Динаміка образу успішного учня (ідеальне Я) у школярів молодшого шкільного та підліткового віку в контексті їх особистісної ефективності
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25pKeywords:
особистісна ефективність, образ «ідеальне Я», рефлексія, узагальнені характеристики, характеристики діяльності та поведінки, риси особистості, взаємини з іншими людьми, суб’єкт учіннєвої діяльності.Abstract
У статті подано теоретичне обґрунтування
дослідження психологічних механізмів становлення особистісної ефек-
тивності, одним із яких виступає рефлексія, на різних етапах онтогене-
зу. Показано, що з рівнем розвитку рефлексії безпосередньо пов’язана
адекватність, реалістичність Я–концепції особистості. Проаналізовано
результати дослідження динаміки образу ідеального «Я» у школярів 3–
6-х класів залежно від рівня їх особистісної ефективності. Виокрем-
лено п’ять груп категорій, якими учні характеризують образ «успіш-
ного учня»: узагальнені характеристики; характеристики діяльності
та поведінки; риси особистості (цю категорію було поділено на дві під-
групи: 1) риси особистості як суб’єкта учіння, важливі для здійснення
учіннєвої діяльності; 2) особистісні риси, що характеризують суб’єкта
як людину); взаємини з іншими людьми, інші характеристики. На під-
ставі результатів аналізу образу «успішного учня», що кореспондує
з ідеальним Я, констатовано: для школярів актуальним є образ учня,
який має високі досягнення в навчанні, володіє широким репертуаром
учнівських навичок і поведінкових характеристик, йому притаманний
певний спектр рис, значущих як у сфері «Я – суб’єкт учіння», так і у
сфері «Я – людина». Зауважено, що кількість і якість узагальнених ха-
рактеристик успішного учня змінюється як із збільшенням віку дітей,
так і з підвищенням їх особистісної ефективності. Таку саму тенденцію
констатовано й щодо поведінкових і діяльнісних характеристик ідеаль-
ного «Я». Встановлено, що найсуттєвіші насамперед якісні зміни від-
буваються в описах особистісних рис успішного учня: «типові», «стан-
дартні» висловлювання третьокласників змінюються у шестикласників
на менш категоричні, але більш розгорнуті, психологічно обґрунтовані,
рефлексивні судження.
References
Боришевський М.Й. Особистість у вимірах самосвідомості: [монографія] / Мирослав Йосипович Боришевський. – Суми : Видавничий будинок «Еллада», 2012. – 608 с.
Виногородський А.М. Розвиток особистісної рефлексії підлітків (на матеріалі сприйняття музики): автореф. дис. На здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / А.М. Виногородський; Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. – К., 1999. – 20 с.
Дорожко І. Рефлексія, мотивація і адаптація як інтегральна характеристика у свідомості особистості / І. Дорожко // Соціально-психологічні чинники взаємодії суспільства і освіти: Матеріали методологічного семінару НАПН України 17 листопада 2010 року: Зб. матеріалів / За ред. академіка С.Д. Максименка. – К. : Вид. «Інтерпрес ЛТД», 2010. – С. 163–167.
Завацька Н.Є. Психологія соціальної реадаптації осіб зрілого віку : монографія / Наталія Євгенівна Завацька. – Луганськ : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2009. – 240 с.
Захарова А.В. Особенности рефлексии как психического новообразования в учебной деятельности / А.В. Захарова, М.Э. Боцманова // Формирование учебной деятельности школьников / Под ред. В.В. Давыдова, Й. Ломпшера, А.К. Марковой. – М. : Педагогика, 1982. – С. 152–163.
Кетько С.М. Единство рефлексии, мотивации и адаптации в сознании личности / С.М. Кетько, С.А. Пакулина, А.В. Поминов. – Челябинск : Филиал МПГУ, 2005. – 232 с.
Краєва О.А. Становлення рефлексивної свідомості на етапі подолання підлітком кризи кризи ідентичності / О.А. Краєва // Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / За ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 11. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2011. – С. 382–392.
Свіденська Г.М. Психологічні особливості розвитку самосвідомості особистості в період підліткової кризи : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Галина Миколаївна Свіденська; Ін-т психології імені Г.С. Костюка АПН України. – К., 2008. – 21 с.
Скуловатова О.В. Вплив особистісної успішності на якість адаптації до навчання у ВНЗ / О.В. Скуловатова // Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / За ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. – Вип. 13. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2011. – С. 425–434.
Турбан В.В. Становлення етичної свідомості в онтогенезі : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Вікторія Вікторівна Турбан; Ін-т психології імені Г.С. Костюка НАПН України. – К., 2013. – 38 с.
Хаяйнен Е.В. Условия становления личностной рефлекси в подростковом возрасте : автореф. дисс. на соискание науч. степени канд. психол. наук : спец. 19.00.13 / Елена Валентиновна Хаяйнен. – М., 2005. – 20 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.