Когнітивні особливості психосоматичної компетентності майбутніх психологів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-35.%25pКлючові слова:
компетентність, психосоматична компетентність, тілесність, тілесне Я, вербальний інтелект, просторовий інтелект, вербальна креативність, образна креативність, майбутній психолог.Анотація
У статті проаналізовано поняття ком-
петентність і психосоматичну компетентність майбутніх психологів.
Систематизовано знання про зв’язок когнітивної сфери з психосоматич-
ними феноменами нормального функціонування, які включають різні
психологічні здатності, процеси, якості та мають відношення до тілес-
ної інформації. Узагальнено, що тілесне Я, як компонент Я-концепції,
відповідає за когнітивний і емоційний супровід тілесного функціону-
вання, забезпечує його регулятивний ефект. Визначено основні ознаки
психосоматичної компетентності та їх зв’язок з характеристиками ті-
лесного Я, з його когнітивним компонентом, до якого відносяться зна-
ння та здатності стосовно тіла та тілесності.
Представлено результати вивчення характеристик психосоматич-
ної компетентності та когнітивних показників, зокрема інтелектуаль-
них здатностей і креативності. Досліджено когнітивні особливості
психо соматичної компетентності майбутніх психологів. Показники
верба лізації тілесного Я мають кореляційні зв’язки з образною та вер-
бальною креативністю, а також з показниками загального інтелекту. Ви-
явлено, що високі показники вербалізації тілесного Я у майбутніх пси-
хологів обумовлені високими показниками рівня розвитку вербальної та
образної креативності, а також вербального і просторового інтелекту.
Визначено, що психосоматична компетентність є компонентом роз-
витку професіоналізму майбутнього психолога, його здатності реалізо-
вувати власний потенціал при вирішенні особистих і професійних запи-
тів щодо діагностики та розвитку тілесного Я.
Посилання
Зинченко В.П. Психология телесности между душой и те-
лом / В.П.Зинченко, Т.С. Леви. – М. : АСТ : АСТ МОСКВА,
– 731 с.
Огарев Е.И. Компетентность образования: социальний ас-
пект / Е.И. Огарев. – СПб., 1995. – 101 с.
Пов’якель Н.І. Професіогенез саморегуляції мислення прак-
тичного психолога: монографія / Н.І. Пов’якель. – К. : НПУ
ім. М.П. Драгоманова, 2003. – 259 с.
Туник Е.Е. Диагностика креативности. Тест Е.Торренса /
Е.Е. Туник. – СПб. : ИМАТОН, 1998. – 171 с.
Туник Е.Е. Тест интеллекта Амтхауэра. Анализ и интерпри-
тация даных / Е. Е. Туник. – СПб. : Речь, 2009. – 96 с.
Хомуленко Т.Б. Методика проективної діагностики ті-
лесного Я / Т.Б. Хомуленко, В.О. Крамченкова // Науко-
вий вісник Херсонського державного університету. Серія
«Психологічні науки». – Херсон, 2016 . – Вип. 5.– С. 123–
Хомуленко Т.Б. Психосоматика: культурно-історичний
підхід: Навч.-метод. посіб. / Т.Б. Хомуленко, І.О. Філенко,
К.І. Фоменко, О.С. Шукалова, М.В. Коваленко. – Х. : «Диса
плюс», 2015. – 264 с.
Хомуленко Т.Б. Психосоматичний підхід у проблемати-
ці психології розвитку: теоретичні та практичні аспекти /
Т.Б.Хомуленко, Я.О.Василенко, М.В.Коваленко // Вісник
ХНПУ імені Г.С.Сковороди. Психологія, Вип. 49. – Х. :
ХНПУ, 2014. – С. 176 – 192.
Amthauer R. Intelligenz und Beruf / R. Amthauer // J. fur
Experimentelle und Angewandte Psychol.– 1953.– Bd. l.–
S. 21–37 (німецькою мовою).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.