Шляхи підвищення ефективності навчання іноземної мови студентів вищого технічного навчального закладу: психологічний аспект
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25pKeywords:
детермінанти, здібності, навчальна мотивація, навчальна діяльність, мислення, розуміння, розвиток, особистістьAbstract
У статті проаналізовано сучасний стан проблеми навчання іноземної мови студентів вищих навчальних закладів. Зазначено, що проблема навчання іноземної мови залишається невирішеною і актуальною. Встановлено, що одним із важливих залишається питання про детермінанти навчального процесу та «практичне» їх використання для керування підвищенням якості навчання. Констатовано, що головними факторами внутрішньої детермінації є навчальні здібності, научуваність, рівень і можливості розвитку як окремих пізнавальних процесів, так і розумових здібностей в цілому, рівень розвитку пізнавальних інтересів, навчальної мотивації, комунікативних, емоційних і моральних якостей, здатність сформувати адекватний стиль навчальної діяльності та стиль саморегуляції. Зазначено, що специфіка предмета викладання надає певної своєрідності процесу навчання. Встановлено, що іноземна мова безмежна, вона дає знання про символи оточуючого світу і правила користування ними, а момент специфічності вивчення іноземної мови полягає у складності переходу з однієї мови на іншу. Зроблено висновок, що процес оволодіння іноземною мовою складається з двох великих блоків: процес розуміння (усного і письмового тексту) та процес породження висловлювання (усного та письмового тексту). Сам процес інтерпретується як особливий мисленнєвий процес, що здійснюється на основі двомовності. Зроблено висновок щодо класифікації рівнів розуміння тексту. Перший рівень – поверхневий рівень розуміння, другий – це встановлення основних смислових відношень тексту, третій рівень – це проникнення в саму суть висловлювання. І четвертий рівень характеризується розумінням того, про що говорилося. Процес розуміння – це складна мисленнєва діяльність, яка виконує не тільки пізнавальну, але й комунікативну функцію. Встановлено, що текст створюється як певне повідомлення про предмети та явища дійсності. І це, в свою чергу, відображає ставлення до них того, хто говорить, і впливає на того, хто отримує це повідомлення.References
Беляев Б.В. Очерки по психологии обучения устной речи
на иностранном языке / Б.В. Беляев. – М. : Просвещение,
– 227 с.
Выготский Л.С. Мышление и речь. Собрание сочинений:
В 6-ти т. / Л.С. Выготский. – М. : Педагогика, 1982. – Т.2. –
С. 5–361.
Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения: Опыт теоретического и экспериментального психологического исследования / В.В. Давыдов. – М. : Педагогика, 1986. – 240 с.
Зимняя И.А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке / И.А. Зимняя. – М. : Просвещение,1985. – 160 с.
Калмыкова З.И. Проблемы диагностики умственного развития учащихся / З.И. Калмыкова. – М. : Педагогика, 1975. –
с.
Китайгородская Г.А. Методические основы интенсивного
обучения иностранным языкам / Г.А. Китайгородская. –
М. : Изд-во Моск.ун-та, 1986. – 176 с.
Крутецкий В.А. Психология обучения и воспитания школьников / В.А. Крутецкий. – М. : Просвещение, 1976. –
с.
Онуфрієва Л.А. Теорія і практика іншомовної комунікативної взаємодії у підготовці майбутніх фахівців соціономічних професій / Л.А. Онуфрієва // Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського
національного університету імені Івана Огієнка, Інституту
психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С.
Д. Максименка, Л. А. Онуфрієвої. – Вип. 23. – Кам’янецьПодільський : Аксіома, 2014. – С. 473–491.
Онуфрієва Л.А. Особливості навчання і викладання німецької мови професійного спрямування на немовних спеціальностях ВНЗ у сучасних умовах / Л.А. Онуфрієва //
«Wschodnie partnerstwo – 2013. – Volume 15. Filologiczne
nauki: Materialy IX Miedzynarodowej naukowi-praktycznej
konferencij. – Przemysl. Nauka I studia, 2013. – S. 63–
Смирнов А.А. Проблемы психологии памяти / А.А. Смирнов. – М. : Просвещение, 1966. – 187 с.
Харьковская Н.Н. Психологические характеристики
процесса понимания текста в зависимости от условий
экспликации его предметно-смыслового содержания (на
материале иноязычной научно-технической литературы):
Автореф. дисс…канд.псих.наук : 19.00.07 / Н.Н. Харьковская. – НИИ. – М.,1989. – 21 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

