Критерії і показники сформованості пізнавальної активності майбутнього психолога
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25pKeywords:
пізнавальна активність, структура, компоненти, критерії, показники, рівні, майбутній психолог.Abstract
У статті наведено результати теоретичного вивчення підходів до розуміння понять «показники пізнавальної активності», «критерії пізнавальної активності», «рівні пізнавальної активності». Зазначено, що актуальність проблеми обумовлено вивченням особливостей прояву пізнавальної активності у студентів і створенням умов з метою підвищення рівня пізнавальної активності, що сприятиме формуванню висококваліфікованої і затребуваної особистості фахівця у відповідній професійній сфері. Проаналізовано критерії оцінки пізнавальної активності, сформульовано вченими-психологами, представлено основні характеристики показників пізнавальної активності. Зазначено, що розробка системи критеріїв зазвичай обґрунтовується сутністю, цілями, змістом і умовами організації дослідження. З’ясовано, що кожний критерій має свою систему показників, яка характеризує якісні зміни критерію. Встановлено, що ці показники можуть характеризувати як кількісні, так і якісні зміни кожного критерію. Визначено наступні критерії пізнавальної активності майбутнього психолога: наявність навчально-пізнавальних інтересів, сформованість пізнавальної потреби, схильність до надситуативної пізнавальної активності, сформованість внутрішньої мотивації учіння; сформованість усіх розумових операцій (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, систематизація), пізнавальні процеси, пов’язані з розумовим перетворенням у пізнанні, різноманітність форм предметної діяльності, глибина і широта мислення; установка на самоформування готовності до навчальної діяльності, інтенсивність емоцій, наявність зусиль для зменшення ймовірності невдачі в процесі придбання знань, чутливість до розбіжності між задуманим і очікуваним, планованим і результатом реальної дії, уміння проявляти волю, емоційна чутливість у комунікативній сфері; наявність комунікативних здібностей, активність у взаємодії, обізнаність у соціально значущих якостях особистості, схильність до різноманітності комунікативних програм і готових форм соціального контакту, прийняття інших, креативність у спілкуванні. Визначено та охарактеризовано рівні сформованості пізнавальної активності майбутнього психолога.References
Алєксєєнко Т.А. Формування пізнавальної активності студентів в умовах блокової організації навчання: автореф. дис.
на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.01
«Теорія та історія педагогіки» / Т.А. Алєксєєнко; Інститут
педагогіки і психології проф.освіти АПН України. – К.,
– 25 с.
Алєксєєнко Т.А. Основи педагогічного експерименту і кваліметрії: Навчально-методичний посібник / Т.А. Алєксєєнко,
В.В. Сушанко. – Чернівці : Рута, 2003. – 42 с.
Ангєліс К.О. Розвиток особистісної рефлексії у пізнавальній
активності підлітків: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова
психологія»/ К.О. Ангєліс; Ін-т психології ім. Г.С. Костюка
АПН України. – К., 2010. – 20 с.
Антипова В.М. О методах диагностики уровня развития потребности в знании у школьника / В.М. Антипова, Г.А. Бокарева, В.С. Ильин. – Ростов-на-Дону : Ростовский ГУ,
– С. 22–38.
Беспалько В.П. Опыт разработки критериев качества усвоения знаний / В.П. Беспалько // Советская педагогика. –
– № 4. – С.121–144.
Вергасов В.М. Активизация познавательной деятельности
студентов в высшей школе / В.М.Вергасов. – 2-е изд., перераб. и доп. – Київ : Вища шк., 1985. – 174 с.
Давидюк Н.М. Психологічні умови активізації творчої навчально-пізнавальної діяльності студентів у процесі вивчення психологічних дисциплін: дис… канд. психол. наук:
00.07 / Наталія Миколаївна Давидюк. – Чернівецький
нац. ун-т імені Юрія Федьковича. – Чернівці, 2002. – 185 с.
Лозова В.І. Пізнавальна активність школярів: спецкурс із
дидактики / В.І. Лозова. – Х., 1990. – 89 с.
Лузан П.Г. Теоретичні і методичні основи формування навчально-пізнавальної активності студентів у вищих аграр-
них закладах освіти: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня док. пед. наук: 13.00.04 «Теорія і методика професійної
освіти» / П.Г. Лузан. – К., 2004. – 42 с.
Темерівська Т.Г. Формування пізнавальної активності студентів медичного коледжу в процесі вивчення природничонаукових дисциплін: дис… канд. пед. наук: 13.00.04 / Тетяна Георгіївна Темерівська. – Т., 2004. – 248 с.
Тернавська Т.А. Формування пізнавальної діяльності студентів вищих навчальних закладів у процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін: автореф. дис. на здобуття
наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.09 / Т.А. Тернавська;
Криворіз. держ. пед. ун-т. – Кривий Ріг, 2009. – 20 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

