Мотивація досягнення успіху як фактор емоційного ставлення студентів до навчально-професійної діяльності
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25pKeywords:
ставлення, навчально-професійна діяльність студента, емоційне ставлення до навчання у вузі, емоційна установка, мотивація досягнення, види мотивів успіху, екстеріоризований успіх, інтеріоризований успіх.Abstract
У статті ві-
дображено результати дослідження емоційного ставлення студентів до
навчально-професійної діяльності у виші. Емоційне ставлення розгля-
нуто як систему інтегральних та парціальних емоційних установок на
навчання. Перевірено припущення про взаємозв’язок цих установок з
різними видами мотивації успіху.
У студентів діагностовано різні форми об’єктивного (екстеріоризо-
ваного) та суб’єктивного (інтеріоризованого) успіху, які проявляються
в їхній навчальній діяльності в якості мотивів досягнення. Виділено
три основні мотиваційні профілі. Встановлено, що група «Високомоти-
вованих» студентів суттєво перевершує «Інтеріоризовано мотивовану»
і особливо «Низькомотивовану» групи за якістю структури та рівнем
сформованості позитивного ставлення до навчання. «Низькомотивова-
ні» студенти проявляють найбільш виражене негативне емоційне став-
лення до навчання у ВНЗ.
Доведено, що акцентуація будь-якого мотиву успіху супроводжу-
ється посиленням того або іншого компонента позитивного ставлення
студентів до навчання й ослабленням якого-небудь компонента нега-
тивного ставлення. Виявлено види мотивів успіху, надмірна активація
яких приводить до зниження позитивного й посилення негативного
ставлення студентів до навчання (успіх як зовнішнє визнання, успіх як
влада, матеріальний успіх).
У студентів із низькою успішністю роль різних видів мотивів успі-
ху у виникненні позитивного ставлення до навчання суттєво скороче-
на. У таких студентів деякі мотиви успіху, навпаки, сприяють фіксації
й закріпленню негативних емоційних установок на навчання. У групі
успішних студентів функціонування мотивів успіху характеризуються
винятковою чіткістю, а в слабоуспішної – «змішанням ролей» у виник-
ненні й підтримці різних емоційних установок до навчання.
References
Буянова М.В. Социально-психологические факторы мотивации достижения: дис. …кандидата психол. наук: 19.00.05 / Марианна Викторовна Буянова. – СПб., 2004. – 179 с.
Варій М.Й. Психологія особистості: навч. пос. / М.Й. Варій. – К. : Центр учбової літератури, 2008. – 592 с.
Гордеева Т.О. Психология мотивации достижения / Т.О. Гордеева. – М. : Смысл, 2006. – 336 с.
Горчакова Е.Б. Мотив достижения успеха в структуре личности и деятельности будущих менеджеров: дис. …кандидата психол. наук: 19.00.05 / Елена Борисовна Горчакова. – Хабаровск, 2002. – 164 с.
Дэкерс Л. Мотивация: Теория и практика. Расширенный курс / Л. Дэкерс; пер. с англ. – М. : ГроссМедиа, 2007. – 640 с.
Кузнецов М.А. Эмоциональная память / М.А. Кузнецов. – Х. : Крок, 2005. – 568 с.
Кузнецов М.А. Специфика эмоциональных переживаний в условиях предэкзаменационного стресса у студентов, стремящихся к успеху и ориентированных на избегание неудачи / М.А. Кузнецов, А.В. Егорова // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 12. Психологічні науки. – К. : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009. – № 26 (50). – Част. І. – С. 280–286.
Кузнецов М.А. Чувство, установка и эмоциональная память / М.А. Кузнецов //Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна, № 981. – Х., 2011. – С. 120–124.
Лазурский А.Ф. Избранные труды по общей психологии. Психология общая и экспериментальная / А.Ф. Лазурский. – СПб. : Издательство «АЛЕТЕЙЯ», 2001. – 288 с.
Левченко Т.І. Мотивація суб’єкта в різних видах діяльності : монографія / Т.І. Левченко. – Вінниця : Нова Книга, 2011. – 448 с.
Макклелланд Д. Мотивация человека / Д. Макклелланд; пер. с англ. – СПб. : Питер, 2007. – 672 с. – (Серия «Мастера психологии»).
Максименко С.Д. Генезис существования личности / С.Д. Максименко. – К. : Изд-во ООО «КММ», 2006. – 240 с.
Маршал-Вишневская М. Роль представлений в упорном действии / М. Маршал-Вишневская, Е. Ярчевская-Герц // Мотивация замысла; пер. с польск. – Х. : Изд-во «Гуманитарный Центр» / Д.М. Шевчук, 2015. – С. 95–123.
Мясищев В.Н. Личность и неврозы / В.Н. Мясищев. – Л. : Изд-во Ленингр. ун-та, 1960. – 426 с.
Осин Е.Н. Измерение позитивных и негативних эмоций: разработка русскоязычного аналога методики PANAS / Е.Н. Осин // Психология. Журнал Высшей школы экономики. – 2012. – Т. 9. – №4. – С. 91–110.
Пакулина С.А. Психологическая диагностика мотивации достижения успеха студентов в вузе / С.А. Пакулина // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. – 2008. – № 88. – С. 23–32.
Петровский А.В. Теоретическая психология: Учеб. пособие для студ. психол. фак. высш. учеб. заведений / А.В. Петровский, М.Г. Ярошевский. – М. : Издательский центр «Академия», 2003. – 496 с.
Рыбалка В.В. Теории личности в отечественной философии, психологии и педагогике: пособие / В.В. Рыбалка. – Житомир : Изд-во ЖГУ им. И. Франко, 2015. – 872 с.
Фоменко К.І. Психологія успіху: навч.-метод. посіб. / К.І. Фоменко. – Х. : Вид-во «Діса плюс», 2015. – 274 с.
Фрэнкин Р. Мотивация поведения / Р. Фрэнкин; пер. с англ. – СПб. : Питер, 2003. – 651. – (Серия «Мастера психологии»).
Хекхаузен Х. Психология мотивации достижения / Х. Хекхаузен; пер. с англ. – СПб. : Речь, 2001. – 240 с.
Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность / X. Хекхаузен; пер. с англ. 2-е изд. – СПб. : Питер; М. : Смысл, 2003. – 860 с. – (Серия «Мастера психологии»).
Хэлворсон Х.Г. Психология мотивации. Как глубинные установки влияют на наши желания и поступки / Х.Г. Хэлворсон, Т. Хиггинс; пер. с англ. – М. : Манн, Иванов и Фербер, 2014. – 272 с.
Шрадер В. Отношение к учению слабоуспевающих учеников и условия, влияющие на изменение этого отношения / В. Шрадер // Психические особенности слабоуспевающих школьников / Под ред. И. Ломпшера.; пер. с нем. – М. : Педагогика, 1984. – С. 11–77.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.