Психологічний зміст основних семантичних універсалій правосвідомості студентів коледжів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-34.%25pКлючові слова:
студенти коледжів, правова свідомість, психосемантична реконструкція, семантична універсалія.Анотація
У статті
представлено результати емпіричного виявлення структури провід-
них універсалій правової свідомості молоді, яка навчається в коледжах
України. Узагальнено експериментальні засади психосемантичного до-
слідження правосвідомості в ранньому юнацькому віці. Представлено
результати психосемантичної реконструкції окремих поняттєвих еле-
ментів правосвідомості студентів коледжів, а саме понять «справедли-
вість», «гідність», «право», «жертва», «покарання», «злочин» та «мо-
ральне насильство». Статистична вірогідність семантичних універсалій
при оцінюванні становила 75–95 %.
Констатовано, що при деякому невдоволенні студентської моло-
ді правовою ситуацією, поняття «право» сприймається як дружнє;
«жертва» та «покарання» несуть негативний відтінок; «злочин» і
«моральне насилля» – мають аспект відчуження; «справедливість»
та «гідність» постають чистими та бажаними для молоді. Мораль-
не насилля завжди розцінюється студентами коледжів як злочин.
У правосвідомості юнаків злочин стосовно жертви тісно пов’язаний
із покаранням, покарання за злочин є неминучим, хоча покарання
як таке може бути несправедливим. При цьому має місце недостат-
ня правова поінформованість, що зумовлює розмитість поняття «мо-
ральне насилля».
Найвищу суб’єктивну значущість для судентів склали поняття
«справедливість», «гідність» та «право», що дозволило зробити висно-
вок про правослухняність останніх. Недостатня правова поінформова-
ність студентів коледжів супроводжується ускладненістю семантизації
поняттєвої сфери права.
Посилання
Артемьева Е.Ю. Психосемантические методы описания профессии / Е.Ю. Артемьева, Ю.Г. Вяткин // Вопросы психологии. – 1986. – № 3. – С.127 – 133.
Артемьева Е.Ю. Основы психологии субъективной семантики / Е.Ю. Артемьева. – М. : Наука; Смысл, 1999. – 350 с.
Дідук І.А. Психологічні чинники формування правових уявлень / І. А. Дідук // Педагогіка і психологія. Вісник АПН України : наук.-теорет. та інформ. журн. АПН України. – К., 2007. – № 1 – С.102–113.
Ильин И.А. О сущности правосознания / И.А. Ильин / Подготовка текста и вступительная статья И.Н.Смирнова / И.А. Ильин. – М.: Рарогь, 1993.– 243 с.
Костицкий М.В. Введение в юридическую психологию: методологические и теоретические проблемы / М. В. Костицкий. – К. : Вища школа, 1990.– 257 с.
Леонтьев Д.А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности / Д.А. Леонтьев. – М. : Смысл, 1999.– 487 с.
Новгородцев П.И. Введение в философию права: Кризис современного правосознания / П.И. Новгородцев; РАН. Ин-т государства и права. – М. : Наука, 1997. – 269 с.
Ратинов А.Р. Структура правосознания и некоторые методы его исследования / А.Р. Ратинов // Методология и методы социальной психологии. – М. : Наука, 1977.– С. 201–214.
Bandura A. Social foundations of thought and action: A Social cognitive theory.– Englewood Cliffs, NJ : Prentice-Hall. – 1986.
Drobot O.V. Managerial Mentality: Scientific Paradigm of Research.Middle-East Journal of Scientific Research. – 2013. – Nr. 13. – Р. 101–107.
Schwarz N. The construction of social judgment. – Hillsdale, NJ : Erlbaum, 1982. – P. 147.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.