Співвідношення мовленнєвого та інтелектуального розвитку у дітей із загальним недорозвитком мовлення

Автор(и)

  • Г.В. Якимчук

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25p

Ключові слова:

загальний недорозвиток мовлення, диференційна діагностика, співвідношення мовленнєвого та інтелектуального розвитку, первинні та вторинні дефекти, структура дефекту.

Анотація

У статті здій-
снено науково-теоретичний аналіз вітчизняної та зарубіжної літератури
з питання співвідношення мислення та мовлення. Проаналізовано спе-
цифіку відношень мовлення та інтелекту у структурі дефекту при за-
гальному недорозвитку мовлення. Розглянуто проблему порушень роз-
витку з позиції структурної організації дизонтогенезу та концепції про
загальні та специфічні закономірності у психічному розвитку. Описано
питання визначення провідного дефекту у структурі порушення та вто-
ринних проявів. Порівняно результати останніх досліджень науковців з
даного питання та зроблено узагальнення. Встановлено наявність склад-
ного поєднання порушень мовлення та пізнавальної діяльності у дітей
із загальним недорозвитком мовлення. Визначено необхідність розмеж-
ування провідного дефекту та вторинних проявів у випадках порушен-
ня розумового, мовленнєвого розвитку, порушень емоційно-вольової
сфери. Зафіксовано взаємовплив порушень мовленнєвого розвитку та
розвитку інтелектуального. Представлено необхідність диференцій-
ної діагностики наявних патологій розвитку у дитини для визначення
з-поміж них провідного порушення, що потребує першочергових від-
новлювальних заходів, для досягнення належного корекційного ефекту
при ушкодженому розвитку. Крім того, встановлено також необхідність
диференційованого вирішення питання відхилень пізнавальної сфери
дітей із загальним недорозвитком мовлення з метою планування змісту
корекційно-розвиткової роботи, добору доцільних педагогічних засо-
бів і прийомів, зорієнтованих на особливості індивідуального розвитку
дитини. Отримані дані узагальнені та представлені у вигляді описового
порівняння та висновків. Визначено зміст і напрямки подальшого до-
слідження означеної проблеми.

Посилання

Андрусишина Л. Є. Особливості інтелектуального розвитку дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення: автореф. дис. канд. псих. наук: спец. 19.00.08 «Спеціальна психологія» / Л. Є. Андрусишина. – Київ, 2012. – 20 с.

Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6 т. / Под. ред. Т. А. Власовой. – Москва : Педагогика, 1983. – Т. 5: Основы дефектологии. – 1983. – 369 с.

Белова-Давид Р. А. Клинические особенности детей дошкольного возраста с недоразвитием речи / Р. А. Белова-Давид // Клинические особенности детей дошкольного возраста с недоразвитием: Сб. статей / Сост. Р. А. Белова-Давид. – Москва : Просвещение, 1972. – С. 32–81.

Жукова Н. С. Преодоление общего недоразвития речи у дошкольников / Н. С. Жукова, Е. М. Мастюкова, Т. Б. Филичева. – Москва : Просвещение, 1990. – 238 с.

Ковшиков В. А. К вопросу о мышлении у детей с экспрессивной («моторной») алалией / В. А. Ковшиков, Ю. А. Элькин // Дефектология. – 1980. – №2. – С. 14–21.

Конопляста С. Ю. Логопсихологія: навчальний посібник / За ред. д-ра пед. наук, проф. М. К. Шеремет / С. Ю. Конопляста, Т. В. Сак. – Київ : Знання, 2010. – 294 с. : табл.

Мастюкова Е. М. Основные формы двигательных, речевых и интеллектуальных нарушений у детей с анте- и перинатальным поражением мозга / Е. М. Мастюкова // Дефектология. – 1977. – №5. – С. 33–38.

Преснова О. В. Особенности словесно-логического мышления у детей 6- летнего возраста с общим недоразвитием речи / О. В. Преснова // Ребёнок. Раннее выявление отклонений в развитии речи и их преодоление / Сост. Ю. Ф. Гаркуша. – Москва, Воронеж, 2001. – С. 104–111.

Соботович Е. Ф. Речевое недоразвитие у детей и пути его коррекции / Е. Ф. Соботович. – Москва : Классикс-стиль, 2003. – 160 с.

Усанова О. Н. Особенности невербального интеллекта при недоразвитии речи / О. Н. Усанова, Т. Н. Синякова // Обучение и воспитание детей с нарушениями речи / Отв. Редактор В. И. Селиверстов. – Москва : МГПИ, 1982. – С. 13–19.

Филичева Т. Б. Устранение общего недоразвития речи у детей дошкольного возраста: Практ. пособие / Т. Б. Филичева, Г. В. Чиркина. – Москва : Айрис-пресс, 2004. – 224 с.

Фотекова Т. А. Сочетание нарушений познавательной и речевой сфер в структуре дефекта детей с общим недоразвитием речи / Т. А. Фотекова // Дефектология. – 1994. – №2. – С. 16–24.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-04-24

Як цитувати

Якимчук, Г. (2016). Співвідношення мовленнєвого та інтелектуального розвитку у дітей із загальним недорозвитком мовлення. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (33). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%p