Критерії і показники сформованості пізнавальної активності майбутнього психолога

Автор(и)

  • О.В. Портяна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25p

Ключові слова:

пізнавальна активність, структура, компоненти, критерії, показники, рівні, майбутній психолог.

Анотація

У статті наведено результати теоретичного вивчення підходів до розуміння понять «показники пізнавальної активності», «критерії пізнавальної активності», «рівні пізнавальної активності». Зазначено, що актуальність проблеми обумовлено вивченням особливостей прояву пізнавальної активності у студентів і створенням умов з метою підвищення рівня пізнавальної активності, що сприятиме формуванню висококваліфікованої і затребуваної особистості фахівця у відповідній професійній сфері. Проаналізовано критерії оцінки пізнавальної активності, сформульовано вченими-психологами, представлено основні характеристики показників пізнавальної активності. Зазначено, що розробка системи критеріїв зазвичай обґрунтовується сутністю, цілями, змістом і умовами організації дослідження. З’ясовано, що кожний критерій має свою систему показників, яка характеризує якісні зміни критерію. Встановлено, що ці показники можуть характеризувати як кількісні, так і якісні зміни кожного критерію. Визначено наступні критерії пізнавальної активності майбутнього психолога: наявність навчально-пізнавальних інтересів, сформованість пізнавальної потреби, схильність до надситуативної пізнавальної активності, сформованість внутрішньої мотивації учіння; сформованість усіх розумових операцій (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, систематизація), пізнавальні процеси, пов’язані з розумовим перетворенням у пізнанні, різноманітність форм предметної діяльності, глибина і широта мислення; установка на самоформування готовності до навчальної діяльності, інтенсивність емоцій, наявність зусиль для зменшення ймовірності невдачі в процесі придбання знань, чутливість до розбіжності між задуманим і очікуваним, планованим і результатом реальної дії, уміння проявляти волю, емоційна чутливість у комунікативній сфері; наявність комунікативних здібностей, активність у взаємодії, обізнаність у соціально значущих якостях особистості, схильність до різноманітності комунікативних програм і готових форм соціального контакту, прийняття інших, креативність у спілкуванні. Визначено та охарактеризовано рівні сформованості пізнавальної активності майбутнього психолога.

Посилання

Алєксєєнко Т.А. Формування пізнавальної активності студентів в умовах блокової організації навчання: автореф. дис.

на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.01

«Теорія та історія педагогіки» / Т.А. Алєксєєнко; Інститут

педагогіки і психології проф.освіти АПН України. – К.,

– 25 с.

Алєксєєнко Т.А. Основи педагогічного експерименту і кваліметрії: Навчально-методичний посібник / Т.А. Алєксєєнко,

В.В. Сушанко. – Чернівці : Рута, 2003. – 42 с.

Ангєліс К.О. Розвиток особистісної рефлексії у пізнавальній

активності підлітків: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова

психологія»/ К.О. Ангєліс; Ін-т психології ім. Г.С. Костюка

АПН України. – К., 2010. – 20 с.

Антипова В.М. О методах диагностики уровня развития потребности в знании у школьника / В.М. Антипова, Г.А. Бокарева, В.С. Ильин. – Ростов-на-Дону : Ростовский ГУ,

– С. 22–38.

Беспалько В.П. Опыт разработки критериев качества усвоения знаний / В.П. Беспалько // Советская педагогика. –

– № 4. – С.121–144.

Вергасов В.М. Активизация познавательной деятельности

студентов в высшей школе / В.М.Вергасов. – 2-е изд., перераб. и доп. – Київ : Вища шк., 1985. – 174 с.

Давидюк Н.М. Психологічні умови активізації творчої навчально-пізнавальної діяльності студентів у процесі вивчення психологічних дисциплін: дис… канд. психол. наук:

00.07 / Наталія Миколаївна Давидюк. – Чернівецький

нац. ун-т імені Юрія Федьковича. – Чернівці, 2002. – 185 с.

Лозова В.І. Пізнавальна активність школярів: спецкурс із

дидактики / В.І. Лозова. – Х., 1990. – 89 с.

Лузан П.Г. Теоретичні і методичні основи формування навчально-пізнавальної активності студентів у вищих аграр-

них закладах освіти: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня док. пед. наук: 13.00.04 «Теорія і методика професійної

освіти» / П.Г. Лузан. – К., 2004. – 42 с.

Темерівська Т.Г. Формування пізнавальної активності студентів медичного коледжу в процесі вивчення природничонаукових дисциплін: дис… канд. пед. наук: 13.00.04 / Тетяна Георгіївна Темерівська. – Т., 2004. – 248 с.

Тернавська Т.А. Формування пізнавальної діяльності студентів вищих навчальних закладів у процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін: автореф. дис. на здобуття

наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.09 / Т.А. Тернавська;

Криворіз. держ. пед. ун-т. – Кривий Ріг, 2009. – 20 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-02-26

Як цитувати

Портяна, О. (2016). Критерії і показники сформованості пізнавальної активності майбутнього психолога. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (32). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%p