Специфіка ставлення до навчання у встигаючих та невстигаючих студентів з домінуванням різних видів мотивації досягнення
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25pKeywords:
емоційне ставлення до навчання, компоненти емоційного ставлення до навчання, локус каузальності, навчальна діяльність студента, академічна саморегуляція, види екстринсивної мотивації, рівень успішності студента.Abstract
Вивчалася специфіка взаємозв’язку між емоційним ставленням до навчання та видами академічної саморегуляції в студентів з високою та низькою успішністю. Зазначено, що під емоційним ставленням до навчання розуміється система емоційних установок, які склалися в студента в різних ситуаціях учбової діяльності. Вид академічної саморегуляції (зовнішня, інтроектована, ідентифікована, самоспонукуюча) розуміються у відповідності з видами екстринсивної мотивації за Е. Десі та Р. Райаном. У кореляційному дослідженні вдалося встановити, що емоційне ставлення студентів до навчання пов’язане з різними видами його мотиваційної (академічної) регуляції. Виявлена специфіка взаємозв’язку двох інтегральних показників («Позитивного Афекту» та «Негатив- ного Афекту»), а також показників окремих компонентів емоційного ставлення до навчання, з видами мотивації навчання в успішних та неуспішних студентів. Сфера академічної саморегуляції у неуспішних студентів проявляється в емоційному ставленні до навчання більш помітно, ніж в успішних студентів. Встановлено, що в успішних студентів академічна саморегуляція є в основному джерелом для формування позитивного емоційного ставлення до навчання. У студентів, які відстають у навчанні, академічна саморегуляція важлива ще і як засіб для стримування негативного ставлення до навчання. В успішних студентів велике значення мають зрілі форми академічної саморегуляції (ідентифікована регуляція й самоспонукання). У студентів, які відстають в навчанні, у формуванні емоційного ставлення до навчання суттєву роль відіграють незрілі (зовнішня та інтроєктована) форми академічної саморегуляції.References
Батурин Н.А. Психология успеха и неудачи: Учебное пособие / Н.А. Батурин. – Челябинск : Изд. ЮУрГУ, 1999. –
с.
Дусавицкий А.К. Развитие личности в учебной деятельности / А.К. Дусавицкий. – М. : Дом педагогики, 1996. – 208 с.
Ишков А.Д. Учебная деятельность студента: психологические факторы успешности: монография / А.Д. Ишков. – М. :
Издательство АСВ, 2004. – 224 с.
Карсон Р. Анормальная психология / Р. Карсон, Дж. Батчер, С. Минека: пер. с англ. – СПб. : Питер, 2004. – 1167 с. –
(Серия «Мастера психологии»).
Кузнецов М.А. Эмоциональная память / М.А. Кузнецов. –
Х. : Крок, 2005. – 568 с.
Кузнецов М.А. Специфика эмоциональных переживаний в
условиях предэкзаменационного стресса у студентов, стремящихся к успеху и ориентированных на избегание неудачи / М.А. Кузнецов, А.В. Егорова // Науковий часопис НПУ
імені М.П. Драгоманова. Серія № 12. Психологічні науки:
Зб. наукових праць. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова,
– № 26 (50). – Част. І., С. 280–286.
Кузнецов М.А. Виды студенческих страхов и особенности
их динамики / М.А. Кузнецов, В.С. Шаповалова // Вісник
Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Психологія. – Випуск 49. – Х. : ХНПУ,
– С. 58–68.
Кузнєцов М.А. Психічні стани студентів у процесі навчально-пізнавальної діяльності / М.А. Кузнєцов, К.І. Фоменко,
О.І. Кузнецов. – Х. : ХНПУ, 2015. – 338 с.
Макклелланд Д. Мотивация человека / Д. Макклелланд;
пер. с англ. – СПб. : Питер, 2007. – 672 с. – (Серия «Мастера
психологиb»).
Осин Е.Н. Измерение позитивных и негативных
эмоций: разработка русскоязычного аналога методики
PANAS / Е.Н. Осин // Психология. Журнал Высшей школы
экономики. – 2012. – Т. 9. – №4. – С. 91–110.
Прохоров А.О. Психические состояния и их проявления
в учебном процессе / А.О. Прохоров. – Казань : Изд-во Казанск. ун-та, 1991. – 167 с.
Хекхаузен Х. Психология мотивации достижения / Х. Хекхаузен; пер с англ. – СПб. : Речь, 2001. – 240 с.
Хорни К. Невротическая личность нашего времени. Самоанализ / К. Хорни; пер с англ. – М. : Издательская группа
«Прогресс»-«Универс», 1993. – 480 с.
Чебикін О.Я. Теорія і методика емоційної регуляції навчальної діяльності / О.Я. Чебикін. – Одеса : Астро-Принт, 1999. – 157 с.
Шрадер В. Отношение к учению слабоуспевающих учеников и условия, влияющие на изменение этого отношения /
В. Шрадер // Психические особенности слабоуспевающих
школьников / Под ред. И. Ломпшера; пер. с нем. – М. : Педагогика, 1984. – С. 11–77.
Яцюк М.В. Адаптація опитувальника Академічної Саморегуляції Р.М. Райана и Д.Р. Коннелла (Causal dimension Scale II SRQ-A) / М.В. Яцюк // Практична психологія та соціальна робота. – 2008. – № 4. – С. 45–47.
Deci E.L. Intrinsic motivation and self-determination in human
behavior / E.L. Deci, R.M. Ryan. – New York : Plenum, 1985.
– 371 p.
Ryan R.M. Perceived locus of causality and internalization:
Examining reasons for acting in two domains / R.M. Ryan,
J.P. Connell // Journal of Personality and Social Psychology. –
– V. 57. – P. 749–761.
Ryan R. Self-determination theory and the facilitation
of intrinsic motivation, social development, and wellbeing / R. Ryan, E. Deci // American Psychologist. – 2000. –
V. 55. – P. 68–78.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

