Психологічний зміст основних семантичних універсалій правосвідомості студентів коледжів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-34.%25pKeywords:
студенти коледжів, правова свідомість, психосемантична реконструкція, семантична універсалія.Abstract
У статті
представлено результати емпіричного виявлення структури провід-
них універсалій правової свідомості молоді, яка навчається в коледжах
України. Узагальнено експериментальні засади психосемантичного до-
слідження правосвідомості в ранньому юнацькому віці. Представлено
результати психосемантичної реконструкції окремих поняттєвих еле-
ментів правосвідомості студентів коледжів, а саме понять «справедли-
вість», «гідність», «право», «жертва», «покарання», «злочин» та «мо-
ральне насильство». Статистична вірогідність семантичних універсалій
при оцінюванні становила 75–95 %.
Констатовано, що при деякому невдоволенні студентської моло-
ді правовою ситуацією, поняття «право» сприймається як дружнє;
«жертва» та «покарання» несуть негативний відтінок; «злочин» і
«моральне насилля» – мають аспект відчуження; «справедливість»
та «гідність» постають чистими та бажаними для молоді. Мораль-
не насилля завжди розцінюється студентами коледжів як злочин.
У правосвідомості юнаків злочин стосовно жертви тісно пов’язаний
із покаранням, покарання за злочин є неминучим, хоча покарання
як таке може бути несправедливим. При цьому має місце недостат-
ня правова поінформованість, що зумовлює розмитість поняття «мо-
ральне насилля».
Найвищу суб’єктивну значущість для судентів склали поняття
«справедливість», «гідність» та «право», що дозволило зробити висно-
вок про правослухняність останніх. Недостатня правова поінформова-
ність студентів коледжів супроводжується ускладненістю семантизації
поняттєвої сфери права.
References
Артемьева Е.Ю. Психосемантические методы описания профессии / Е.Ю. Артемьева, Ю.Г. Вяткин // Вопросы психологии. – 1986. – № 3. – С.127 – 133.
Артемьева Е.Ю. Основы психологии субъективной семантики / Е.Ю. Артемьева. – М. : Наука; Смысл, 1999. – 350 с.
Дідук І.А. Психологічні чинники формування правових уявлень / І. А. Дідук // Педагогіка і психологія. Вісник АПН України : наук.-теорет. та інформ. журн. АПН України. – К., 2007. – № 1 – С.102–113.
Ильин И.А. О сущности правосознания / И.А. Ильин / Подготовка текста и вступительная статья И.Н.Смирнова / И.А. Ильин. – М.: Рарогь, 1993.– 243 с.
Костицкий М.В. Введение в юридическую психологию: методологические и теоретические проблемы / М. В. Костицкий. – К. : Вища школа, 1990.– 257 с.
Леонтьев Д.А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности / Д.А. Леонтьев. – М. : Смысл, 1999.– 487 с.
Новгородцев П.И. Введение в философию права: Кризис современного правосознания / П.И. Новгородцев; РАН. Ин-т государства и права. – М. : Наука, 1997. – 269 с.
Ратинов А.Р. Структура правосознания и некоторые методы его исследования / А.Р. Ратинов // Методология и методы социальной психологии. – М. : Наука, 1977.– С. 201–214.
Bandura A. Social foundations of thought and action: A Social cognitive theory.– Englewood Cliffs, NJ : Prentice-Hall. – 1986.
Drobot O.V. Managerial Mentality: Scientific Paradigm of Research.Middle-East Journal of Scientific Research. – 2013. – Nr. 13. – Р. 101–107.
Schwarz N. The construction of social judgment. – Hillsdale, NJ : Erlbaum, 1982. – P. 147.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.