Особливості життєстійкості людей з обмеженими можливостями

Автор(и)

  • О.А. Чиханцова

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25p

Ключові слова:

життєстійкість, професійна реабілітація, адаптація, професійне навчання, реабілітація людей з обмеженими можливостями.

Анотація

У статті розкрито вплив життєстійкості людей з обмеженими можливостями на професійну реабілітацію та вплив мотивів на вибір професії, а також проаналізовано зміни в житті людей після професійної реабілітації. Представлено результати дослідження, що розкривають мотиви участі інвалідів у професійній реабілітації. Зазначено, що професійна реабілітація людей з обмеженими можливостями є багатопрофільною і полягає у наступному: професійній реабілітації, професійній підготовці та перепідготовці, системі організації праці інвалідів, адаптації до нового життя, умінні володіти собою. Визначено життєві цілі людей з інвалідністю після професійної реабілітації. Зроблено висновок, що люди з інвалідністю, які пройшли комплексне профорієнтаційне обстеження і отримали об’єктивні профзаключення-рекомендації з професійного навчання, набагато успішніше освоюють професію, легше адаптуються до процесу навчання і життєвих стресових ситуацій, а також виростають у кваліфікованих фахівців, здатних конкурувати на сучасному ринку праці. Проаналізовано, що життєдіяльність багатоаспектна і включає необмежено широке коло функцій. Тому, як було відзначено, більше уваги слід було б приділяти розвитку таких навичок: самоволодіння, орієнтації, спілкування, контролю за своєю поведінкою, пересування, здатності до навчання і трудової діяльності, що впливає на життєстійкість особистості. Досліджено, що життєстійкість виявляється ключовою особистісною перемінною, яка опосередковує вплив стресогенних факторів на соматичне і душевне здоров’я, а також на успішність діяльності.

Посилання

Большова Т. Е. Социальное здоровье населения как цель

функционирования социальной работы [Текст]: дис… кандидата соц. наук : спец. 22.00.04 / Татьяна Евгеньевна Большова. – Саратов, 1997. – 207 с.

Васильева Л. П. Профессиональная реабилитация: профориентация и отбор на профессиональное обучение лиц с

ограниченными возможностями / Л. П. Васильева, К. Э. Зборовский. – Минск : Гиуст БГу, 2012. – 124 с.

Психологические теории и концепции личности / Под ред.

П. П. Горностая, Т. М. Титаренко. – Київ : Рута, 2001. –

с.

Гуслякова Л. Г. Основы теории социальной работы: учеб. пособие / Л. Г. Гуслякова, Е. И. Холостова. – Москва : Институт социальной работы, 1994. – 187 с.

Иванов Г. Г. Современные концепции профессиональной

реабилитации инвалидов/ Г. Г. Иванов // Вестник Нижневартовского государственного университета. – №2, 2012. – С. 156.

Леонтьев Д. А. Личностное в личности: личностный потенциал как основа самодетерминации/ Д. А. Леонтьев //

Ученые записки кафедры общей психологии МГУ им. М. В.

Ломоносова. – Вып. 1. Москва: Смысл, 2002. – С. 56–65.

Сердюк Л. З. Комплексна програма розвитку мотивації

учіння та професійного становлення майбутнього фахівця

у ВНЗ / Л. З. Сердюк, О. І. Купрєєва // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами,

– № 10. – С. 205–223.

Смирнова Е. Р. Стратификационный анализ инвалидности // Преодолевая барьеры инвалидности / Е. Р. Смирнова. –

Москва : Ин-т социальной работы, 1997. – С. 49–52.

Старобина Е. М. Профессиональная ориентация лиц с учетом ограниченных возможностей здоровья: Монография /

Е. М. Старобина, Е. О. Гордиевская, И. Е. Кузьмина. – СПб. :

Форум, НИЦ ИНФРА-М, 2015. – 352 с.

Смычёк В. Б. Медико-социальная экспертиза и реабилитация / В. Б. Смычёк, Г. Я. Хулуп, В. К. Милькаманович. – Мн. : Юнипак, 2005. – 420 с.

Фоминова А. Н. Жизнестойкость личности / А. Н. Фоминова. – Москва : МПГУ, Прометей, 2012. – 121 с.

Baranauskienė I. Modelling of Prevocational Education of

Students with Special Educational Needs: Situation and

Opportunities / І. Baranauskienė, А. Valaikienė // Society,

Integration, Education: Proceedings of the International

Scientifical Conference. – Rēzekne: Rēzeknes Augstskola,

– Р. 150–163.

Maddi S. The personality construct of hardiness Journal of

Research in Personality / S. Maddi, R. Harvey, D. Khoshaba,

J. Lu, M. Persico. – №36, 2002. – Р. 72–85.

Maddi S. Journal of Personality Assessment / S. Maddi,

D. Khoshaba. – Vol. 63. – № 2, 1994. – P. 265–274.

Mylytė J. Edukacinio modelio konstravimas kaip neįgaliųjų

profesinės reabilitacijos proceso sėkmės prielaida / J. Mylytė,

I. Baranauskienė. Magistro darbas. – Šiauliai : Šiaulių

universitetas, 2015. – 117 р.

Zbarouski K. Icts in education for people with disabilities:

Review of innovative practice / K. Zbarouski European Agency

for Development in Special Needs Education, UNESCO. –

– 245 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-02-26

Як цитувати

Чиханцова, О. (2016). Особливості життєстійкості людей з обмеженими можливостями. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (32). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%p