Співвідношення мовленнєвого та інтелектуального розвитку у дітей із загальним недорозвитком мовлення
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25pKeywords:
загальний недорозвиток мовлення, диференційна діагностика, співвідношення мовленнєвого та інтелектуального розвитку, первинні та вторинні дефекти, структура дефекту.Abstract
У статті здій-
снено науково-теоретичний аналіз вітчизняної та зарубіжної літератури
з питання співвідношення мислення та мовлення. Проаналізовано спе-
цифіку відношень мовлення та інтелекту у структурі дефекту при за-
гальному недорозвитку мовлення. Розглянуто проблему порушень роз-
витку з позиції структурної організації дизонтогенезу та концепції про
загальні та специфічні закономірності у психічному розвитку. Описано
питання визначення провідного дефекту у структурі порушення та вто-
ринних проявів. Порівняно результати останніх досліджень науковців з
даного питання та зроблено узагальнення. Встановлено наявність склад-
ного поєднання порушень мовлення та пізнавальної діяльності у дітей
із загальним недорозвитком мовлення. Визначено необхідність розмеж-
ування провідного дефекту та вторинних проявів у випадках порушен-
ня розумового, мовленнєвого розвитку, порушень емоційно-вольової
сфери. Зафіксовано взаємовплив порушень мовленнєвого розвитку та
розвитку інтелектуального. Представлено необхідність диференцій-
ної діагностики наявних патологій розвитку у дитини для визначення
з-поміж них провідного порушення, що потребує першочергових від-
новлювальних заходів, для досягнення належного корекційного ефекту
при ушкодженому розвитку. Крім того, встановлено також необхідність
диференційованого вирішення питання відхилень пізнавальної сфери
дітей із загальним недорозвитком мовлення з метою планування змісту
корекційно-розвиткової роботи, добору доцільних педагогічних засо-
бів і прийомів, зорієнтованих на особливості індивідуального розвитку
дитини. Отримані дані узагальнені та представлені у вигляді описового
порівняння та висновків. Визначено зміст і напрямки подальшого до-
слідження означеної проблеми.
References
Андрусишина Л. Є. Особливості інтелектуального розвитку дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення: автореф. дис. канд. псих. наук: спец. 19.00.08 «Спеціальна психологія» / Л. Є. Андрусишина. – Київ, 2012. – 20 с.
Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6 т. / Под. ред. Т. А. Власовой. – Москва : Педагогика, 1983. – Т. 5: Основы дефектологии. – 1983. – 369 с.
Белова-Давид Р. А. Клинические особенности детей дошкольного возраста с недоразвитием речи / Р. А. Белова-Давид // Клинические особенности детей дошкольного возраста с недоразвитием: Сб. статей / Сост. Р. А. Белова-Давид. – Москва : Просвещение, 1972. – С. 32–81.
Жукова Н. С. Преодоление общего недоразвития речи у дошкольников / Н. С. Жукова, Е. М. Мастюкова, Т. Б. Филичева. – Москва : Просвещение, 1990. – 238 с.
Ковшиков В. А. К вопросу о мышлении у детей с экспрессивной («моторной») алалией / В. А. Ковшиков, Ю. А. Элькин // Дефектология. – 1980. – №2. – С. 14–21.
Конопляста С. Ю. Логопсихологія: навчальний посібник / За ред. д-ра пед. наук, проф. М. К. Шеремет / С. Ю. Конопляста, Т. В. Сак. – Київ : Знання, 2010. – 294 с. : табл.
Мастюкова Е. М. Основные формы двигательных, речевых и интеллектуальных нарушений у детей с анте- и перинатальным поражением мозга / Е. М. Мастюкова // Дефектология. – 1977. – №5. – С. 33–38.
Преснова О. В. Особенности словесно-логического мышления у детей 6- летнего возраста с общим недоразвитием речи / О. В. Преснова // Ребёнок. Раннее выявление отклонений в развитии речи и их преодоление / Сост. Ю. Ф. Гаркуша. – Москва, Воронеж, 2001. – С. 104–111.
Соботович Е. Ф. Речевое недоразвитие у детей и пути его коррекции / Е. Ф. Соботович. – Москва : Классикс-стиль, 2003. – 160 с.
Усанова О. Н. Особенности невербального интеллекта при недоразвитии речи / О. Н. Усанова, Т. Н. Синякова // Обучение и воспитание детей с нарушениями речи / Отв. Редактор В. И. Селиверстов. – Москва : МГПИ, 1982. – С. 13–19.
Филичева Т. Б. Устранение общего недоразвития речи у детей дошкольного возраста: Практ. пособие / Т. Б. Филичева, Г. В. Чиркина. – Москва : Айрис-пресс, 2004. – 224 с.
Фотекова Т. А. Сочетание нарушений познавательной и речевой сфер в структуре дефекта детей с общим недоразвитием речи / Т. А. Фотекова // Дефектология. – 1994. – №2. – С. 16–24.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.