Проблема особистісної ефективності у контексті наукової спадщини Г.С. Костюка
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25pKeywords:
особистість, розвиток, саморозвиток, ефективність, особистісна ефективність, самоефективність, саморух, психічний розвиток, внутрішні умови, мотиваційна парадигма.Abstract
У статті представлено результати дослі-
дження творчої спадщини фундатора сучасної вітчизняної психології
Г.С. Костюка, зокрема: здійснено уперше аналіз концептуального під-
ходу вченого до проблеми особистісної ефективності. Констатовано, що
Г.С. Костюк ініціював проблему особистісної ефективності школяра в
освітньому просторі, означивши її у сенсовому полі як створення умов
для особистості «зростати власними силами». Зазначено, що висунута
ідея «прогресивного психічного саморуху» як вектор змін «внутрішньо-
го, особистого» – це унікальна антиципація Г.С. Костюком сенсу особис-
тісної ефективності. Акцентовано, що проблему становлення особистіс-
ної ефективності Г.С. Костюк розкрив у контексті концепції психічного
розвитку дитини зі стрижневою ідеєю саморозвитку та саморуху осо-
бистості. Виокремлено окреслені ученим теоретико-методологічні по-
ложення, які є підґрунтям становлення особистісної ефективності ди-
тини – школяра: пріоритетний статус внутрішніх, а не зовнішніх умов
психічного розвитку, роль власної активності дитини в засвоєнні до-
свіду; формування власних сил підростаючої особистості в процесі за-
своєння досвіду в культурно-ціннісному контексті; здійснення такого
виховного керування психічним розвитком, за якого виховні впливи
перетворюються у внутрішні стимули до розвитку зростаючої особис-
тості; становлення дитини як суб’єкта власного розвитку. Показано,
що ознаки особистісної ефективності школяра Г.С. Костюк окреслив у
мотиваційній парадигмі. Встановлено, що концепт «ефективність» уче-
ний розкрив у таких спектрах: концепції психічного розвитку дитини;
психологічному аналізі навчальної діяльності та учіння; освітньому се-
редовищі. Зроблено висновок, що учений вперше самобутньо ініціював
у педагогічній та віковій психології (як у вітчизняній, так і зарубіжній)
проблему ефективності у системному вимірі.
References
Алексєєва М.І. Мотиви навчання учнів. Посібник для вчителів / Майя Іванівна Алексєєва. – К. : Рад. школа, 1974. – 117 с.
Бандура А. Теория социального научения / Альберт Бандура; Пер. с англ. – СПб. : Еврознак, 2000. – 320 с.
Дригус М.Т. Проблема особистісного становлення у контексті наукової спадщини Г.С. Костюка / М.Т. Дригус // Становлення особистості школярів з різними навчальними досягненнями в онтогенетичному просторі : монографія / за ред. М.Т. Дригус. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. – С. 30–34.
Дригус М.Т. Концепція психічного розвитку дитини Г.С. Костюка як підґрунтя вивчення проблеми особистісної ефективності : [Електронний ресурс]/ М.Т. Дригус // Становлення особистісної ефективності учнів в онтогенетичному вимірі : монографія / за ред. М.Т. Дригус. – К.: Педагогічна думка, 2015. – 161 с. – Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/11019.
Кремень В.Г. Людина як суб’єкт творчої діяльності: інноваційний аспект / В.Г. Кремень // Соціально-психологічні чинники взаємодії суспільства та освіти: Матеріали методологічного семінару НАПН України 17 листопада 2010 року : Зб. матеріалів / За ред. С.Д. Максименка. – К. : Вид. «Інтер-прес ЛТД», 2010. – С. 3–11.
Костюк Г.С. Про роль спадковості, середовища і виховання в психічному розвитку дитини / Г.С. Костюк // Праці респ. наук. конф. з педагогіки і психології / За заг. ред. проф. Г.С. Костюка. – К. : Рад. школа, 1941. – Т. II. Психо логія. – С. 3–45.
Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Григорій Силович Костюк; за ред. Л.М. Проколієнко. – К. : Радянська школа, 1989. – 608 с.
Максименко С.Д. Особистість: прогноз розвитку і життєвий шлях / С.Д. Максименко // Психологічне опосередкування педагогічних впливів на розвиток особистісної активності в освітньому просторі: Метод. реком. / С.Д. Максименко [та ін.]; Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України. – К. : ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», 2008. – С. 4–35.
Максименко С.Д. Теорія специфічних рушіїв розвитку Г.С. Костюка / С.Д. Максименко // Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / За ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 27. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2015. – С. 7–19.
Максименко С.Д. Генетична психологія особистості: психічний розвиток і навчання / С.Д. Максименко // Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / За ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 31. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2016. – С. 7–19.
Поклад І.М. Ідея суб’єктивної активності в концепції Г.С. Костюка / І.М. Поклад // Становлення психологічної думки в Україні: провідні ідеї та історія розвитку : колективна монографія / В.В. Турбан, Л.З. Сердюк, Ю.Т. Рождественський [та ін.] ; за ред. В.В. Турбан. – К.- Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. – С. 236–246.
Сердюк Л.З. Розвиток в українській психології провідних ідей Г.С. Костюка / Л.З. Сердюк // Становлення психологічної думки в Україні: провідні ідеї та історія розвитку : колективна монографія / В.В. Турбан, Л.З. Сердюк, Ю.Т. Рождественський [та ін.] ; за ред. В.В. Турбан. – К.- Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. – С. 218–235.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.