Аналіз теоретико-методичних підходів дослідження конкурентоспроможності особистості та її детермінант в іноземній літературі
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-35.%25pКлючові слова:
теоретико-методичні підходи, конкурентоспроможність, особистість, детермінанти, визначення, аналіз.Анотація
У статті здійснено аналіз іноземних джерел щодо теоретико-ме-
тодологічних підходів дослідження і детермінант конкурентоспромож-
ності. З’ясовано наявність великої кількості неоднозначних тверджень
та теоретичних обґрунтувань, що зумовлено різними підходами вчених
до змістовної характеристики конкурентоспроможності залежно від
мети, об’єкта і предмета свого дослідження.
Встановлено, що більшість науковців розглядають конкуренто-
спроможність на мікрорівні як таку, що здатна швидко та безболісно
адаптуватись до постійних змін суспільних умов, науково-технічного
прогресу, нових видів діяльності, спілкування та макрорівні – як здат-
ність виробляти товари і послуги, які успішно реалізуються на між-
народних або внутрішніх ринках за умови одночасної підтримки або
підвищення життєвих стандартів працівників організації, рівних або
вищих, ніж у конкурентів, а також здатність передбачати, оновлюва-
тись і використовувати усі можливості для розвитку.
Розкрито зміст і детермінанти динамічної моделі соціально-порів-
няльної концепції конкурентоспроможності особистості, які спрямова-
но на генералізацію конкурентного мотиву поведінки, рух вперед, під-
вищення своєї ефективності і досягнення мети.
Зроблено висновок, що наукові підходи щодо конкурентоспро-
можності досліджуються на трьох рівнях – міжособистісному, між-
груповому і міжорганізаційному, спільним для них є ставлення і вза-
ємовідносини, які існують між конкурентами чи фірмами. Різниця між
індивідуальними та ситуаційними чинниками допомагає встановити
напрям майбутнього соціального порівняння і генерує нові перспективи
для психологічних та суміжних наукових пошуків
Посилання
Argo J. Social comparison theory and deception in the interper
sonal exchange of consumption information / J. Argo,
K. White, D. Dahl// Journal of Consumer Research. – 33. –
– P. 99–108.
Armstrong J. S., Competitor orientation: Effects of objectives
and information on managerial decisions and profitability /
J. Armstrong, F. Collopy // Journal of Marketing Research. –
, 1996. – P. 188–199.
Brewer M. B. The psychology of prejudice: Ingroup love or
outgroup hate? / M. Brewer // Journal of Social Issues. – 55. –
– P. 429–444.
Chen M. J. Competitive dynamics: Themes, trends, and a
prospective research platform /M. Chen, D. Miller //Academy
of Manag. – Annals. – 6. – 2012. – P. 135– 210.
Chen M. J. Competitive tension: The awareness motivationcapability
perspective / M. Chen, K. Su, W. Tsai // Academy of
Management Journal. – 50. – 2007. – P. 101–108.
Cherry T. L. Does rank-order grading improve student performance?
Evidence from a classroom experiment / T. Cherry,
L. Ellis // International Review of Economics Edu cation. – 4. –
– P. 9–19.
Darnon C Achievement goals in educational contexts:
A social psychology perspective. / C. Darnon, B. Dompnier,
P. Poortvliet // Social & Personality Psychology Compass. –
– 2012. – P. 760–771.
Erev I. Constructive intergroup competition as a solution to the
free rider problem: A field experiment / I. Erev, G. Bornstein,
R. Galili // Journal of Experimental Social Psychology. – 29. –
– P. 463–478.
Festinger L. A theory of social comparison processes /
L. Festinger // Human Relations. – 7. – 1954. – P. 117–140.
Garcia S. M. Social categories and group preference disputes: The
aversion to winner-take-all solutions / S. Garcia, D. Mil ler // Group
Processes and Intergroup Relations. – 10. – 2007. – P. 581–593.
