Експериментальне дослідження надійності особистості й групи в напружених і екстремальних умовах життєдіяльності
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25pКлючові слова:
лабораторний, природний та формувальний експерименти, надійність групи, особистісна надійність, мала група, спільна діяльність, організованість, суб’єктність, оптимальні, напружені та екстремальні умови життєдіяльності.Анотація
У статті обґрунтовано концепцію особистісної надійності як сис-
теми характеристик особистості, що є основою успішної саморегуляції у
різних сферах життєдіяльності. Аналізуються методологічні й методичні
проблеми використання експериментального методу дослідження надій-
ності малої соціальної групи й особистості в напружених і екстремальних
умовах життєдіяльності. На основі запропонованого авторами динаміч-
ного підходу до вивчення групової поведінки й спільної діяльності у різ-
них соціальних ситуаціях надійність групи представлена як гіпотетич-
ний соціально-психологічний конструкт й операціоналізована в змінних,
показниках та емпіричних референтах, що вимірюються безпосередньо
за допомогою відповідних психологічних методик. Верифікація гіпоте-
зи дослідження спирається на використання соціально-психологічного
експерименту в трьох його різновидах – лабораторному, природному та
формувальному. Результати застосування експериментального методу до
різних видів малих соціальних груп дозволили виявити компоненти, со-
ціально-психологічні механізми й способи підвищення надійності. Дані,
одержані авторами, дозволяють уточнити параметричну теорію груп і
концепцію організованості груп стосовно недостатньо досліджених умов
і ситуацій спільної життєдіяльності. У роботі виявлені причинно-на-
слідкові зв’язки між організованістю, надійністю та суб’єктністю малої
соціальної групи. Орієнтування особистості в організаційних характе-
ристиках групи відбувається у процесі зіставлення нею власних індивіду-
ально-психологічних можливостей і названих вище властивостях групи.
Посилання
Дружинин В.Н. Экспериментальная психология / В.Н. Дружинин. – СПб. : Питер, 2004. – 320 с.
Котик І.О. Надійність групи та особистісна надійність у групі / І.О.Котик, С.В.Саричев // Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за наук. ред. С.Д.Максименка, Л.А.Онуфрієвої. – Вип. 32. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2016. – С.245–265.
Куприян А.П. Методологические проблемы социального эксперимента / А.П. Куприян. – М. : Изд-во МГУ, 1971. – 157 с.
Кэмпбелл Д. Модели экспериментов в социальной психологии и прикладных исследованиях / Д. Кэмпбелл. – М. : Прогресс, 1980. – 391 с.
Левин К. Конфликт между аристотелевским и галилеевским способами мышления в современной психологии / К. Левин // Психологический журнал. – 1990. – Т. 11. – № 5. – C. 134–158.
Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии / Б.Ф. Ломов. – М. : Наука, 1984. – 444 с.
Милграм С. Эксперимент в социальной психологии / С. Милграм. – СПб. : Питер, 2001. – 336 с.
Сарычев С.В. Социально-психологические аспекты надёжности группы в напряжённых ситуациях совместной деятельности / С.В. Сарычев, А.С. Чернышев. – Курск : Изд-во КГПУ, 2000. – 180 с.
Теплов Б.М. Об объективном методе в психологии / Б.М. Теплов // Избранные труды: в 2-х т. – М. : Педагогика, 1985. – Т. 1. – С. 281–309.
Уманский Л.И. Карта-схема психолого-педагогической характеристики группы школьников / Л.И. Уманский [и др.]. – Курск, 1971. – 43 с.
Хащенко В.А. Программа комплексного исследования жизнедеятельности личности и группы в экстремальных условиях / В.А. Хащенко // Методики психологической диагностики личности и группы. – М. : ИП АН СССР, 1990. – С. 150–190.
Чернышев А.С. Психологическая школа молодёжных лидеров / А.С. Чернышев, Ю.А. Лунев, Ю.Л. Лобков, С.В. Сарычев. – М., 2005. – 275 с.
Шихирев П.Н. Современная социальная психология / П.Н. Шихирев. – М., 1999. – 448 с.
Aronson E. Methods of research in social psychology / E. Aronson, M. Carlsmith. – NY. : McGraw-Hill, 1990. – 376 p.
Handbook of social psychology / ed. by G. Lindzey, E. Aronson. – NY, 1985. – Vol. 1. – 556 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.