Теоретико-методологічний аналіз психологічних особливостей творчої соціалізації старшокласників
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25pKeywords:
соціалізація, творче мислення, соціальна творчість, соціальна обдарованість, творча адаптація, психологічні особливості, творча соціалізація, старшокласники, типологія.Abstract
Статтю присвя-
чено дослідженню психологічних особливостей творчої соціалізації
старшокласників. Здійснено аналіз наукової літератури, що розкри-
ває зміст поняття «творча соціалізація». Теоретично обґрунтовано,
що зміст і структура творчої соціалізації старшокласників базують-
ся на їх вікових особливостях і взаємозв’язку процесів соціалізації
і творчого мислення та проявляються у: соціальній творчості, соці-
альній креативності як вищих формах соціальної активності особис-
тості або суспільства; творчій адаптації як процесі змін, перебудові
соціальних ситуацій на основі незахисних адаптивних механізмів;
творчій соціалізації як найвищому щаблі соціалізації людини в се-
редовищі.
Запропоновано теоретичну модель як інструмент дослідження пси-
хологічних особливостей творчої соціалізації старшокласників через
взаємозв’язок складових їх соціалізації і творчого мислення, при ви-
сокому рівні розвитку яких старшокласник адекватно, швидко реагує
на різноманітні зміни соціального середовища, гнучко проявляє себе,
пропонуючи саме той творчий продукт, який необхідний і цінний для
суспільства, до якого він належить, і таким чином взаємодіє з ним через
призму власної творчої самореалізації.
Зазначено, що психологічними особливостями творчої соціаліза-
ції старшокласників є соціальне визнання, соціальний статус, набуті
творчі характеристики, соціальна адаптація, фрустрація, вербальне
творче мислення, образне творче мислення, оригінальність тематич-
на.
Розроблено модель-схему типології творчої соціалізації старшо-
класників. Виділено п’ять типів творчої соціалізації старшокласників:
«соціально-нетворчо пасивний» «соціально-нетворчо адаптивний» »;
«соціально-творчо неадаптивний»; «соціально-творчо проміжний»;
«соціально-творчо успішний».
References
Алдер Г. CQ, или Мускулы творческого интеллекта / Гарри Алдер ; пер. с англ. С. Потапенко. – М. : ФАИР-ПРЕСС, 2004. – 496 с.
Балобанова Т. Н. Развитие творческой активности личности в системе высшего образования : дис. ... канд. социол. наук : 22.00.06 / Татьяна Николаевна Балобанова ; Кур. гос. техн. ун-т. – Курск, 1999. – 229 с.
Власова Е. И. Социальная креативность в структуре интеллекта социально одаренной личности / Е. И. Власова // Психология одаренности. – К., 1996. – С. 82–91.
Голованова Н. Ф. Социализация и воспитание ребенка : учеб. пособ. для ст. высших учебных заведений / Н. Ф. Голованова. – СПб. : Речь, 2004. – 272 с.
Дружинин В. Н. Психология общих способностей / В. Н. Дружинин. – СПб. : Питер, 1999. – 368 с.
Ермолаева-Томина Л. Б. Креативность как реализация потенциальных возможностей человека / Л. Б. ЕрмолаеваТомина // Современные технологии обучения художественно-графическим дисциплинам : сборник. – М. : Прометей, 2001.
Ландау Э. Одарённость требует мужества : психологическое сопровождение одарённого ребёнка / Э. Ландау ; пер. с нем. А. П. Голубева ; науч. ред. рус. текста Н. М. Назарова. – М. : Академия, 2002. – 144 с.
Моляко В. А. Творческая конструктология (пролегомены) / В. А. Моляко. – К. : Освіта України, 2007. – 388 с.
Налчаджян А. А. Социально-психическая адаптация личности (Формы, механизмы и стратегии) / А. А. Налчаджян. – Ереван : Изд-во АН АрмССР, 1988. – 263 с.
Полякова Г. Шляхи в творчість / Г. Полякова // Психолог. – 2003. – № 39 (87). – С. 1–4.
Реан А. А. Психология адаптации личности. Анализ. Теория. Практика / А. А. Реан, А. Р. Кудашев, А. А. Баранов. – СПб. : Прайм-Еврознак, 2006. – 479 с.
Сторож О. В. Психологічні особливості творчої соціалізації старшокласників : дис. …канд.. психол. наук. : 19.00.01/ Олена Василівна Сторож. – К., 2011. – 358 с.
Сторож О. В. Теоретико-методологічний аналіз типології творчої соціалізації особистості / О. В. Сторож // Актуальні проблеми психології. Т. 1. Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія / за ред. : С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. – К. : Вид-во А.С.К., 2012. – Вип. 34. – С. 387–392.
Туріна О. А. Культуротворчі чинники творчої соціалізації особи / О.А.Туріна // Вісник Книжкової палати. – 2011. – № 1. – С. 35–40.
Ямницький В. М. Психологія життєтворчої активності особистості : монографія / В. М. Ямницький. – Одеса : СВД Черкасов М. П. ; Рівне : РДГУ, 2004. – 360 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.