійної діяльності на етапі первинної та вторинної професіоналізації. Встановлено, що рівень психологічної готовності до професійної діяльності на етапі первинної та вторинної професіоналізації підвищився. З’ясовано, що існують значущі відмінності між показниками експериментальної групи до та після експерименту працівників первинного та вторинного етапу професіоналізації.
References
Асямов С. В. Профессиональный психологический тренинг органов внутренних дел : учеб. пособ. / С. В. Асямов, Ю. С. Мулатов. – Ташкент : Академия МВД Республики Узбекистан, 2000. – 141 с.
Дьяченко М. И. Психологические проблемы готовности к деятельности / М. И. Дьяченко, Л. А. Кандыбович. – Минск, 1976. – 176 с.
Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень / за ред. В. О. Моляко, О. Л. Музики. – Житомир : Вид-во «Рута», 2006. – 320 с.
Климов Е.А. Индивидуальный стиль деятельности в зависимости от типологических свойств нервной системы к психологическим основам научной организации труда, учения спорта / Е. А. Климов. – Казань : КГУ, 1969. – 278 с.
Козубенко В. Г. Безопасное управление поездом: вопросы и ответы / В. Г. Козубенко. – М. : Транспорт, 1992. – 254 с.
Леженкина Т. И. Формирование психологической готовности локомотивной бригады к действиям в опасных ситуациях : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.03 «Психология
труда, инженерная психология, эргономика» / Т. И. Леженкина. – М., 2010. – 28 с.
Лещенко О. В. Професійне становлення машиніста локомотива / О. В. Лещенко // Залізничний транспорт України : науково-практичний журнал. – 2014. – № 6. – С. 43–49.
Моляко В. А. Психологическая готовность к труду на современном производстве / В. А. Моляко, М. Л. Смульсон. – К. : Знание, 1985. – 14 с.
Нерсесян Л. С. Железнодорожная психология / ФГУП Всеросс. Институт железнодорожной гигиены Роспотребнадзора, кафедра железнодорожной гигиены МПФ ППО ММА им. И. М. Сеченова. – 2-е изд., переработанное и дополненное. – М. : ООО Фирма «РЕИНФОР», 2005. – 534 с.
Нерсесян Л. С. Психологическая структура готовности оператора к экстремальным действиям / Л. С. Нерсесян, В. Н. Пушкин // Вопросы психологии. – 1969. – № 5. – С. 24–31.
Платонов К. К. О системе психологии / К. К. Платонов. – М. : «Мысль», 1972. – 216 с.
Платонов К. К. Психологические вопросы теории тренажеров / К. К. Платонов // Вопр. психол. – 1961. – № 4. – С. 77–86.
Роганов В. Р. Имитаторы визуальной обстановки для тренажеров машинистов локомотивов / В. Р. Роганов, А. А. Казанцев, И. А. Баятева // Системы обробки информации. – 2013. – Вып. 7. – С. 135–138.
Стратегії творчості діяльності: школа В. О. Моляко / за загальною редакцією В. О. Моляко. – К. : «Освіта України», 2008. – 702 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.