Теоретичні аспекти проблеми розвитку уваги розумово відсталих молодших школярів у процесі навчання

Автор(и)

  • Ю.Ю. Бугера

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25p

Ключові слова:

молодші школярі, розумово відсталі діти, навчальна діяльність, пізнавальна діяльність, провідна діяльність, учіння, увага, властивості уваги, розвиток уваги.

Анотація

Розглянуто теоритичні аспекти розвитку уваги у навчальному процесі розумово відсталих молодших школярів. Зазначено, що особливе місце та регулююча функція уваги, яка є стрижнем засвоєння дитиною суспільного досвіду у процесі навчання та виховання, оскільки саме увага є необхідною умовою внутрішньої психічної діяльності; та визначає ефективність здійснення будь-якої зовнішньої практичної діяльності. З’ясовано, що використання положень теорій культурно-історичного розвитку психіки Л.С. Виготського, концепції формування вищих психічних функцій – довільних, регульованих свідомістю є продуктивним для розв’язання проблеми психічного розвитку молодших школярів з розумовою відсталістю. Показано, що пріоритетним вважається й використання діяльнісного підходу, а саме теоретичного положення про те, що психічне формується (розвивається, коригується) в діяльності (О.М. Леонтьєв) передусім у провідній. Встановлено, що провідним видом діяльності для молодших школярів є учбова, через яку, особливо за умови її спеціальної організації, здійснюється ефективний розвиток психіки, включаючи й увагу. Встановлено зв’язок сформованості уваги у молодших школярів з ефективністю їх пізнавальної діяльності, учіння та процесу навчання. Визначено певні умови розвитку та активізації уваги на уроці (добір змісту навчання, використання різноманітних методів, урахування рівня сформованості у дитини уваги, її індивідуальних властивостей; індивідуальних властивостей учня та ін.). Зроблено висновок про те, що корекційно-спрямований навчальний процес, метою якого є не лише засвоєння школярами суспільного досвіду у вигляді знань і способів дій (навичок і вмінь), необхідних для життєдіяльності, а й розвиток дитини, містить можливості розвитку уваги у розумово відсталих молодших школярів.

Посилання

Выготский Л. С. Избранные психологические исследования / Лев Семенович Выготский. – Москва : Педагогика, 1956. – С. 438–452.

Леонтьев А.А. Что такое деятельностный подход в образовании? / А.А. Леонтьев // Начальная школа : плюс-минус. – 2001. – №1. – С. 3–6.

Леонтьев А. Н. Проблемы развития психики / Алексей Николаевич Леонтьев. – Москва : МГУ, 1981. – 584 с.

Лиепинь С. В. Особенности внимания умственно отсталых младших школьников : дисс. … канд. психол. наук : спец. 19.00.10 – спец. психология / Скайдрите Викторовна Лиепинь ; АПН НИИД. – Москва, 1977. – 118 с.

Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / Сергей Леонидович Рубинштейн. – Санкт-Петербург : Питер, 2007. – 713 с.

Синьов В. М. Психологія розумово відсталої дитини / В. М. Синьов, М. П. Матвєєва, О. П. Хохліна. – Київ : Знання, 2008. – 359 с.

Хохліна О. П. Методологічні й теоретичні основи психології : навч. посіб. / Олена Петрівна Хохліна. – Київ: Нац. акад. внутр. справ, 2014. – 232 с.

Хохліна О. П. Основи спеціальної психології : [Курс лекцій] / Олена Петрівна Хохліна. – Київ : Нац. акад. внутр. справ, 2011. – 104 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-02-14

Як цитувати

Бугера, Ю. (2016). Теоретичні аспекти проблеми розвитку уваги розумово відсталих молодших школярів у процесі навчання. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (32). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%p