Неусвідомлені мисленнєві дії у процесі формування гіпотези розв’язку творчої математичної задачі
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25pKeywords:
творче математичне мислення, процес проектування розв’язку, неусвідомлені мисленнєві дії, орієнтири змісту задачі, провідна ідея.Abstract
У статті розглядаються питання стосовно психологічної сутності, місця і ролі інтуїції у процесі формування гіпотези розв’язку творчої математичної задачі. Наголошується на активізації дослідження психологічної сутності творчого мислення у різноманітних видах діяльності людини. Констатується два рівні такої діяльності: усвідомлений і неусвідомлений та відзначається, що взаємодія свідомого й неусвідомленого, як взаємодія логіки й інтуїції у пізнанні є класичною проблемою у психології мислення. Поряд з цим, зауважено збільшення ролі математики у різних видах діяльності сьогодення, автором констатовано творчий характер математичного мислення, а, відтак, присутність у ньому неусвідомлених мисленнєвих актів. Проводиться дослідження творчого математичного мислення через аналіз мисленнєвих дій при розв’язанні творчих математичних задач. При цьому аналізу піддаються неусвідомлені мисленнєві дії, що мали місце у процесі формування гіпотези розв’язку задачі. Цей аналіз здійснено у межах процесуально-динамічної схеми проектування розв’язку творчої математичної задачі, у якій виділено та описано мікроетапи: визначення орієнтирів, виникнення провідної ідеї розв’язку, побудова логічних зв’язків між структурними елементами задачі, настання суб’єктивної впевненості у правильності розв’язку. Досліджено зміст мисленнєвих орієнтирів, що виникають неусвідомлено при розв’язанні творчих математичних задач, їх роль у структуруванні інформації та зародженні різноманітних гіпотез. Описано специфіку виникнення та функціонування неусвідомленої провідної ідеї у пошуковому процесі, яка визначає напрям усвідомлених мисленнєвих дій, спрямованих на побудову логічного ланцюга міркувань від умови до розв’язку. Зроблено акцент на значущості суб’єктивної впевненості у якості отриманого результату, що виникає неусвідомлено.References
Адамар Ж. Исследования психологии процесса изобретения
в области математики / Ж. Адамар. – М. : Соврадио, 1970. –
с.
Биркгофф Г. Математика и психология / Г. Биркгофф. – М. :
Сов. радио, 1977. – 96 с.
Бурбаки Н. Архитектура математики / Н. Бурбаки. – М.:
Знание, 1972. – 32 с.
Вейль Г. Математическое мышление/ Г. Вейль. – М. : Наука,
– 400 с.
Гурова Л.Л. Семантика, логика, интуиция в мыслительной
деятельности человека / Л.Л. Гурова. – М. : Педагогика,
– С. 8–45.
Клайн М. Математика. Поиск истины / М. Клайн. – М. :
Мир, 1988. – 295 с.
Лебег А. Об измерении величин / А. Лебег. – М. : Изд-во
иностр. л-ры, 1960. – 437 с.
Мойсеєнко Л.А. Процесуально-динамічний зміст проектування розв’язку творчих математичних задач /
Л.А. Мойсеєнко, І.М. Гураль // Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського
національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С.Костюка НАПН України. – Вип. 28. –
Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2015. – С. 342–
Моляко В.О. Творческая конструктология (пролегомены) : /
В.О. Моляко. – К. : Освита Украины, 2007. – 388 с.
Мордухай-Болтовский Д.Д. Философия, Психология. Математика / Д.Д. Мордухай-Болтовский. – М. : Серебряные
нити, 1998. – 552 с.
Пойя Д. Математическое открытие / Д. Пойя. – М. : Наука,
– 448 с.
Пономарев Я.А. Психология творчества / Я.А. Пономарев. –
М. : Наука, 1976. – 303 с.
Пуанкаре А. О науке / А. Пуанкаре . – М. : Наука, 1990. –
с.
Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии / С.Л. Рубинштейн. – М. : Политиздат, 1976. – 416 с.
Саймон Г. Науки об искусственном / Г. Саймон. – М. : Мир,
– 148 с.
Халперн Д. Психология критического мышления / Д. Халперн. – Санкт-Петербург, 2000. – 503 с.
Welsh G.S. Perspectives in the study of creativity // Jonrnal
of creativity behaviour. – Buffallo. – 1973. – Vol.7. – №4. –
–246 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

