Когнітивні особливості психосоматичної компетентності майбутніх психологів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-35.%25pKeywords:
компетентність, психосоматична компетентність, тілесність, тілесне Я, вербальний інтелект, просторовий інтелект, вербальна креативність, образна креативність, майбутній психолог.Abstract
У статті проаналізовано поняття ком-
петентність і психосоматичну компетентність майбутніх психологів.
Систематизовано знання про зв’язок когнітивної сфери з психосоматич-
ними феноменами нормального функціонування, які включають різні
психологічні здатності, процеси, якості та мають відношення до тілес-
ної інформації. Узагальнено, що тілесне Я, як компонент Я-концепції,
відповідає за когнітивний і емоційний супровід тілесного функціону-
вання, забезпечує його регулятивний ефект. Визначено основні ознаки
психосоматичної компетентності та їх зв’язок з характеристиками ті-
лесного Я, з його когнітивним компонентом, до якого відносяться зна-
ння та здатності стосовно тіла та тілесності.
Представлено результати вивчення характеристик психосоматич-
ної компетентності та когнітивних показників, зокрема інтелектуаль-
них здатностей і креативності. Досліджено когнітивні особливості
психо соматичної компетентності майбутніх психологів. Показники
верба лізації тілесного Я мають кореляційні зв’язки з образною та вер-
бальною креативністю, а також з показниками загального інтелекту. Ви-
явлено, що високі показники вербалізації тілесного Я у майбутніх пси-
хологів обумовлені високими показниками рівня розвитку вербальної та
образної креативності, а також вербального і просторового інтелекту.
Визначено, що психосоматична компетентність є компонентом роз-
витку професіоналізму майбутнього психолога, його здатності реалізо-
вувати власний потенціал при вирішенні особистих і професійних запи-
тів щодо діагностики та розвитку тілесного Я.
References
Зинченко В.П. Психология телесности между душой и те-
лом / В.П.Зинченко, Т.С. Леви. – М. : АСТ : АСТ МОСКВА,
– 731 с.
Огарев Е.И. Компетентность образования: социальний ас-
пект / Е.И. Огарев. – СПб., 1995. – 101 с.
Пов’якель Н.І. Професіогенез саморегуляції мислення прак-
тичного психолога: монографія / Н.І. Пов’якель. – К. : НПУ
ім. М.П. Драгоманова, 2003. – 259 с.
Туник Е.Е. Диагностика креативности. Тест Е.Торренса /
Е.Е. Туник. – СПб. : ИМАТОН, 1998. – 171 с.
Туник Е.Е. Тест интеллекта Амтхауэра. Анализ и интерпри-
тация даных / Е. Е. Туник. – СПб. : Речь, 2009. – 96 с.
Хомуленко Т.Б. Методика проективної діагностики ті-
лесного Я / Т.Б. Хомуленко, В.О. Крамченкова // Науко-
вий вісник Херсонського державного університету. Серія
«Психологічні науки». – Херсон, 2016 . – Вип. 5.– С. 123–
Хомуленко Т.Б. Психосоматика: культурно-історичний
підхід: Навч.-метод. посіб. / Т.Б. Хомуленко, І.О. Філенко,
К.І. Фоменко, О.С. Шукалова, М.В. Коваленко. – Х. : «Диса
плюс», 2015. – 264 с.
Хомуленко Т.Б. Психосоматичний підхід у проблемати-
ці психології розвитку: теоретичні та практичні аспекти /
Т.Б.Хомуленко, Я.О.Василенко, М.В.Коваленко // Вісник
ХНПУ імені Г.С.Сковороди. Психологія, Вип. 49. – Х. :
ХНПУ, 2014. – С. 176 – 192.
Amthauer R. Intelligenz und Beruf / R. Amthauer // J. fur
Experimentelle und Angewandte Psychol.– 1953.– Bd. l.–
S. 21–37 (німецькою мовою).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.