Захист іншого як особливий різновид просоціальної поведінки
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25pKeywords:
просоціальна поведінка, заступництво, знущання, булінг, віктимізація, жертва, рольові статуси, захисник.Abstract
У статті обговорюються вікові аспекти заступництва – унікальної соціальної стратегії захисту інших людей у ситуаціях булінгу та віктимізації. Наголошується, щорізні форми знущання, є небезпечним явищем, яке загрожує емоційному благополуччю особистості, руйнує її душевний спокій і комфорт, негативно впливає на психологічний клімат спільноти в цілому та процеси групової динаміки. Підкреслюється особлива небезпека знущань у дитячих колективах. Зазначається, що явище булінгу є досить розповсюдженим. Обговорюються питання присутності заступництва у проблемному полі соціальної взаємодії, його загальне значення та роль для різних учасників процесу, розуміння та ставлення до заступництва, детермінація просоціальної стратегії, аналіз диспозиційних основ, що зумовлюють цей різновид соціальної поведінки. Виокремлюються лінії дослідження заступництва. Позначено основні площини аналізу явища: у ракурсі обговорення рольових позицій учасників булінгових процесів і вивчення особливостей розвитку моральної свідомості особистості, засвоєння норм справедливості та гуманізму. Виокремлюються особливості заступництва у різні вікові періоди, акцентується увага на відсутності досліджень лінії вікової ґенези явища. Обговорюються питання різновидів заступництва. Позначаються загрози і переваги, які виникають для захисника і реципієнта допомоги. Зазначається, що варіативність просоціальної поведінки залежить від комплексу індивідуальних і соціальних характеристик особистості, серед яких центральна роль належить процесам соціального пізнання, морального розвитку, емпатійності, самоефективності та самоконтролю.References
Павелків Р.В. Просоціальний розвиток особистості /
Р. В. Павелків, Н. В. Корчакова. – Рівне : Вид. О. Зень,
– 425 с.
Превенція агресивності та насилля в освітньому середовищі : [методичні рекомендації] / [О. Ю. Дроздов, Л. В. Живолуп, О. В. Ніжинська, Я. В.Сухенко] ; за ред. Я. В. Сухенко. – Полтава : ПОІППО, 2011. – 80 с.
Due P. Bullying and symptoms among school-aged children: international comparative cross sectional study in 28 countries /
P. Due, B. E. Holstein, J. Lynch et al. // Eur. J. Publ. Health. –
– vol. 15 (2). – РР. 128–132.
Gini G. Bullied Children and Psychosomatic Problems: A
Meta-analysis / G. Gini, T. Pozzoli // Pediatrics. – 2013. –
vol. 132(4). – рр. 720–729.
Nickerson A. B. Empathetic responsiveness, group norms, and
prosocial affiliations in bullying roles / A. B. Nickerson, D. Mele-Taylor // School Psychology Quarterly. – 2014 – vol. 29(1). –
РР. 99–109.
Pronk J. Differential Personality Correlates of Early Adolescents’ Bullying-Related Outsider and Defender Behavior
Jeroen / J. Pronk, T. Olthof et al. // J. of Early Adolescence. –
– vol. 35 (8). – РР. 1069–1091.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

