Аналіз теоретико-методичних підходів дослідження конкурентоспроможності особистості та її детермінант в іноземній літературі
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-35.%25pKeywords:
теоретико-методичні підходи, конкурентоспроможність, особистість, детермінанти, визначення, аналіз.Abstract
У статті здійснено аналіз іноземних джерел щодо теоретико-ме-
тодологічних підходів дослідження і детермінант конкурентоспромож-
ності. З’ясовано наявність великої кількості неоднозначних тверджень
та теоретичних обґрунтувань, що зумовлено різними підходами вчених
до змістовної характеристики конкурентоспроможності залежно від
мети, об’єкта і предмета свого дослідження.
Встановлено, що більшість науковців розглядають конкуренто-
спроможність на мікрорівні як таку, що здатна швидко та безболісно
адаптуватись до постійних змін суспільних умов, науково-технічного
прогресу, нових видів діяльності, спілкування та макрорівні – як здат-
ність виробляти товари і послуги, які успішно реалізуються на між-
народних або внутрішніх ринках за умови одночасної підтримки або
підвищення життєвих стандартів працівників організації, рівних або
вищих, ніж у конкурентів, а також здатність передбачати, оновлюва-
тись і використовувати усі можливості для розвитку.
Розкрито зміст і детермінанти динамічної моделі соціально-порів-
няльної концепції конкурентоспроможності особистості, які спрямова-
но на генералізацію конкурентного мотиву поведінки, рух вперед, під-
вищення своєї ефективності і досягнення мети.
Зроблено висновок, що наукові підходи щодо конкурентоспро-
можності досліджуються на трьох рівнях – міжособистісному, між-
груповому і міжорганізаційному, спільним для них є ставлення і вза-
ємовідносини, які існують між конкурентами чи фірмами. Різниця між
індивідуальними та ситуаційними чинниками допомагає встановити
напрям майбутнього соціального порівняння і генерує нові перспективи
для психологічних та суміжних наукових пошуків
References
Argo J. Social comparison theory and deception in the interper
sonal exchange of consumption information / J. Argo,
K. White, D. Dahl// Journal of Consumer Research. – 33. –
– P. 99–108.
Armstrong J. S., Competitor orientation: Effects of objectives
and information on managerial decisions and profitability /
J. Armstrong, F. Collopy // Journal of Marketing Research. –
, 1996. – P. 188–199.
Brewer M. B. The psychology of prejudice: Ingroup love or
outgroup hate? / M. Brewer // Journal of Social Issues. – 55. –
– P. 429–444.
Chen M. J. Competitive dynamics: Themes, trends, and a
prospective research platform /M. Chen, D. Miller //Academy
of Manag. – Annals. – 6. – 2012. – P. 135– 210.
Chen M. J. Competitive tension: The awareness motivationcapability
perspective / M. Chen, K. Su, W. Tsai // Academy of
Management Journal. – 50. – 2007. – P. 101–108.
Cherry T. L. Does rank-order grading improve student performance?
Evidence from a classroom experiment / T. Cherry,
L. Ellis // International Review of Economics Edu cation. – 4. –
– P. 9–19.
Darnon C Achievement goals in educational contexts:
A social psychology perspective. / C. Darnon, B. Dompnier,
P. Poortvliet // Social & Personality Psychology Compass. –
– 2012. – P. 760–771.
Erev I. Constructive intergroup competition as a solution to the
free rider problem: A field experiment / I. Erev, G. Bornstein,
R. Galili // Journal of Experimental Social Psychology. – 29. –
– P. 463–478.
Festinger L. A theory of social comparison processes /
L. Festinger // Human Relations. – 7. – 1954. – P. 117–140.
Garcia S. M. Social categories and group preference disputes: The
aversion to winner-take-all solutions / S. Garcia, D. Mil ler // Group
Processes and Intergroup Relations. – 10. – 2007. – P. 581–593.
