Навчально-професійна настанова в структурі професійної свідомості майбутніх фахівців
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25pКлючові слова:
професійна настанова, навчально-професійна настанова, професійна свідомість, смислоутворювальний мотив, особистісний смисл.Анотація
У статті висвітлено результати емпіричного дослідження навчально-професійної настанови як компонента структури професійної свідомості майбутніх фахівців. Розглянуто різні підходи до дослідження професійної настанови. Визначено специфіку та структурну організацію навчально-професійної настанови студентів. Обґрунтовано місце навчально-професійної настанови в структурі професійної свідомості: навчально-професійна настанова проявляється в особистісному змісті. Будучи видом смислової настанови, вона актуалізується мотивом професійної діяльності і є формою вираження особистісного смислу у вигляді налаштованості, готовності до професійної діяльності в цілому. Розглянуто будову навчально-професійної настанови, яку утворюють такі складові, як когнітивно-професійна, емоційна, суб’єктна, когнітивно-особистісна. Подано визначення навчально-професійної настанови як різнорівневого мотиваційно-смислового утворення, що виявляється як готовність особистості сприймати умови діяльності й діяти в них відповідним чином; це утворення пронизує всі аспекти професійної діяльності від професійної свідомості та самосвідомості до дії або вчинку. Наведено результати емпіричного вивчення навчально-професійної студентів коледжів. Виявлено, що психологічні особливості змісту навчально-професійної настанови частково визначаються профілем навчання (гуманітарним, технічним), а частково є загальними. В когнітивно-професійній складовій було зафіксовано відмінності в структурі професійного цілепокладання; в емоційній складовій – в уявленні про професію; в когнітивно-особистісній – у самооцінці студентами власних негативних якостей; в суб’єктивній складовій встановлені відмінності стосуються об’єктно- суб’єктивного фактора (брак часу, нецікавий навчальний процес, нерозуміння навчального матеріалу).Посилання
Акопов Г.В. Диагностика профессионального сознания
(учебно-профессиональные установки). Методическая разработка диагностической анкеты профессионального сознания студентов / Г.В. Акопов // Психология в вузе :
Ежеквартальный научно-методический журнал. – 12 /
– N4 . – С.3–38.
Асмолов А. Г. По ту сторону сознания; методологические
проблемы неклассической психологии / А. Г. Асмолов. –
М. : Смысл, 2002, – 480 с.
Кондаков И.М. Диагностика профессиональных установок
подростков / И.М.Кондаков // Вопросы психологии. – №2. –
– С. 122–130.
Курицина М. О. Особливості взаємозв’язку професійних
настанов та особистісної тривожності старшокласника /
М. О. Курицина // Проблеми сучасної психології. – 2015. –
Вип. 28. – С. 269–283.
Левитан К.М. Профессиональное развитие личности педагога в послевузовский период: Дис. доктора пед. наук :
00.01 / Константин Михайлович Левитан ; Уральская
государственная юридическая академия. – Екатеринбург,
– 393 с.
Маркова А. К. Психология профессионализма / А. К. Маркова. – М. : Знание, 1996. – 308 с.
Парфенова Е.В. Формирование и развитие профессиональных
установок как компонента профессиональной направленности будущего специалиста : автореф. дис… канд. психол.
наук : 19.00.07 / Елена Владимировна Парфенова. – М.,
– 21 с.
Пудовкина Н.В. Социальные и педагогические предпосылки
формирования целостной социально-профессиональной
установки будущих специалистов сельского хозяйства /
Н.В. Пудовкина // Известия Самарского научного центра
РАН, 2011. – №2-3. – С.569–575.
Шевченко Н. Ф. Професійна свідомість практичного психолога: структура та специфіка функціонування / Н. Ф. Шевченко // Психологія і суспільство : [теоретико-методологічний соціогуманітарний журнал] / [гол. ред. А. В. Фурман], 2009. – №4. – С. 167–180.
Шевченко О. Ю. Учебно-профессиональная установка в
структуре профессионального сознания студентов вузов :
дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / Шевченко Оксана
Юрьевна ; Самарский гос. пед. ун-т. – Самара, 2004. – 225 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.