Специфіка ставлення до навчання у встигаючих та невстигаючих студентів з домінуванням різних видів мотивації досягнення

Автор(и)

  • Я.В. Козуб

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25p

Ключові слова:

емоційне ставлення до навчання, компоненти емоційного ставлення до навчання, локус каузальності, навчальна діяльність студента, академічна саморегуляція, види екстринсивної мотивації, рівень успішності студента.

Анотація

Вивчалася специфіка взаємозв’язку між емоційним ставленням до навчання та видами академічної саморегуляції в студентів з високою та низькою успішністю. Зазначено, що під емоційним ставленням до навчання розуміється система емоційних установок, які склалися в студента в різних ситуаціях учбової діяльності. Вид академічної саморегуляції (зовнішня, інтроектована, ідентифікована, самоспонукуюча) розуміються у відповідності з видами екстринсивної мотивації за Е. Десі та Р. Райаном. У кореляційному дослідженні вдалося встановити, що емоційне ставлення студентів до навчання пов’язане з різними видами його мотиваційної (академічної) регуляції. Виявлена специфіка взаємозв’язку двох інтегральних показників («Позитивного Афекту» та «Негатив- ного Афекту»), а також показників окремих компонентів емоційного ставлення до навчання, з видами мотивації навчання в успішних та неуспішних студентів. Сфера академічної саморегуляції у неуспішних студентів проявляється в емоційному ставленні до навчання більш помітно, ніж в успішних студентів. Встановлено, що в успішних студентів академічна саморегуляція є в основному джерелом для формування позитивного емоційного ставлення до навчання. У студентів, які відстають у навчанні, академічна саморегуляція важлива ще і як засіб для стримування негативного ставлення до навчання. В успішних студентів велике значення мають зрілі форми академічної саморегуляції (ідентифікована регуляція й самоспонукання). У студентів, які відстають в навчанні, у формуванні емоційного ставлення до навчання суттєву роль відіграють незрілі (зовнішня та інтроєктована) форми академічної саморегуляції.

Посилання

Батурин Н.А. Психология успеха и неудачи: Учебное пособие / Н.А. Батурин. – Челябинск : Изд. ЮУрГУ, 1999. –

с.

Дусавицкий А.К. Развитие личности в учебной деятельности / А.К. Дусавицкий. – М. : Дом педагогики, 1996. – 208 с.

Ишков А.Д. Учебная деятельность студента: психологические факторы успешности: монография / А.Д. Ишков. – М. :

Издательство АСВ, 2004. – 224 с.

Карсон Р. Анормальная психология / Р. Карсон, Дж. Батчер, С. Минека: пер. с англ. – СПб. : Питер, 2004. – 1167 с. –

(Серия «Мастера психологии»).

Кузнецов М.А. Эмоциональная память / М.А. Кузнецов. –

Х. : Крок, 2005. – 568 с.

Кузнецов М.А. Специфика эмоциональных переживаний в

условиях предэкзаменационного стресса у студентов, стремящихся к успеху и ориентированных на избегание неудачи / М.А. Кузнецов, А.В. Егорова // Науковий часопис НПУ

імені М.П. Драгоманова. Серія № 12. Психологічні науки:

Зб. наукових праць. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова,

– № 26 (50). – Част. І., С. 280–286.

Кузнецов М.А. Виды студенческих страхов и особенности

их динамики / М.А. Кузнецов, В.С. Шаповалова // Вісник

Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Психологія. – Випуск 49. – Х. : ХНПУ,

– С. 58–68.

Кузнєцов М.А. Психічні стани студентів у процесі навчально-пізнавальної діяльності / М.А. Кузнєцов, К.І. Фоменко,

О.І. Кузнецов. – Х. : ХНПУ, 2015. – 338 с.

Макклелланд Д. Мотивация человека / Д. Макклелланд;

пер. с англ. – СПб. : Питер, 2007. – 672 с. – (Серия «Мастера

психологиb»).

Осин Е.Н. Измерение позитивных и негативных

эмоций: разработка русскоязычного аналога методики

PANAS / Е.Н. Осин // Психология. Журнал Высшей школы

экономики. – 2012. – Т. 9. – №4. – С. 91–110.

Прохоров А.О. Психические состояния и их проявления

в учебном процессе / А.О. Прохоров. – Казань : Изд-во Казанск. ун-та, 1991. – 167 с.

Хекхаузен Х. Психология мотивации достижения / Х. Хекхаузен; пер с англ. – СПб. : Речь, 2001. – 240 с.

Хорни К. Невротическая личность нашего времени. Самоанализ / К. Хорни; пер с англ. – М. : Издательская группа

«Прогресс»-«Универс», 1993. – 480 с.

Чебикін О.Я. Теорія і методика емоційної регуляції навчальної діяльності / О.Я. Чебикін. – Одеса : Астро-Принт, 1999. – 157 с.

Шрадер В. Отношение к учению слабоуспевающих учеников и условия, влияющие на изменение этого отношения /

В. Шрадер // Психические особенности слабоуспевающих

школьников / Под ред. И. Ломпшера; пер. с нем. – М. : Педагогика, 1984. – С. 11–77.

Яцюк М.В. Адаптація опитувальника Академічної Саморегуляції Р.М. Райана и Д.Р. Коннелла (Causal dimension Scale II SRQ-A) / М.В. Яцюк // Практична психологія та соціальна робота. – 2008. – № 4. – С. 45–47.

Deci E.L. Intrinsic motivation and self-determination in human

behavior / E.L. Deci, R.M. Ryan. – New York : Plenum, 1985.

– 371 p.

Ryan R.M. Perceived locus of causality and internalization:

Examining reasons for acting in two domains / R.M. Ryan,

J.P. Connell // Journal of Personality and Social Psychology. –

– V. 57. – P. 749–761.

Ryan R. Self-determination theory and the facilitation

of intrinsic motivation, social development, and wellbeing / R. Ryan, E. Deci // American Psychologist. – 2000. –

V. 55. – P. 68–78.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-02-14

Як цитувати

Козуб, Я. (2016). Специфіка ставлення до навчання у встигаючих та невстигаючих студентів з домінуванням різних видів мотивації досягнення. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (32). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%p