До проблеми психологічної детермінації самоефективності працівників освітніх організацій у теоретико-методологічній парадигмі

Автор(и)

  • О.М. Мушегов

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25p

Ключові слова:

детермінація, психологічна детермінанта, особистість, розвиток, ефективність, самоефективність, зовнішні умови, внутрішні умови, модель, освітні організації, працівники освітніх організацій.

Анотація

У статті здійснено аналіз концептуального поля теорети-
ко-методологічних засад дослідження проблеми психологічних детер-
мінант самоефективності освітніх працівників. Висвітлено концепцію
онтогенезу людської психіки, розроблену фундатором сучасної вітчиз-
няної психології Г.С. Костюком, як ключової для розуміння сутності
детермінації самоефективності. Розкрито розуміння Г.С. Костюком
проблеми детермінації та рушійних сил розвитку особистості з ідеєю її
«саморуху». Констатовано, що для становлення самоефективності важ-
ливою є ідея саморозвитку у генезі здійснення особистості у контексті
генетико-моделюючого методу С.Д. Максименка. Зазначено, що осно-
воположним для теоретико-експериментальних розвідок в організацій-
ній психології є концептуальний підхід до детермінації освітнього про-
стору Л.М. Карамушки, за яким виокремлення детермінант розвитку
організаційної культури освітніх організацій відбувається не лише у
рівневій парадигмі – детермінанти мезо- та мікрорівня, а й у парадиг-
мі «зовнішні-внутрішні». Здійснено аналіз концептуального підходу до
проблеми самоефективності керівників освітніх організацій О.І. Бон-
дарчук, за яким розкрито тенденції актуалгенези самоефективності як
«внутрішньої» психологічної детермінанти розвитку організаційної
культури освітніх організацій. За результатами аналізу концептуаль-
ного поля теоретико-експериментального дослідження детермінації са-
моефективності, ґрунтуючись на ідеї особистості як «системи систем»
(Г.С. Костюк), запропоновано розгляд самоефективності як системної
особистісної якості, продуктивність якої обумовлюється констеляцією
детермінант як у рівневій парадигмі – мезо- і мікрорівня, так і у пара-
дигмі «зовнішні-внутрішні».

Посилання

Бандура А. Теория социального научения / Альберт Бандура; пер. с англ. – СПб. : Евразия, 2000. – 320 с.

Бондарчук О.І. Організаційно-професійні особливості самоефективності керівників освітніх організацій / О.І. Бондарчук // Проблеми сучасної психології : зб. наук. праць Кам’янець-Подільського нац. університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України; за ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 27. – К. : Аксіома, 2015. – С. 57–69.

Будник О.Б. Соціально-психологічний контекст підготовки майбутнього педагога / О.Б. Будник // Проблеми сучасної психології : Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за наук. ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 30. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2016. – С. 31–47.

Карамушка Л.М. Організаційна культура освітніх організацій : зв’язок між рівнем розвитку та чинниками мезо- та макрорівня / Л.М. Карамушка // Організаційна психологія. Економічна психологія. Науковий журнал / за ред. С.Д. Максименка, Л.М. Карамушки. – Київ, 2015. – № 1. – С. 1–33. – Режим доступу: http://orgpsy-journal.in.ua/files/pdf/1_1_1424846972.pdf

Костюк Г.С. Загальна характеристика онтогенезу людської психіки / Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Григорій Силович Костюк ; за ред. Л.М. Проколієнко. – К. : Радянська школа, 1989. – С. 70–98.

Максименко С.Д. Ґенеза здійснення особистості / Сергій Дмитрович Максименко. – К. : Вид-во ТОВ «КММ», 2006. – 240 с.

Максименко К.С. Проблема каузации в понимании психологических детерминант психических нарушений, связанных с болезненными состояниями организма / К.С. Максименко // Проблеми сучасної психології : Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 26. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2014. – С. 390–407.

Мельник О.А. Зовнішні та внутрішні фактори детермінації психологічного пізнання / О.А. Мельник // Фундаментальные и прикладные исследования в практиках ведущих научных школ. – 2015. – № 4 (10).– С. 22–30.

Психологічні детермінанти розвитку організаційної культури : монографія. [Електронний ресурс] / Л.М. Карамушка, О.В. Креденцер, К.В. Терещенко [та ін.] ; за ред. Л.М. Карамушки. – К. : Педагогічна думка, 2015. – 288 с. – Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/10087/

Психологічні чинники самодетермінації особистості в освітньому просторі [Текст] : колективна монографія / С.Д.Максименко, Г.В. Куценко-Лада, Н.В. Пророк та ін. ; за ред. С.Д. Максименка ; Ін-т психології ім. Г.С. Костюка НАПНУ. – Київ ; Кіровоград : Імекс – ЛТД, 2013. – 400 с.

Синергетика i освіта : монографiя / за ред. В.Г. Кременя. – К. : Інститут обдарованої дитини, 2014. – 348 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-04-21

Як цитувати

Мушегов, О. (2016). До проблеми психологічної детермінації самоефективності працівників освітніх організацій у теоретико-методологічній парадигмі. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (33). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%p