Експериментальне дослідження надійності особистості й групи в напружених і екстремальних умовах життєдіяльності
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25pKeywords:
лабораторний, природний та формувальний експерименти, надійність групи, особистісна надійність, мала група, спільна діяльність, організованість, суб’єктність, оптимальні, напружені та екстремальні умови життєдіяльності.Abstract
У статті обґрунтовано концепцію особистісної надійності як сис-
теми характеристик особистості, що є основою успішної саморегуляції у
різних сферах життєдіяльності. Аналізуються методологічні й методичні
проблеми використання експериментального методу дослідження надій-
ності малої соціальної групи й особистості в напружених і екстремальних
умовах життєдіяльності. На основі запропонованого авторами динаміч-
ного підходу до вивчення групової поведінки й спільної діяльності у різ-
них соціальних ситуаціях надійність групи представлена як гіпотетич-
ний соціально-психологічний конструкт й операціоналізована в змінних,
показниках та емпіричних референтах, що вимірюються безпосередньо
за допомогою відповідних психологічних методик. Верифікація гіпоте-
зи дослідження спирається на використання соціально-психологічного
експерименту в трьох його різновидах – лабораторному, природному та
формувальному. Результати застосування експериментального методу до
різних видів малих соціальних груп дозволили виявити компоненти, со-
ціально-психологічні механізми й способи підвищення надійності. Дані,
одержані авторами, дозволяють уточнити параметричну теорію груп і
концепцію організованості груп стосовно недостатньо досліджених умов
і ситуацій спільної життєдіяльності. У роботі виявлені причинно-на-
слідкові зв’язки між організованістю, надійністю та суб’єктністю малої
соціальної групи. Орієнтування особистості в організаційних характе-
ристиках групи відбувається у процесі зіставлення нею власних індивіду-
ально-психологічних можливостей і названих вище властивостях групи.
References
Дружинин В.Н. Экспериментальная психология / В.Н. Дружинин. – СПб. : Питер, 2004. – 320 с.
Котик І.О. Надійність групи та особистісна надійність у групі / І.О.Котик, С.В.Саричев // Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за наук. ред. С.Д.Максименка, Л.А.Онуфрієвої. – Вип. 32. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2016. – С.245–265.
Куприян А.П. Методологические проблемы социального эксперимента / А.П. Куприян. – М. : Изд-во МГУ, 1971. – 157 с.
Кэмпбелл Д. Модели экспериментов в социальной психологии и прикладных исследованиях / Д. Кэмпбелл. – М. : Прогресс, 1980. – 391 с.
Левин К. Конфликт между аристотелевским и галилеевским способами мышления в современной психологии / К. Левин // Психологический журнал. – 1990. – Т. 11. – № 5. – C. 134–158.
Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии / Б.Ф. Ломов. – М. : Наука, 1984. – 444 с.
Милграм С. Эксперимент в социальной психологии / С. Милграм. – СПб. : Питер, 2001. – 336 с.
Сарычев С.В. Социально-психологические аспекты надёжности группы в напряжённых ситуациях совместной деятельности / С.В. Сарычев, А.С. Чернышев. – Курск : Изд-во КГПУ, 2000. – 180 с.
Теплов Б.М. Об объективном методе в психологии / Б.М. Теплов // Избранные труды: в 2-х т. – М. : Педагогика, 1985. – Т. 1. – С. 281–309.
Уманский Л.И. Карта-схема психолого-педагогической характеристики группы школьников / Л.И. Уманский [и др.]. – Курск, 1971. – 43 с.
Хащенко В.А. Программа комплексного исследования жизнедеятельности личности и группы в экстремальных условиях / В.А. Хащенко // Методики психологической диагностики личности и группы. – М. : ИП АН СССР, 1990. – С. 150–190.
Чернышев А.С. Психологическая школа молодёжных лидеров / А.С. Чернышев, Ю.А. Лунев, Ю.Л. Лобков, С.В. Сарычев. – М., 2005. – 275 с.
Шихирев П.Н. Современная социальная психология / П.Н. Шихирев. – М., 1999. – 448 с.
Aronson E. Methods of research in social psychology / E. Aronson, M. Carlsmith. – NY. : McGraw-Hill, 1990. – 376 p.
Handbook of social psychology / ed. by G. Lindzey, E. Aronson. – NY, 1985. – Vol. 1. – 556 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.