Особливості життєстійкості людей з обмеженими можливостями
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25pКлючові слова:
життєстійкість, професійна реабілітація, адаптація, професійне навчання, реабілітація людей з обмеженими можливостями.Анотація
У статті розкрито вплив життєстійкості людей з обмеженими можливостями на професійну реабілітацію та вплив мотивів на вибір професії, а також проаналізовано зміни в житті людей після професійної реабілітації. Представлено результати дослідження, що розкривають мотиви участі інвалідів у професійній реабілітації. Зазначено, що професійна реабілітація людей з обмеженими можливостями є багатопрофільною і полягає у наступному: професійній реабілітації, професійній підготовці та перепідготовці, системі організації праці інвалідів, адаптації до нового життя, умінні володіти собою. Визначено життєві цілі людей з інвалідністю після професійної реабілітації. Зроблено висновок, що люди з інвалідністю, які пройшли комплексне профорієнтаційне обстеження і отримали об’єктивні профзаключення-рекомендації з професійного навчання, набагато успішніше освоюють професію, легше адаптуються до процесу навчання і життєвих стресових ситуацій, а також виростають у кваліфікованих фахівців, здатних конкурувати на сучасному ринку праці. Проаналізовано, що життєдіяльність багатоаспектна і включає необмежено широке коло функцій. Тому, як було відзначено, більше уваги слід було б приділяти розвитку таких навичок: самоволодіння, орієнтації, спілкування, контролю за своєю поведінкою, пересування, здатності до навчання і трудової діяльності, що впливає на життєстійкість особистості. Досліджено, що життєстійкість виявляється ключовою особистісною перемінною, яка опосередковує вплив стресогенних факторів на соматичне і душевне здоров’я, а також на успішність діяльності.Посилання
Большова Т. Е. Социальное здоровье населения как цель
функционирования социальной работы [Текст]: дис… кандидата соц. наук : спец. 22.00.04 / Татьяна Евгеньевна Большова. – Саратов, 1997. – 207 с.
Васильева Л. П. Профессиональная реабилитация: профориентация и отбор на профессиональное обучение лиц с
ограниченными возможностями / Л. П. Васильева, К. Э. Зборовский. – Минск : Гиуст БГу, 2012. – 124 с.
Психологические теории и концепции личности / Под ред.
П. П. Горностая, Т. М. Титаренко. – Київ : Рута, 2001. –
с.
Гуслякова Л. Г. Основы теории социальной работы: учеб. пособие / Л. Г. Гуслякова, Е. И. Холостова. – Москва : Институт социальной работы, 1994. – 187 с.
Иванов Г. Г. Современные концепции профессиональной
реабилитации инвалидов/ Г. Г. Иванов // Вестник Нижневартовского государственного университета. – №2, 2012. – С. 156.
Леонтьев Д. А. Личностное в личности: личностный потенциал как основа самодетерминации/ Д. А. Леонтьев //
Ученые записки кафедры общей психологии МГУ им. М. В.
Ломоносова. – Вып. 1. Москва: Смысл, 2002. – С. 56–65.
Сердюк Л. З. Комплексна програма розвитку мотивації
учіння та професійного становлення майбутнього фахівця
у ВНЗ / Л. З. Сердюк, О. І. Купрєєва // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами,
– № 10. – С. 205–223.
Смирнова Е. Р. Стратификационный анализ инвалидности // Преодолевая барьеры инвалидности / Е. Р. Смирнова. –
Москва : Ин-т социальной работы, 1997. – С. 49–52.
Старобина Е. М. Профессиональная ориентация лиц с учетом ограниченных возможностей здоровья: Монография /
Е. М. Старобина, Е. О. Гордиевская, И. Е. Кузьмина. – СПб. :
Форум, НИЦ ИНФРА-М, 2015. – 352 с.
Смычёк В. Б. Медико-социальная экспертиза и реабилитация / В. Б. Смычёк, Г. Я. Хулуп, В. К. Милькаманович. – Мн. : Юнипак, 2005. – 420 с.
Фоминова А. Н. Жизнестойкость личности / А. Н. Фоминова. – Москва : МПГУ, Прометей, 2012. – 121 с.
Baranauskienė I. Modelling of Prevocational Education of
Students with Special Educational Needs: Situation and
Opportunities / І. Baranauskienė, А. Valaikienė // Society,
Integration, Education: Proceedings of the International
Scientifical Conference. – Rēzekne: Rēzeknes Augstskola,
– Р. 150–163.
Maddi S. The personality construct of hardiness Journal of
Research in Personality / S. Maddi, R. Harvey, D. Khoshaba,
J. Lu, M. Persico. – №36, 2002. – Р. 72–85.
Maddi S. Journal of Personality Assessment / S. Maddi,
D. Khoshaba. – Vol. 63. – № 2, 1994. – P. 265–274.
Mylytė J. Edukacinio modelio konstravimas kaip neįgaliųjų
profesinės reabilitacijos proceso sėkmės prielaida / J. Mylytė,
I. Baranauskienė. Magistro darbas. – Šiauliai : Šiaulių
universitetas, 2015. – 117 р.
Zbarouski K. Icts in education for people with disabilities:
Review of innovative practice / K. Zbarouski European Agency
for Development in Special Needs Education, UNESCO. –
– 245 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.