Захист іншого як особливий різновид просоціальної поведінки

Автор(и)

  • Н.В. Корчакова

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25p

Ключові слова:

просоціальна поведінка, заступництво, знущання, булінг, віктимізація, жертва, рольові статуси, захисник.

Анотація

У статті обговорюються вікові аспекти заступництва – унікальної соціальної стратегії захисту інших людей у ситуаціях булінгу та віктимізації. Наголошується, щорізні форми знущання, є небезпечним явищем, яке загрожує емоційному благополуччю особистості, руйнує її душевний спокій і комфорт, негативно впливає на психологічний клімат спільноти в цілому та процеси групової динаміки. Підкреслюється особлива небезпека знущань у дитячих колективах. Зазначається, що явище булінгу є досить розповсюдженим. Обговорюються питання присутності заступництва у проблемному полі соціальної взаємодії, його загальне значення та роль для різних учасників процесу, розуміння та ставлення до заступництва, детермінація просоціальної стратегії, аналіз диспозиційних основ, що зумовлюють цей різновид соціальної поведінки. Виокремлюються лінії дослідження заступництва. Позначено основні площини аналізу явища: у ракурсі обговорення рольових позицій учасників булінгових процесів і вивчення особливостей розвитку моральної свідомості особистості, засвоєння норм справедливості та гуманізму. Виокремлюються особливості заступництва у різні вікові періоди, акцентується увага на відсутності досліджень лінії вікової ґенези явища. Обговорюються питання різновидів заступництва. Позначаються загрози і переваги, які виникають для захисника і реципієнта допомоги. Зазначається, що варіативність просоціальної поведінки залежить від комплексу індивідуальних і соціальних характеристик особистості, серед яких центральна роль належить процесам соціального пізнання, морального розвитку, емпатійності, самоефективності та самоконтролю.

Посилання

Павелків Р.В. Просоціальний розвиток особистості /

Р. В. Павелків, Н. В. Корчакова. – Рівне : Вид. О. Зень,

– 425 с.

Превенція агресивності та насилля в освітньому середовищі : [методичні рекомендації] / [О. Ю. Дроздов, Л. В. Живолуп, О. В. Ніжинська, Я. В.Сухенко] ; за ред. Я. В. Сухенко. – Полтава : ПОІППО, 2011. – 80 с.

Due P. Bullying and symptoms among school-aged children: international comparative cross sectional study in 28 countries /

P. Due, B. E. Holstein, J. Lynch et al. // Eur. J. Publ. Health. –

– vol. 15 (2). – РР. 128–132.

Gini G. Bullied Children and Psychosomatic Problems: A

Meta-analysis / G. Gini, T. Pozzoli // Pediatrics. – 2013. –

vol. 132(4). – рр. 720–729.

Nickerson A. B. Empathetic responsiveness, group norms, and

prosocial affiliations in bullying roles / A. B. Nickerson, D. Mele-Taylor // School Psychology Quarterly. – 2014 – vol. 29(1). –

РР. 99–109.

Pronk J. Differential Personality Correlates of Early Adolescents’ Bullying-Related Outsider and Defender Behavior

Jeroen / J. Pronk, T. Olthof et al. // J. of Early Adolescence. –

– vol. 35 (8). – РР. 1069–1091.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-02-20

Як цитувати

Корчакова, Н. (2016). Захист іншого як особливий різновид просоціальної поведінки. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (32). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%p