Критерії і показники сформованості пізнавальної активності майбутнього психолога
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25pКлючові слова:
пізнавальна активність, структура, компоненти, критерії, показники, рівні, майбутній психолог.Анотація
У статті наведено результати теоретичного вивчення підходів до розуміння понять «показники пізнавальної активності», «критерії пізнавальної активності», «рівні пізнавальної активності». Зазначено, що актуальність проблеми обумовлено вивченням особливостей прояву пізнавальної активності у студентів і створенням умов з метою підвищення рівня пізнавальної активності, що сприятиме формуванню висококваліфікованої і затребуваної особистості фахівця у відповідній професійній сфері. Проаналізовано критерії оцінки пізнавальної активності, сформульовано вченими-психологами, представлено основні характеристики показників пізнавальної активності. Зазначено, що розробка системи критеріїв зазвичай обґрунтовується сутністю, цілями, змістом і умовами організації дослідження. З’ясовано, що кожний критерій має свою систему показників, яка характеризує якісні зміни критерію. Встановлено, що ці показники можуть характеризувати як кількісні, так і якісні зміни кожного критерію. Визначено наступні критерії пізнавальної активності майбутнього психолога: наявність навчально-пізнавальних інтересів, сформованість пізнавальної потреби, схильність до надситуативної пізнавальної активності, сформованість внутрішньої мотивації учіння; сформованість усіх розумових операцій (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, систематизація), пізнавальні процеси, пов’язані з розумовим перетворенням у пізнанні, різноманітність форм предметної діяльності, глибина і широта мислення; установка на самоформування готовності до навчальної діяльності, інтенсивність емоцій, наявність зусиль для зменшення ймовірності невдачі в процесі придбання знань, чутливість до розбіжності між задуманим і очікуваним, планованим і результатом реальної дії, уміння проявляти волю, емоційна чутливість у комунікативній сфері; наявність комунікативних здібностей, активність у взаємодії, обізнаність у соціально значущих якостях особистості, схильність до різноманітності комунікативних програм і готових форм соціального контакту, прийняття інших, креативність у спілкуванні. Визначено та охарактеризовано рівні сформованості пізнавальної активності майбутнього психолога.Посилання
Алєксєєнко Т.А. Формування пізнавальної активності студентів в умовах блокової організації навчання: автореф. дис.
на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.01
«Теорія та історія педагогіки» / Т.А. Алєксєєнко; Інститут
педагогіки і психології проф.освіти АПН України. – К.,
– 25 с.
Алєксєєнко Т.А. Основи педагогічного експерименту і кваліметрії: Навчально-методичний посібник / Т.А. Алєксєєнко,
В.В. Сушанко. – Чернівці : Рута, 2003. – 42 с.
Ангєліс К.О. Розвиток особистісної рефлексії у пізнавальній
активності підлітків: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова
психологія»/ К.О. Ангєліс; Ін-т психології ім. Г.С. Костюка
АПН України. – К., 2010. – 20 с.
Антипова В.М. О методах диагностики уровня развития потребности в знании у школьника / В.М. Антипова, Г.А. Бокарева, В.С. Ильин. – Ростов-на-Дону : Ростовский ГУ,
– С. 22–38.
Беспалько В.П. Опыт разработки критериев качества усвоения знаний / В.П. Беспалько // Советская педагогика. –
– № 4. – С.121–144.
Вергасов В.М. Активизация познавательной деятельности
студентов в высшей школе / В.М.Вергасов. – 2-е изд., перераб. и доп. – Київ : Вища шк., 1985. – 174 с.
Давидюк Н.М. Психологічні умови активізації творчої навчально-пізнавальної діяльності студентів у процесі вивчення психологічних дисциплін: дис… канд. психол. наук:
00.07 / Наталія Миколаївна Давидюк. – Чернівецький
нац. ун-т імені Юрія Федьковича. – Чернівці, 2002. – 185 с.
Лозова В.І. Пізнавальна активність школярів: спецкурс із
дидактики / В.І. Лозова. – Х., 1990. – 89 с.
Лузан П.Г. Теоретичні і методичні основи формування навчально-пізнавальної активності студентів у вищих аграр-
них закладах освіти: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня док. пед. наук: 13.00.04 «Теорія і методика професійної
освіти» / П.Г. Лузан. – К., 2004. – 42 с.
Темерівська Т.Г. Формування пізнавальної активності студентів медичного коледжу в процесі вивчення природничонаукових дисциплін: дис… канд. пед. наук: 13.00.04 / Тетяна Георгіївна Темерівська. – Т., 2004. – 248 с.
Тернавська Т.А. Формування пізнавальної діяльності студентів вищих навчальних закладів у процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін: автореф. дис. на здобуття
наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.09 / Т.А. Тернавська;
Криворіз. держ. пед. ун-т. – Кривий Ріг, 2009. – 20 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.