Garcia S. M. Ranks and rivals: A theory of competition. /
S Garcia, A. Tor, R. Gonzalez // Personality and Social
Psychology Bulletin. – 32. – 2006. – P. 970–982.
Gibbons F. X. Individual differences in social comparison:
Development of a scale of social comparison orientation /
F. Gibbons, B. Buunk // Journal of Personality and Social
Psychology. – 76. – 1999. – P. 129–142.
Graf L. Debiasing competitive irrationality: How managers
can be prevented from trading off absolute for relative profit /
L. Graf, A. Konig, A. Enders, H. Hungenberg // European
Management Journal. – 30. – 2012. – P. 386–403.
Hoffman, P. Tendencies toward group comparability in
competitive bargaining / P. Hoffman, L. Festinger, D. Lawrence
// Human Relations. – 7. – P. 141–159.
Houston I. M. A factor analysis of scales measuring compe ti tiveness
/ I. Houston, S. Mcintire, I. Kinnie, C. Terry // Edu ca tional
and Psychological Measurement. – 62. – 2002. – P. 84–298.
Johnson D. W. Joining together: Group theory and group skills
(7th ed.) / D. Johnson, F. Johnson // 2000. – Boston. – MA:
Allyn & Bacon. – 203 p.
Ku G., Malhotra, D. & Murnighan, J. K. Towards a competitive
arousal model of decision-making: A study of auction fever in
live and internet auctions / G. Ku, D. Malhotra, J. Murnighan //
Organizational Behavior and Human Decision Processes. –
– 2000. – P. 89–103.
Miller D. Sources and consequences of competitive inertia – A
study of the United States airline industry / D. Miller, M. Chen //
Administrative Science Quarterly. – 39. – 1990. – P. 1–23.
Miller D. T. Particularistic and universalistic evaluation
in the social comparison process. / D. Miller, W. Turnbull,
C. McFarland // Journal of Personality and Social Psychology.
– 55. – 1988. – P. 908–917.
Moran S. When better is worse: Envy and the use of deception
in negotiations / S. Moran, M. Schweitzer // Negotiation and
Conflict Management Research. – 1. – 2008. – P. 3–29.
Pillutla M. M. Do we prefer coworkers who are better or worse
than us? Evidence from the «Weakest Link» game. / M. Pillutla,
S. Ronson // Paper presented at the meeting of the Academy of
Management, Honolulu. – HI 2005. – August.
Seta J. J. The impact of comparison processes on coactors’
task performance / J. Seta // Journal of Personality and Social
Psychology. – 42. – 1988. – P. 281–291.
Shepperd J. A. Behavioral otherenhancement: Strategically
obscuring the link between performance and evaluation /
J. Shepperd, R. Arkin // Journal of Personality and Social
Psychology. – 60. – 1991. – P. 79–88.
Solnick S. J., & Hemenway D. Is more always better? A survey
on positional concerns. / S. Solnick, D. Hemenway // Journal of
Economic Behavior and Organization. – 37. – 1998. – 373–383.
Tauer J. M. Winning isn’t everything: Competition, achievement
orientation, and intrinsic motivation. / J. Tauer,
J. Harackiewicz // Journal of Experimental Social Psychology.
– 35. – 1999. – P. 209–238.
Tesser A. Toward a self-evaluation maintenance framework of
social behavior. / A. Tesser // Advances in experimental social
psychology / L. Berkowitz (Ed.),(Vol. 21, pp. 181–227). New
York 1998. – NY: Academic.
White J. B. Horizontal hostility: Multiple minority groups and
differentiation from the mainstream / J. White, M. Schmitt,
E. Langer // Group Processes and Intergroup Relations. – 9. –
– P. 339–358.
Stephen M. G. The psychology of competition: a social comparison
perspective [Electronic resource] /M. Stephen, A. Tor,
M. Tyrone // Perspectives on psychological science/ – 2013 –
(6)/ P. 634–650. – Access mode: http://pps.sagepub.com/
content/8/6/634.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.