Шляхи підвищення ефективності навчання іноземної мови студентів вищого технічного навчального закладу: психологічний аспект

Автор(и)

  • І.В. Коваль

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25p

Ключові слова:

детермінанти, здібності, навчальна мотивація, навчальна діяльність, мислення, розуміння, розвиток, особистість

Анотація

У статті проаналізовано сучасний стан проблеми навчання іноземної мови студентів вищих навчальних закладів. Зазначено, що проблема навчання іноземної мови залишається невирішеною і актуальною. Встановлено, що одним із важливих залишається питання про детермінанти навчального процесу та «практичне» їх використання для керування підвищенням якості навчання. Констатовано, що головними факторами внутрішньої детермінації є навчальні здібності, научуваність, рівень і можливості розвитку як окремих пізнавальних процесів, так і розумових здібностей в цілому, рівень розвитку пізнавальних інтересів, навчальної мотивації, комунікативних, емоційних і моральних якостей, здатність сформувати адекватний стиль навчальної діяльності та стиль саморегуляції. Зазначено, що специфіка предмета викладання надає певної своєрідності процесу навчання. Встановлено, що іноземна мова безмежна, вона дає знання про символи оточуючого світу і правила користування ними, а момент специфічності вивчення іноземної мови полягає у складності переходу з однієї мови на іншу. Зроблено висновок, що процес оволодіння іноземною мовою складається з двох великих блоків: процес розуміння (усного і письмового тексту) та процес породження висловлювання (усного та письмового тексту). Сам процес інтерпретується як особливий мисленнєвий процес, що здійснюється на основі двомовності. Зроблено висновок щодо класифікації рівнів розуміння тексту. Перший рівень – поверхневий рівень розуміння, другий – це встановлення основних смислових відношень тексту, третій рівень – це проникнення в саму суть висловлювання. І четвертий рівень характеризується розумінням того, про що говорилося. Процес розуміння – це складна мисленнєва діяльність, яка виконує не тільки пізнавальну, але й комунікативну функцію. Встановлено, що текст створюється як певне повідомлення про предмети та явища дійсності. І це, в свою чергу, відображає ставлення до них того, хто говорить, і впливає на того, хто отримує це повідомлення.

Посилання

Беляев Б.В. Очерки по психологии обучения устной речи

на иностранном языке / Б.В. Беляев. – М. : Просвещение,

– 227 с.

Выготский Л.С. Мышление и речь. Собрание сочинений:

В 6-ти т. / Л.С. Выготский. – М. : Педагогика, 1982. – Т.2. –

С. 5–361.

Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения: Опыт теоретического и экспериментального психологического исследования / В.В. Давыдов. – М. : Педагогика, 1986. – 240 с.

Зимняя И.А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке / И.А. Зимняя. – М. : Просвещение,1985. – 160 с.

Калмыкова З.И. Проблемы диагностики умственного развития учащихся / З.И. Калмыкова. – М. : Педагогика, 1975. –

с.

Китайгородская Г.А. Методические основы интенсивного

обучения иностранным языкам / Г.А. Китайгородская. –

М. : Изд-во Моск.ун-та, 1986. – 176 с.

Крутецкий В.А. Психология обучения и воспитания школьников / В.А. Крутецкий. – М. : Просвещение, 1976. –

с.

Онуфрієва Л.А. Теорія і практика іншомовної комунікативної взаємодії у підготовці майбутніх фахівців соціономічних професій / Л.А. Онуфрієва // Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського

національного університету імені Івана Огієнка, Інституту

психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С.

Д. Максименка, Л. А. Онуфрієвої. – Вип. 23. – Кам’янецьПодільський : Аксіома, 2014. – С. 473–491.

Онуфрієва Л.А. Особливості навчання і викладання німецької мови професійного спрямування на немовних спеціальностях ВНЗ у сучасних умовах / Л.А. Онуфрієва //

«Wschodnie partnerstwo – 2013. – Volume 15. Filologiczne

nauki: Materialy IX Miedzynarodowej naukowi-praktycznej

konferencij. – Przemysl. Nauka I studia, 2013. – S. 63–

Смирнов А.А. Проблемы психологии памяти / А.А. Смирнов. – М. : Просвещение, 1966. – 187 с.

Харьковская Н.Н. Психологические характеристики

процесса понимания текста в зависимости от условий

экспликации его предметно-смыслового содержания (на

материале иноязычной научно-технической литературы):

Автореф. дисс…канд.псих.наук : 19.00.07 / Н.Н. Харьковская. – НИИ. – М.,1989. – 21 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-02-15

Як цитувати

Коваль, І. (2016). Шляхи підвищення ефективності навчання іноземної мови студентів вищого технічного навчального закладу: психологічний аспект. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (32). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%p