Мотивація досягнення успіху як фактор емоційного ставлення студентів до навчально-професійної діяльності

Автор(и)

  • Я.В. Козуб

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25p

Ключові слова:

ставлення, навчально-професійна діяльність студента, емоційне ставлення до навчання у вузі, емоційна установка, мотивація досягнення, види мотивів успіху, екстеріоризований успіх, інтеріоризований успіх.

Анотація

У статті ві-
дображено результати дослідження емоційного ставлення студентів до
навчально-професійної діяльності у виші. Емоційне ставлення розгля-
нуто як систему інтегральних та парціальних емоційних установок на
навчання. Перевірено припущення про взаємозв’язок цих установок з
різними видами мотивації успіху.
У студентів діагностовано різні форми об’єктивного (екстеріоризо-
ваного) та суб’єктивного (інтеріоризованого) успіху, які проявляються
в їхній навчальній діяльності в якості мотивів досягнення. Виділено
три основні мотиваційні профілі. Встановлено, що група «Високомоти-
вованих» студентів суттєво перевершує «Інтеріоризовано мотивовану»
і особливо «Низькомотивовану» групи за якістю структури та рівнем
сформованості позитивного ставлення до навчання. «Низькомотивова-
ні» студенти проявляють найбільш виражене негативне емоційне став-
лення до навчання у ВНЗ.
Доведено, що акцентуація будь-якого мотиву успіху супроводжу-
ється посиленням того або іншого компонента позитивного ставлення
студентів до навчання й ослабленням якого-небудь компонента нега-
тивного ставлення. Виявлено види мотивів успіху, надмірна активація
яких приводить до зниження позитивного й посилення негативного
ставлення студентів до навчання (успіх як зовнішнє визнання, успіх як
влада, матеріальний успіх).
У студентів із низькою успішністю роль різних видів мотивів успі-
ху у виникненні позитивного ставлення до навчання суттєво скороче-
на. У таких студентів деякі мотиви успіху, навпаки, сприяють фіксації
й закріпленню негативних емоційних установок на навчання. У групі
успішних студентів функціонування мотивів успіху характеризуються
винятковою чіткістю, а в слабоуспішної – «змішанням ролей» у виник-
ненні й підтримці різних емоційних установок до навчання.

Посилання

Буянова М.В. Социально-психологические факторы мотивации достижения: дис. …кандидата психол. наук: 19.00.05 / Марианна Викторовна Буянова. – СПб., 2004. – 179 с.

Варій М.Й. Психологія особистості: навч. пос. / М.Й. Варій. – К. : Центр учбової літератури, 2008. – 592 с.

Гордеева Т.О. Психология мотивации достижения / Т.О. Гордеева. – М. : Смысл, 2006. – 336 с.

Горчакова Е.Б. Мотив достижения успеха в структуре личности и деятельности будущих менеджеров: дис. …кандидата психол. наук: 19.00.05 / Елена Борисовна Горчакова. – Хабаровск, 2002. – 164 с.

Дэкерс Л. Мотивация: Теория и практика. Расширенный курс / Л. Дэкерс; пер. с англ. – М. : ГроссМедиа, 2007. – 640 с.

Кузнецов М.А. Эмоциональная память / М.А. Кузнецов. – Х. : Крок, 2005. – 568 с.

Кузнецов М.А. Специфика эмоциональных переживаний в условиях предэкзаменационного стресса у студентов, стремящихся к успеху и ориентированных на избегание неудачи / М.А. Кузнецов, А.В. Егорова // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 12. Психологічні науки. – К. : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009. – № 26 (50). – Част. І. – С. 280–286.

Кузнецов М.А. Чувство, установка и эмоциональная память / М.А. Кузнецов //Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна, № 981. – Х., 2011. – С. 120–124.

Лазурский А.Ф. Избранные труды по общей психологии. Психология общая и экспериментальная / А.Ф. Лазурский. – СПб. : Издательство «АЛЕТЕЙЯ», 2001. – 288 с.

Левченко Т.І. Мотивація суб’єкта в різних видах діяльності : монографія / Т.І. Левченко. – Вінниця : Нова Книга, 2011. – 448 с.

Макклелланд Д. Мотивация человека / Д. Макклелланд; пер. с англ. – СПб. : Питер, 2007. – 672 с. – (Серия «Мастера психологии»).

Максименко С.Д. Генезис существования личности / С.Д. Максименко. – К. : Изд-во ООО «КММ», 2006. – 240 с.

Маршал-Вишневская М. Роль представлений в упорном действии / М. Маршал-Вишневская, Е. Ярчевская-Герц // Мотивация замысла; пер. с польск. – Х. : Изд-во «Гуманитарный Центр» / Д.М. Шевчук, 2015. – С. 95–123.

Мясищев В.Н. Личность и неврозы / В.Н. Мясищев. – Л. : Изд-во Ленингр. ун-та, 1960. – 426 с.

Осин Е.Н. Измерение позитивных и негативних эмоций: разработка русскоязычного аналога методики PANAS / Е.Н. Осин // Психология. Журнал Высшей школы экономики. – 2012. – Т. 9. – №4. – С. 91–110.

Пакулина С.А. Психологическая диагностика мотивации достижения успеха студентов в вузе / С.А. Пакулина // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. – 2008. – № 88. – С. 23–32.

Петровский А.В. Теоретическая психология: Учеб. пособие для студ. психол. фак. высш. учеб. заведений / А.В. Петровский, М.Г. Ярошевский. – М. : Издательский центр «Академия», 2003. – 496 с.

Рыбалка В.В. Теории личности в отечественной философии, психологии и педагогике: пособие / В.В. Рыбалка. – Житомир : Изд-во ЖГУ им. И. Франко, 2015. – 872 с.

Фоменко К.І. Психологія успіху: навч.-метод. посіб. / К.І. Фоменко. – Х. : Вид-во «Діса плюс», 2015. – 274 с.

Фрэнкин Р. Мотивация поведения / Р. Фрэнкин; пер. с англ. – СПб. : Питер, 2003. – 651. – (Серия «Мастера психологии»).

Хекхаузен Х. Психология мотивации достижения / Х. Хекхаузен; пер. с англ. – СПб. : Речь, 2001. – 240 с.

Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность / X. Хекхаузен; пер. с англ. 2-е изд. – СПб. : Питер; М. : Смысл, 2003. – 860 с. – (Серия «Мастера психологии»).

Хэлворсон Х.Г. Психология мотивации. Как глубинные установки влияют на наши желания и поступки / Х.Г. Хэлворсон, Т. Хиггинс; пер. с англ. – М. : Манн, Иванов и Фербер, 2014. – 272 с.

Шрадер В. Отношение к учению слабоуспевающих учеников и условия, влияющие на изменение этого отношения / В. Шрадер // Психические особенности слабоуспевающих школьников / Под ред. И. Ломпшера.; пер. с нем. – М. : Педагогика, 1984. – С. 11–77.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-04-27

Як цитувати

Козуб, Я. (2016). Мотивація досягнення успіху як фактор емоційного ставлення студентів до навчально-професійної діяльності. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (33). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%p