Психосемантичні особливості моральної свідомості особистості: теоретичні аспекти
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25pКлючові слова:
особистість, моральна свідомість, моральні норми, принципи, мотиви, ціннісні орієнтації, психосемантика.Анотація
У статті висвітлено актуальні питання
проблеми формування моральної свідомості особистості. Проаналізова-
но дослідження деяких відомих науковців-психологів щодо особливос-
тей морального становлення особистості на різних вікових етапах роз-
витку.
Здійснено аналіз структури моральної свідомості та її категорі-
ального апарату. Зокрема, до категорій моральної свідомості віднесе-
но категорії добра, зла, обов’язку, відповідальності, справедливості,
гуманності, щастя та інші. Зроблено висновок, що моральна свідо-
мість – це особливий конструкт людської психіки, складне психоло-
гічне утворення, яка має свої рівні, форми та певну структуру. Визна-
чено, що практична значущість вивчення образу моральної людини
полягає в тому, що за допомогою методів психосемантики стає мож-
ливим виявлення прихованої, імпліцитної картини внутрішнього
світу суб’єкта, його індивідуального світосприймання, що включає
як свідомі, так і несвідомі аспекти. У результаті зроблено висновок
про те, що механізми формування психологічного сприйняття мо-
ральності обумовлені тим, що моральність означає для самої людини,
її власного «Я», який сенс вона вкладає в дане поняття і як викорис-
товує його у взаємодії з навколишніми людьми. Оцінити уявлення
про «моральну людину» можна за допомогою системного аналізу
людської свідомості, яка складається з життєвих уявлень про навко-
лишній світ, інших людей, самої себе, і вимагає вивчення значення
як одиниці свідомості.
Зазначено, що дана проблема потребує подальшого експеримен-
тального дослідження, визначення провідних ціннісних орієнтацій
людей різних вікових категорій у контексті двох відмінних ідентифі-
кацій («Я-ідеального» та «Я-реального»), як необхідного підґрунтя для
суб’єктно орієнтованого аналізу результатів психосемантичного експе-
рименту.
Посилання
Дробот О.В. Психосемантична теорія свідомості у вітчизняній психології як основа психосемантичного дослідження // Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. – К. : ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», 2013. – Том. X. – Психологія навчання. Генетична психологія. Медична психологія. – Вип. 25. – C. 110–120.
Колтунович Т. А. Етичний кодекс психолога : навч.-метод. посіб. / Т.А. Колтунович. – Чернівці : Рута, 2007. – 232 c.
Кретчак О.М. До проблеми етичного становлення особистості: психологічний аспект: [Електронний ресурс] / О.М. Крет чак. – Режим доступу: http://vuzlib.com/content/view/612/94/
Литвин В. Технології менеджменту знань [Електронний ресурс] / В. Литвин. . – Режим доступу: https://books.google.com.ua/books
Лозова О.М. Психосемантична структура етнічної свідомості: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора психол. наук: спец. «Загальна психологія, історія психології» / О.М. Лозова – Київ, 2008. – 38 с.
Петренко В.Ф. Введение в экспериментальную психосемантику: исследование форм репрезентации в обыденном сознании / В.Ф. Петренко. – М. : МГУ, 1983. – 176 с.
Петренко В.Ф. Основы психосемантики / В.Ф. Петренко. – [2-е изд., доп.]. – СПб. : Питер, 2005. – 480 с.
Попович І.В. Моральна свідомість учнів старшого шкільного віку : [Електронний ресурс] / І.В. Попович. – Режим доступу: http://osvita.ua/school/lessons_summary/family/38670/
Психосемантичні дослідження : [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pro-media.com.ua/uk/services/psihosemantichni-doslidzhennya
Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. Человек и мир / С.Л. Рубинштейн. – СПб. : Питер, 2003. – 512 с. – (Серия «Мастера психологии»).
Савелюк Н.М. Психосемантичні особливості громадянської свідомості студентської молоді: дис. … кандидата психол. наук : 19.00.07 / Наталія Михайлівна Савелюк. – Київ, 2008. – 254 с.
Сухомлинська О. Моральне виховання учнів: педагогічна наука та практика : [Електронний ресурс] / О. Сухомлинська. – Режим доступу: http://osvita.ua/school/method/upbring/332/
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.