Особливості життєстійкості людей з обмеженими можливостями
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25pKeywords:
життєстійкість, професійна реабілітація, адаптація, професійне навчання, реабілітація людей з обмеженими можливостями.Abstract
У статті розкрито вплив життєстійкості людей з обмеженими можливостями на професійну реабілітацію та вплив мотивів на вибір професії, а також проаналізовано зміни в житті людей після професійної реабілітації. Представлено результати дослідження, що розкривають мотиви участі інвалідів у професійній реабілітації. Зазначено, що професійна реабілітація людей з обмеженими можливостями є багатопрофільною і полягає у наступному: професійній реабілітації, професійній підготовці та перепідготовці, системі організації праці інвалідів, адаптації до нового життя, умінні володіти собою. Визначено життєві цілі людей з інвалідністю після професійної реабілітації. Зроблено висновок, що люди з інвалідністю, які пройшли комплексне профорієнтаційне обстеження і отримали об’єктивні профзаключення-рекомендації з професійного навчання, набагато успішніше освоюють професію, легше адаптуються до процесу навчання і життєвих стресових ситуацій, а також виростають у кваліфікованих фахівців, здатних конкурувати на сучасному ринку праці. Проаналізовано, що життєдіяльність багатоаспектна і включає необмежено широке коло функцій. Тому, як було відзначено, більше уваги слід було б приділяти розвитку таких навичок: самоволодіння, орієнтації, спілкування, контролю за своєю поведінкою, пересування, здатності до навчання і трудової діяльності, що впливає на життєстійкість особистості. Досліджено, що життєстійкість виявляється ключовою особистісною перемінною, яка опосередковує вплив стресогенних факторів на соматичне і душевне здоров’я, а також на успішність діяльності.References
Большова Т. Е. Социальное здоровье населения как цель
функционирования социальной работы [Текст]: дис… кандидата соц. наук : спец. 22.00.04 / Татьяна Евгеньевна Большова. – Саратов, 1997. – 207 с.
Васильева Л. П. Профессиональная реабилитация: профориентация и отбор на профессиональное обучение лиц с
ограниченными возможностями / Л. П. Васильева, К. Э. Зборовский. – Минск : Гиуст БГу, 2012. – 124 с.
Психологические теории и концепции личности / Под ред.
П. П. Горностая, Т. М. Титаренко. – Київ : Рута, 2001. –
с.
Гуслякова Л. Г. Основы теории социальной работы: учеб. пособие / Л. Г. Гуслякова, Е. И. Холостова. – Москва : Институт социальной работы, 1994. – 187 с.
Иванов Г. Г. Современные концепции профессиональной
реабилитации инвалидов/ Г. Г. Иванов // Вестник Нижневартовского государственного университета. – №2, 2012. – С. 156.
Леонтьев Д. А. Личностное в личности: личностный потенциал как основа самодетерминации/ Д. А. Леонтьев //
Ученые записки кафедры общей психологии МГУ им. М. В.
Ломоносова. – Вып. 1. Москва: Смысл, 2002. – С. 56–65.
Сердюк Л. З. Комплексна програма розвитку мотивації
учіння та професійного становлення майбутнього фахівця
у ВНЗ / Л. З. Сердюк, О. І. Купрєєва // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами,
– № 10. – С. 205–223.
Смирнова Е. Р. Стратификационный анализ инвалидности // Преодолевая барьеры инвалидности / Е. Р. Смирнова. –
Москва : Ин-т социальной работы, 1997. – С. 49–52.
Старобина Е. М. Профессиональная ориентация лиц с учетом ограниченных возможностей здоровья: Монография /
Е. М. Старобина, Е. О. Гордиевская, И. Е. Кузьмина. – СПб. :
Форум, НИЦ ИНФРА-М, 2015. – 352 с.
Смычёк В. Б. Медико-социальная экспертиза и реабилитация / В. Б. Смычёк, Г. Я. Хулуп, В. К. Милькаманович. – Мн. : Юнипак, 2005. – 420 с.
Фоминова А. Н. Жизнестойкость личности / А. Н. Фоминова. – Москва : МПГУ, Прометей, 2012. – 121 с.
Baranauskienė I. Modelling of Prevocational Education of
Students with Special Educational Needs: Situation and
Opportunities / І. Baranauskienė, А. Valaikienė // Society,
Integration, Education: Proceedings of the International
Scientifical Conference. – Rēzekne: Rēzeknes Augstskola,
– Р. 150–163.
Maddi S. The personality construct of hardiness Journal of
Research in Personality / S. Maddi, R. Harvey, D. Khoshaba,
J. Lu, M. Persico. – №36, 2002. – Р. 72–85.
Maddi S. Journal of Personality Assessment / S. Maddi,
D. Khoshaba. – Vol. 63. – № 2, 1994. – P. 265–274.
Mylytė J. Edukacinio modelio konstravimas kaip neįgaliųjų
profesinės reabilitacijos proceso sėkmės prielaida / J. Mylytė,
I. Baranauskienė. Magistro darbas. – Šiauliai : Šiaulių
universitetas, 2015. – 117 р.
Zbarouski K. Icts in education for people with disabilities:
Review of innovative practice / K. Zbarouski European Agency
for Development in Special Needs Education, UNESCO. –
– 245 р.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

