Неусвідомлені мисленнєві дії у процесі формування гіпотези розв’язку творчої математичної задачі

Автор(и)

  • Л.А. Мойсеєнко

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25p

Ключові слова:

творче математичне мислення, процес проектування розв’язку, неусвідомлені мисленнєві дії, орієнтири змісту задачі, провідна ідея.

Анотація

У статті розглядаються питання стосовно психологічної сутності, місця і ролі інтуїції у процесі формування гіпотези розв’язку творчої математичної задачі. Наголошується на активізації дослідження психологічної сутності творчого мислення у різноманітних видах діяльності людини. Констатується два рівні такої діяльності: усвідомлений і неусвідомлений та відзначається, що взаємодія свідомого й неусвідомленого, як взаємодія логіки й інтуїції у пізнанні є класичною проблемою у психології мислення. Поряд з цим, зауважено збільшення ролі математики у різних видах діяльності сьогодення, автором констатовано творчий характер математичного мислення, а, відтак, присутність у ньому неусвідомлених мисленнєвих актів. Проводиться дослідження творчого математичного мислення через аналіз мисленнєвих дій при розв’язанні творчих математичних задач. При цьому аналізу піддаються неусвідомлені мисленнєві дії, що мали місце у процесі формування гіпотези розв’язку задачі. Цей аналіз здійснено у межах процесуально-динамічної схеми проектування розв’язку творчої математичної задачі, у якій виділено та описано мікроетапи: визначення орієнтирів, виникнення провідної ідеї розв’язку, побудова логічних зв’язків між структурними елементами задачі, настання суб’єктивної впевненості у правильності розв’язку. Досліджено зміст мисленнєвих орієнтирів, що виникають неусвідомлено при розв’язанні творчих математичних задач, їх роль у структуруванні інформації та зародженні різноманітних гіпотез. Описано специфіку виникнення та функціонування неусвідомленої провідної ідеї у пошуковому процесі, яка визначає напрям усвідомлених мисленнєвих дій, спрямованих на побудову логічного ланцюга міркувань від умови до розв’язку. Зроблено акцент на значущості суб’єктивної впевненості у якості отриманого результату, що виникає неусвідомлено.

Посилання

Адамар Ж. Исследования психологии процесса изобретения

в области математики / Ж. Адамар. – М. : Соврадио, 1970. –

с.

Биркгофф Г. Математика и психология / Г. Биркгофф. – М. :

Сов. радио, 1977. – 96 с.

Бурбаки Н. Архитектура математики / Н. Бурбаки. – М.:

Знание, 1972. – 32 с.

Вейль Г. Математическое мышление/ Г. Вейль. – М. : Наука,

– 400 с.

Гурова Л.Л. Семантика, логика, интуиция в мыслительной

деятельности человека / Л.Л. Гурова. – М. : Педагогика,

– С. 8–45.

Клайн М. Математика. Поиск истины / М. Клайн. – М. :

Мир, 1988. – 295 с.

Лебег А. Об измерении величин / А. Лебег. – М. : Изд-во

иностр. л-ры, 1960. – 437 с.

Мойсеєнко Л.А. Процесуально-динамічний зміст проектування розв’язку творчих математичних задач /

Л.А. Мойсеєнко, І.М. Гураль // Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського

національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С.Костюка НАПН України. – Вип. 28. –

Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2015. – С. 342–

Моляко В.О. Творческая конструктология (пролегомены) : /

В.О. Моляко. – К. : Освита Украины, 2007. – 388 с.

Мордухай-Болтовский Д.Д. Философия, Психология. Математика / Д.Д. Мордухай-Болтовский. – М. : Серебряные

нити, 1998. – 552 с.

Пойя Д. Математическое открытие / Д. Пойя. – М. : Наука,

– 448 с.

Пономарев Я.А. Психология творчества / Я.А. Пономарев. –

М. : Наука, 1976. – 303 с.

Пуанкаре А. О науке / А. Пуанкаре . – М. : Наука, 1990. –

с.

Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии / С.Л. Рубинштейн. – М. : Политиздат, 1976. – 416 с.

Саймон Г. Науки об искусственном / Г. Саймон. – М. : Мир,

– 148 с.

Халперн Д. Психология критического мышления / Д. Халперн. – Санкт-Петербург, 2000. – 503 с.

Welsh G.S. Perspectives in the study of creativity // Jonrnal

of creativity behaviour. – Buffallo. – 1973. – Vol.7. – №4. –

–246 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-02-29

Як цитувати

Мойсеєнко, Л. (2016). Неусвідомлені мисленнєві дії у процесі формування гіпотези розв’язку творчої математичної задачі. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (32). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%p