Теоретико-методологічний аналіз психологічних особливостей творчої соціалізації старшокласників

Автор(и)

  • О.В. Сторож

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25p

Ключові слова:

соціалізація, творче мислення, соціальна творчість, соціальна обдарованість, творча адаптація, психологічні особливості, творча соціалізація, старшокласники, типологія.

Анотація

Статтю присвя-
чено дослідженню психологічних особливостей творчої соціалізації
старшокласників. Здійснено аналіз наукової літератури, що розкри-
ває зміст поняття «творча соціалізація». Теоретично обґрунтовано,
що зміст і структура творчої соціалізації старшокласників базують-
ся на їх вікових особливостях і взаємозв’язку процесів соціалізації
і творчого мислення та проявляються у: соціальній творчості, соці-
альній креативності як вищих формах соціальної активності особис-
тості або суспільства; творчій адаптації як процесі змін, перебудові
соціальних ситуацій на основі незахисних адаптивних механізмів;
творчій соціалізації як найвищому щаблі соціалізації людини в се-
редовищі.
Запропоновано теоретичну модель як інструмент дослідження пси-
хологічних особливостей творчої соціалізації старшокласників через
взаємозв’язок складових їх соціалізації і творчого мислення, при ви-
сокому рівні розвитку яких старшокласник адекватно, швидко реагує
на різноманітні зміни соціального середовища, гнучко проявляє себе,
пропонуючи саме той творчий продукт, який необхідний і цінний для
суспільства, до якого він належить, і таким чином взаємодіє з ним через
призму власної творчої самореалізації.
Зазначено, що психологічними особливостями творчої соціаліза-
ції старшокласників є соціальне визнання, соціальний статус, набуті
творчі характеристики, соціальна адаптація, фрустрація, вербальне
творче мислення, образне творче мислення, оригінальність тематич-
на.
Розроблено модель-схему типології творчої соціалізації старшо-
класників. Виділено п’ять типів творчої соціалізації старшокласників:
«соціально-нетворчо пасивний» «соціально-нетворчо адаптивний» »;
«соціально-творчо неадаптивний»; «соціально-творчо проміжний»;
«соціально-творчо успішний».

Посилання

Алдер Г. CQ, или Мускулы творческого интеллекта / Гарри Алдер ; пер. с англ. С. Потапенко. – М. : ФАИР-ПРЕСС, 2004. – 496 с.

Балобанова Т. Н. Развитие творческой активности личности в системе высшего образования : дис. ... канд. социол. наук : 22.00.06 / Татьяна Николаевна Балобанова ; Кур. гос. техн. ун-т. – Курск, 1999. – 229 с.

Власова Е. И. Социальная креативность в структуре интеллекта социально одаренной личности / Е. И. Власова // Психология одаренности. – К., 1996. – С. 82–91.

Голованова Н. Ф. Социализация и воспитание ребенка : учеб. пособ. для ст. высших учебных заведений / Н. Ф. Голованова. – СПб. : Речь, 2004. – 272 с.

Дружинин В. Н. Психология общих способностей / В. Н. Дружинин. – СПб. : Питер, 1999. – 368 с.

Ермолаева-Томина Л. Б. Креативность как реализация потенциальных возможностей человека / Л. Б. ЕрмолаеваТомина // Современные технологии обучения художественно-графическим дисциплинам : сборник. – М. : Прометей, 2001.

Ландау Э. Одарённость требует мужества : психологическое сопровождение одарённого ребёнка / Э. Ландау ; пер. с нем. А. П. Голубева ; науч. ред. рус. текста Н. М. Назарова. – М. : Академия, 2002. – 144 с.

Моляко В. А. Творческая конструктология (пролегомены) / В. А. Моляко. – К. : Освіта України, 2007. – 388 с.

Налчаджян А. А. Социально-психическая адаптация личности (Формы, механизмы и стратегии) / А. А. Налчаджян. – Ереван : Изд-во АН АрмССР, 1988. – 263 с.

Полякова Г. Шляхи в творчість / Г. Полякова // Психолог. – 2003. – № 39 (87). – С. 1–4.

Реан А. А. Психология адаптации личности. Анализ. Теория. Практика / А. А. Реан, А. Р. Кудашев, А. А. Баранов. – СПб. : Прайм-Еврознак, 2006. – 479 с.

Сторож О. В. Психологічні особливості творчої соціалізації старшокласників : дис. …канд.. психол. наук. : 19.00.01/ Олена Василівна Сторож. – К., 2011. – 358 с.

Сторож О. В. Теоретико-методологічний аналіз типології творчої соціалізації особистості / О. В. Сторож // Актуальні проблеми психології. Т. 1. Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія / за ред. : С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. – К. : Вид-во А.С.К., 2012. – Вип. 34. – С. 387–392.

Туріна О. А. Культуротворчі чинники творчої соціалізації особи / О.А.Туріна // Вісник Книжкової палати. – 2011. – № 1. – С. 35–40.

Ямницький В. М. Психологія життєтворчої активності особистості : монографія / В. М. Ямницький. – Одеса : СВД Черкасов М. П. ; Рівне : РДГУ, 2004. – 360 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-04-22

Як цитувати

Сторож, О. (2016). Теоретико-методологічний аналіз психологічних особливостей творчої соціалізації старшокласників. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (33). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%p