Проблема особистісної ефективності у контексті наукової спадщини Г.С. Костюка

Автор(и)

  • М.Т. Дригус

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25p

Ключові слова:

особистість, розвиток, саморозвиток, ефективність, особистісна ефективність, самоефективність, саморух, психічний розвиток, внутрішні умови, мотиваційна парадигма.

Анотація

У статті представлено результати дослі-
дження творчої спадщини фундатора сучасної вітчизняної психології
Г.С. Костюка, зокрема: здійснено уперше аналіз концептуального під-
ходу вченого до проблеми особистісної ефективності. Констатовано, що
Г.С. Костюк ініціював проблему особистісної ефективності школяра в
освітньому просторі, означивши її у сенсовому полі як створення умов
для особистості «зростати власними силами». Зазначено, що висунута
ідея «прогресивного психічного саморуху» як вектор змін «внутрішньо-
го, особистого» – це унікальна антиципація Г.С. Костюком сенсу особис-
тісної ефективності. Акцентовано, що проблему становлення особистіс-
ної ефективності Г.С. Костюк розкрив у контексті концепції психічного
розвитку дитини зі стрижневою ідеєю саморозвитку та саморуху осо-
бистості. Виокремлено окреслені ученим теоретико-методологічні по-
ложення, які є підґрунтям становлення особистісної ефективності ди-
тини – школяра: пріоритетний статус внутрішніх, а не зовнішніх умов
психічного розвитку, роль власної активності дитини в засвоєнні до-
свіду; формування власних сил підростаючої особистості в процесі за-
своєння досвіду в культурно-ціннісному контексті; здійснення такого
виховного керування психічним розвитком, за якого виховні впливи
перетворюються у внутрішні стимули до розвитку зростаючої особис-
тості; становлення дитини як суб’єкта власного розвитку. Показано,
що ознаки особистісної ефективності школяра Г.С. Костюк окреслив у
мотиваційній парадигмі. Встановлено, що концепт «ефективність» уче-
ний розкрив у таких спектрах: концепції психічного розвитку дитини;
психологічному аналізі навчальної діяльності та учіння; освітньому се-
редовищі. Зроблено висновок, що учений вперше самобутньо ініціював
у педагогічній та віковій психології (як у вітчизняній, так і зарубіжній)
проблему ефективності у системному вимірі.

Посилання

Алексєєва М.І. Мотиви навчання учнів. Посібник для вчителів / Майя Іванівна Алексєєва. – К. : Рад. школа, 1974. – 117 с.

Бандура А. Теория социального научения / Альберт Бандура; Пер. с англ. – СПб. : Еврознак, 2000. – 320 с.

Дригус М.Т. Проблема особистісного становлення у контексті наукової спадщини Г.С. Костюка / М.Т. Дригус // Становлення особистості школярів з різними навчальними досягненнями в онтогенетичному просторі : монографія / за ред. М.Т. Дригус. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. – С. 30–34.

Дригус М.Т. Концепція психічного розвитку дитини Г.С. Костюка як підґрунтя вивчення проблеми особистісної ефективності : [Електронний ресурс]/ М.Т. Дригус // Становлення особистісної ефективності учнів в онтогенетичному вимірі : монографія / за ред. М.Т. Дригус. – К.: Педагогічна думка, 2015. – 161 с. – Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/11019.

Кремень В.Г. Людина як суб’єкт творчої діяльності: інноваційний аспект / В.Г. Кремень // Соціально-психологічні чинники взаємодії суспільства та освіти: Матеріали методологічного семінару НАПН України 17 листопада 2010 року : Зб. матеріалів / За ред. С.Д. Максименка. – К. : Вид. «Інтер-прес ЛТД», 2010. – С. 3–11.

Костюк Г.С. Про роль спадковості, середовища і виховання в психічному розвитку дитини / Г.С. Костюк // Праці респ. наук. конф. з педагогіки і психології / За заг. ред. проф. Г.С. Костюка. – К. : Рад. школа, 1941. – Т. II. Психо логія. – С. 3–45.

Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Григорій Силович Костюк; за ред. Л.М. Проколієнко. – К. : Радянська школа, 1989. – 608 с.

Максименко С.Д. Особистість: прогноз розвитку і життєвий шлях / С.Д. Максименко // Психологічне опосередкування педагогічних впливів на розвиток особистісної активності в освітньому просторі: Метод. реком. / С.Д. Максименко [та ін.]; Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України. – К. : ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», 2008. – С. 4–35.

Максименко С.Д. Теорія специфічних рушіїв розвитку Г.С. Костюка / С.Д. Максименко // Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / За ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 27. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2015. – С. 7–19.

Максименко С.Д. Генетична психологія особистості: психічний розвиток і навчання / С.Д. Максименко // Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / За ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 31. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2016. – С. 7–19.

Поклад І.М. Ідея суб’єктивної активності в концепції Г.С. Костюка / І.М. Поклад // Становлення психологічної думки в Україні: провідні ідеї та історія розвитку : колективна монографія / В.В. Турбан, Л.З. Сердюк, Ю.Т. Рождественський [та ін.] ; за ред. В.В. Турбан. – К.- Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. – С. 236–246.

Сердюк Л.З. Розвиток в українській психології провідних ідей Г.С. Костюка / Л.З. Сердюк // Становлення психологічної думки в Україні: провідні ідеї та історія розвитку : колективна монографія / В.В. Турбан, Л.З. Сердюк, Ю.Т. Рождественський [та ін.] ; за ред. В.В. Турбан. – К.- Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. – С. 218–235.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-04-25

Як цитувати

Дригус, М. (2016). Проблема особистісної ефективності у контексті наукової спадщини Г.С. Костюка. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (33). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%p