Формування поведінки подолання в процесі професійного становлення майбутніх психологів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-35.%25pКлючові слова:
поведінка подолання, копінг-дії, копінг-стратегії, копінг-стилі, професійне становлення, майбутні психологи, життєва ситуація, складна життєва ситуація.Анотація
Представ-
лено результати вивчення поведінки подолання студентів психологів у
процесі їх професійного становлення, яка складається з копінг-дій, ко-
пінг-стратегій та копінг-стилів.
Досліджено, що в складних життєвих ситуаціях майбутні психо-
логи використовують адаптивні стратегії подолання: уникнення, відво-
лікання та соціальне відволікання, які не спрямовані безпосередньо на
зміну ситуації та її вирішення, втім забезпечують відчуття емоційного
комфорту та прийняття інших. При дослідження копінг-поведінки зро-
блено висновок про виразність асоціальних та пасивних стратегій подо-
лання. Було доведено існування тісних зв’язків між курсом навчання
і вибором копінг-стратегій. Із набуттям професійних знань, формуван-
ням умінь та навиків способи подолання із труднощами змінюються у
бік зниження кількості непродуктивних стратегій. Зроблено висновок,
що диференційованість, точність, прогностичність когнітивної оцінки
майбутніми психологами складної ситуації залежить від етапу профе-
сійної підготовки. Найбільша динаміка характерна для просоціальних і
пасивних копінг-стратегій.
Застосування факторного аналізу дозволило отримати чітко струк-
туровану, внутрішньо несуперечливу матрицю, що описує 76,29% су-
купної дисперсії, яка базується на результатах загальновизнаних і ши-
роко застосованих в психології опитувальників.
Посилання
Арестова О.Н. Операциональные аспекты временной перспективы личности / О.Н. Арестова // Вопросы психологии. – 2000. – №4. – С. 61–73.
Либина А.В. Совладающий интеллект: человек в сложной жизненной ситуации / А.В. Либина. – М. : ЭКСМо, 2008. – 400 с.
Наследов А.Д. Математические методы психологического исследования. Анализ и интерпретация данных : [учебное пособие. 2-е изд., испр. и доп] / А.Д.Наследов. – СПб. : Речь, 2006. – 392 с.
Dennett D. A Companion to the Philosophy of Mind / Daniel Dennett. – Massachusetts : Blackwell, 2005. – P. 236–244.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.