Динаміка образу успішного учня (ідеальне Я) у школярів молодшого шкільного та підліткового віку в контексті їх особистісної ефективності

Автор(и)

  • І.В. Яворська-Вєтрова

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25p

Ключові слова:

особистісна ефективність, образ «ідеальне Я», рефлексія, узагальнені характеристики, характеристики діяльності та поведінки, риси особистості, взаємини з іншими людьми, суб’єкт учіннєвої діяльності.

Анотація

У статті подано теоретичне обґрунтування
дослідження психологічних механізмів становлення особистісної ефек-
тивності, одним із яких виступає рефлексія, на різних етапах онтогене-
зу. Показано, що з рівнем розвитку рефлексії безпосередньо пов’язана
адекватність, реалістичність Я–концепції особистості. Проаналізовано
результати дослідження динаміки образу ідеального «Я» у школярів 3–
6-х класів залежно від рівня їх особистісної ефективності. Виокрем-
лено п’ять груп категорій, якими учні характеризують образ «успіш-
ного учня»: узагальнені характеристики; характеристики діяльності
та поведінки; риси особистості (цю категорію було поділено на дві під-
групи: 1) риси особистості як суб’єкта учіння, важливі для здійснення
учіннєвої діяльності; 2) особистісні риси, що характеризують суб’єкта
як людину); взаємини з іншими людьми, інші характеристики. На під-
ставі результатів аналізу образу «успішного учня», що кореспондує
з ідеальним Я, констатовано: для школярів актуальним є образ учня,
який має високі досягнення в навчанні, володіє широким репертуаром
учнівських навичок і поведінкових характеристик, йому притаманний
певний спектр рис, значущих як у сфері «Я – суб’єкт учіння», так і у
сфері «Я – людина». Зауважено, що кількість і якість узагальнених ха-
рактеристик успішного учня змінюється як із збільшенням віку дітей,
так і з підвищенням їх особистісної ефективності. Таку саму тенденцію
констатовано й щодо поведінкових і діяльнісних характеристик ідеаль-
ного «Я». Встановлено, що найсуттєвіші насамперед якісні зміни від-
буваються в описах особистісних рис успішного учня: «типові», «стан-
дартні» висловлювання третьокласників змінюються у шестикласників
на менш категоричні, але більш розгорнуті, психологічно обґрунтовані,
рефлексивні судження.

Посилання

Боришевський М.Й. Особистість у вимірах самосвідомості: [монографія] / Мирослав Йосипович Боришевський. – Суми : Видавничий будинок «Еллада», 2012. – 608 с.

Виногородський А.М. Розвиток особистісної рефлексії підлітків (на матеріалі сприйняття музики): автореф. дис. На здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / А.М. Виногородський; Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. – К., 1999. – 20 с.

Дорожко І. Рефлексія, мотивація і адаптація як інтегральна характеристика у свідомості особистості / І. Дорожко // Соціально-психологічні чинники взаємодії суспільства і освіти: Матеріали методологічного семінару НАПН України 17 листопада 2010 року: Зб. матеріалів / За ред. академіка С.Д. Максименка. – К. : Вид. «Інтерпрес ЛТД», 2010. – С. 163–167.

Завацька Н.Є. Психологія соціальної реадаптації осіб зрілого віку : монографія / Наталія Євгенівна Завацька. – Луганськ : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2009. – 240 с.

Захарова А.В. Особенности рефлексии как психического новообразования в учебной деятельности / А.В. Захарова, М.Э. Боцманова // Формирование учебной деятельности школьников / Под ред. В.В. Давыдова, Й. Ломпшера, А.К. Марковой. – М. : Педагогика, 1982. – С. 152–163.

Кетько С.М. Единство рефлексии, мотивации и адаптации в сознании личности / С.М. Кетько, С.А. Пакулина, А.В. Поминов. – Челябинск : Филиал МПГУ, 2005. – 232 с.

Краєва О.А. Становлення рефлексивної свідомості на етапі подолання підлітком кризи кризи ідентичності / О.А. Краєва // Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / За ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 11. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2011. – С. 382–392.

Свіденська Г.М. Психологічні особливості розвитку самосвідомості особистості в період підліткової кризи : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Галина Миколаївна Свіденська; Ін-т психології імені Г.С. Костюка АПН України. – К., 2008. – 21 с.

Скуловатова О.В. Вплив особистісної успішності на якість адаптації до навчання у ВНЗ / О.В. Скуловатова // Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / За ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 13. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2011. – С. 425–434.

Турбан В.В. Становлення етичної свідомості в онтогенезі : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Вікторія Вікторівна Турбан; Ін-т психології імені Г.С. Костюка НАПН України. – К., 2013. – 38 с.

Хаяйнен Е.В. Условия становления личностной рефлекси в подростковом возрасте : автореф. дисс. на соискание науч. степени канд. психол. наук : спец. 19.00.13 / Елена Валентиновна Хаяйнен. – М., 2005. – 20 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-04-21

Як цитувати

Яворська-Вєтрова, І. (2016). Динаміка образу успішного учня (ідеальне Я) у школярів молодшого шкільного та підліткового віку в контексті їх особистісної ефективності. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (33). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%p