Психосемантичні особливості моральної свідомості особистості: теоретичні аспекти
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25pKeywords:
особистість, моральна свідомість, моральні норми, принципи, мотиви, ціннісні орієнтації, психосемантика.Abstract
У статті висвітлено актуальні питання
проблеми формування моральної свідомості особистості. Проаналізова-
но дослідження деяких відомих науковців-психологів щодо особливос-
тей морального становлення особистості на різних вікових етапах роз-
витку.
Здійснено аналіз структури моральної свідомості та її категорі-
ального апарату. Зокрема, до категорій моральної свідомості віднесе-
но категорії добра, зла, обов’язку, відповідальності, справедливості,
гуманності, щастя та інші. Зроблено висновок, що моральна свідо-
мість – це особливий конструкт людської психіки, складне психоло-
гічне утворення, яка має свої рівні, форми та певну структуру. Визна-
чено, що практична значущість вивчення образу моральної людини
полягає в тому, що за допомогою методів психосемантики стає мож-
ливим виявлення прихованої, імпліцитної картини внутрішнього
світу суб’єкта, його індивідуального світосприймання, що включає
як свідомі, так і несвідомі аспекти. У результаті зроблено висновок
про те, що механізми формування психологічного сприйняття мо-
ральності обумовлені тим, що моральність означає для самої людини,
її власного «Я», який сенс вона вкладає в дане поняття і як викорис-
товує його у взаємодії з навколишніми людьми. Оцінити уявлення
про «моральну людину» можна за допомогою системного аналізу
людської свідомості, яка складається з життєвих уявлень про навко-
лишній світ, інших людей, самої себе, і вимагає вивчення значення
як одиниці свідомості.
Зазначено, що дана проблема потребує подальшого експеримен-
тального дослідження, визначення провідних ціннісних орієнтацій
людей різних вікових категорій у контексті двох відмінних ідентифі-
кацій («Я-ідеального» та «Я-реального»), як необхідного підґрунтя для
суб’єктно орієнтованого аналізу результатів психосемантичного експе-
рименту.
References
Дробот О.В. Психосемантична теорія свідомості у вітчизняній психології як основа психосемантичного дослідження // Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. – К. : ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», 2013. – Том. X. – Психологія навчання. Генетична психологія. Медична психологія. – Вип. 25. – C. 110–120.
Колтунович Т. А. Етичний кодекс психолога : навч.-метод. посіб. / Т.А. Колтунович. – Чернівці : Рута, 2007. – 232 c.
Кретчак О.М. До проблеми етичного становлення особистості: психологічний аспект: [Електронний ресурс] / О.М. Крет чак. – Режим доступу: http://vuzlib.com/content/view/612/94/
Литвин В. Технології менеджменту знань [Електронний ресурс] / В. Литвин. . – Режим доступу: https://books.google.com.ua/books
Лозова О.М. Психосемантична структура етнічної свідомості: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора психол. наук: спец. «Загальна психологія, історія психології» / О.М. Лозова – Київ, 2008. – 38 с.
Петренко В.Ф. Введение в экспериментальную психосемантику: исследование форм репрезентации в обыденном сознании / В.Ф. Петренко. – М. : МГУ, 1983. – 176 с.
Петренко В.Ф. Основы психосемантики / В.Ф. Петренко. – [2-е изд., доп.]. – СПб. : Питер, 2005. – 480 с.
Попович І.В. Моральна свідомість учнів старшого шкільного віку : [Електронний ресурс] / І.В. Попович. – Режим доступу: http://osvita.ua/school/lessons_summary/family/38670/
Психосемантичні дослідження : [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pro-media.com.ua/uk/services/psihosemantichni-doslidzhennya
Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. Человек и мир / С.Л. Рубинштейн. – СПб. : Питер, 2003. – 512 с. – (Серия «Мастера психологии»).
Савелюк Н.М. Психосемантичні особливості громадянської свідомості студентської молоді: дис. … кандидата психол. наук : 19.00.07 / Наталія Михайлівна Савелюк. – Київ, 2008. – 254 с.
Сухомлинська О. Моральне виховання учнів: педагогічна наука та практика : [Електронний ресурс] / О. Сухомлинська. – Режим доступу: http://osvita.ua/school/method/upbring/332/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.