До проблеми психологічної детермінації самоефективності працівників освітніх організацій у теоретико-методологічній парадигмі
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25pKeywords:
детермінація, психологічна детермінанта, особистість, розвиток, ефективність, самоефективність, зовнішні умови, внутрішні умови, модель, освітні організації, працівники освітніх організацій.Abstract
У статті здійснено аналіз концептуального поля теорети-
ко-методологічних засад дослідження проблеми психологічних детер-
мінант самоефективності освітніх працівників. Висвітлено концепцію
онтогенезу людської психіки, розроблену фундатором сучасної вітчиз-
няної психології Г.С. Костюком, як ключової для розуміння сутності
детермінації самоефективності. Розкрито розуміння Г.С. Костюком
проблеми детермінації та рушійних сил розвитку особистості з ідеєю її
«саморуху». Констатовано, що для становлення самоефективності важ-
ливою є ідея саморозвитку у генезі здійснення особистості у контексті
генетико-моделюючого методу С.Д. Максименка. Зазначено, що осно-
воположним для теоретико-експериментальних розвідок в організацій-
ній психології є концептуальний підхід до детермінації освітнього про-
стору Л.М. Карамушки, за яким виокремлення детермінант розвитку
організаційної культури освітніх організацій відбувається не лише у
рівневій парадигмі – детермінанти мезо- та мікрорівня, а й у парадиг-
мі «зовнішні-внутрішні». Здійснено аналіз концептуального підходу до
проблеми самоефективності керівників освітніх організацій О.І. Бон-
дарчук, за яким розкрито тенденції актуалгенези самоефективності як
«внутрішньої» психологічної детермінанти розвитку організаційної
культури освітніх організацій. За результатами аналізу концептуаль-
ного поля теоретико-експериментального дослідження детермінації са-
моефективності, ґрунтуючись на ідеї особистості як «системи систем»
(Г.С. Костюк), запропоновано розгляд самоефективності як системної
особистісної якості, продуктивність якої обумовлюється констеляцією
детермінант як у рівневій парадигмі – мезо- і мікрорівня, так і у пара-
дигмі «зовнішні-внутрішні».
References
Бандура А. Теория социального научения / Альберт Бандура; пер. с англ. – СПб. : Евразия, 2000. – 320 с.
Бондарчук О.І. Організаційно-професійні особливості самоефективності керівників освітніх організацій / О.І. Бондарчук // Проблеми сучасної психології : зб. наук. праць Кам’янець-Подільського нац. університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України; за ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 27. – К. : Аксіома, 2015. – С. 57–69.
Будник О.Б. Соціально-психологічний контекст підготовки майбутнього педагога / О.Б. Будник // Проблеми сучасної психології : Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за наук. ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 30. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2016. – С. 31–47.
Карамушка Л.М. Організаційна культура освітніх організацій : зв’язок між рівнем розвитку та чинниками мезо- та макрорівня / Л.М. Карамушка // Організаційна психологія. Економічна психологія. Науковий журнал / за ред. С.Д. Максименка, Л.М. Карамушки. – Київ, 2015. – № 1. – С. 1–33. – Режим доступу: http://orgpsy-journal.in.ua/files/pdf/1_1_1424846972.pdf
Костюк Г.С. Загальна характеристика онтогенезу людської психіки / Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Григорій Силович Костюк ; за ред. Л.М. Проколієнко. – К. : Радянська школа, 1989. – С. 70–98.
Максименко С.Д. Ґенеза здійснення особистості / Сергій Дмитрович Максименко. – К. : Вид-во ТОВ «КММ», 2006. – 240 с.
Максименко К.С. Проблема каузации в понимании психологических детерминант психических нарушений, связанных с болезненными состояниями организма / К.С. Максименко // Проблеми сучасної психології : Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 26. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2014. – С. 390–407.
Мельник О.А. Зовнішні та внутрішні фактори детермінації психологічного пізнання / О.А. Мельник // Фундаментальные и прикладные исследования в практиках ведущих научных школ. – 2015. – № 4 (10).– С. 22–30.
Психологічні детермінанти розвитку організаційної культури : монографія. [Електронний ресурс] / Л.М. Карамушка, О.В. Креденцер, К.В. Терещенко [та ін.] ; за ред. Л.М. Карамушки. – К. : Педагогічна думка, 2015. – 288 с. – Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/10087/
Психологічні чинники самодетермінації особистості в освітньому просторі [Текст] : колективна монографія / С.Д.Максименко, Г.В. Куценко-Лада, Н.В. Пророк та ін. ; за ред. С.Д. Максименка ; Ін-т психології ім. Г.С. Костюка НАПНУ. – Київ ; Кіровоград : Імекс – ЛТД, 2013. – 400 с.
Синергетика i освіта : монографiя / за ред. В.Г. Кременя. – К. : Інститут обдарованої дитини, 2014. – 348 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.