Garcia S. M. Ranks and rivals: A theory of competition. /
S Garcia, A. Tor, R. Gonzalez // Personality and Social
Psychology Bulletin. – 32. – 2006. – P. 970–982.
Gibbons F. X. Individual differences in social comparison:
Development of a scale of social comparison orientation /
F. Gibbons, B. Buunk // Journal of Personality and Social
Psychology. – 76. – 1999. – P. 129–142.
Graf L. Debiasing competitive irrationality: How managers
can be prevented from trading off absolute for relative profit /
L. Graf, A. Konig, A. Enders, H. Hungenberg // European
Management Journal. – 30. – 2012. – P. 386–403.
Hoffman, P. Tendencies toward group comparability in
competitive bargaining / P. Hoffman, L. Festinger, D. Lawrence
// Human Relations. – 7. – P. 141–159.
Houston I. M. A factor analysis of scales measuring compe ti tiveness
/ I. Houston, S. Mcintire, I. Kinnie, C. Terry // Edu ca tional
and Psychological Measurement. – 62. – 2002. – P. 84–298.
Johnson D. W. Joining together: Group theory and group skills
(7th ed.) / D. Johnson, F. Johnson // 2000. – Boston. – MA:
Allyn & Bacon. – 203 p.
Ku G., Malhotra, D. & Murnighan, J. K. Towards a competitive
arousal model of decision-making: A study of auction fever in
live and internet auctions / G. Ku, D. Malhotra, J. Murnighan //
Organizational Behavior and Human Decision Processes. –
– 2000. – P. 89–103.
Miller D. Sources and consequences of competitive inertia – A
study of the United States airline industry / D. Miller, M. Chen //
Administrative Science Quarterly. – 39. – 1990. – P. 1–23.
Miller D. T. Particularistic and universalistic evaluation
in the social comparison process. / D. Miller, W. Turnbull,
C. McFarland // Journal of Personality and Social Psychology.
– 55. – 1988. – P. 908–917.
Moran S. When better is worse: Envy and the use of deception
in negotiations / S. Moran, M. Schweitzer // Negotiation and
Conflict Management Research. – 1. – 2008. – P. 3–29.
Pillutla M. M. Do we prefer coworkers who are better or worse
than us? Evidence from the «Weakest Link» game. / M. Pillutla,
S. Ronson // Paper presented at the meeting of the Academy of
Management, Honolulu. – HI 2005. – August.
Seta J. J. The impact of comparison processes on coactors’
task performance / J. Seta // Journal of Personality and Social
Psychology. – 42. – 1988. – P. 281–291.
Shepperd J. A. Behavioral otherenhancement: Strategically
obscuring the link between performance and evaluation /
J. Shepperd, R. Arkin // Journal of Personality and Social
Psychology. – 60. – 1991. – P. 79–88.
Solnick S. J., & Hemenway D. Is more always better? A survey
on positional concerns. / S. Solnick, D. Hemenway // Journal of
Economic Behavior and Organization. – 37. – 1998. – 373–383.
Tauer J. M. Winning isn’t everything: Competition, achievement
orientation, and intrinsic motivation. / J. Tauer,
J. Harackiewicz // Journal of Experimental Social Psychology.
– 35. – 1999. – P. 209–238.
Tesser A. Toward a self-evaluation maintenance framework of
social behavior. / A. Tesser // Advances in experimental social
psychology / L. Berkowitz (Ed.),(Vol. 21, pp. 181–227). New
York 1998. – NY: Academic.
White J. B. Horizontal hostility: Multiple minority groups and
differentiation from the mainstream / J. White, M. Schmitt,
E. Langer // Group Processes and Intergroup Relations. – 9. –
– P. 339–358.
Stephen M. G. The psychology of competition: a social comparison
perspective [Electronic resource] /M. Stephen, A. Tor,
M. Tyrone // Perspectives on psychological science/ – 2013 –
(6)/ P. 634–650. – Access mode: http://pps.sagepub.com/
content/8/6/634.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.