Навчально-професійна настанова в структурі професійної свідомості майбутніх фахівців
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25pKeywords:
професійна настанова, навчально-професійна настанова, професійна свідомість, смислоутворювальний мотив, особистісний смисл.Abstract
У статті висвітлено результати емпіричного дослідження навчально-професійної настанови як компонента структури професійної свідомості майбутніх фахівців. Розглянуто різні підходи до дослідження професійної настанови. Визначено специфіку та структурну організацію навчально-професійної настанови студентів. Обґрунтовано місце навчально-професійної настанови в структурі професійної свідомості: навчально-професійна настанова проявляється в особистісному змісті. Будучи видом смислової настанови, вона актуалізується мотивом професійної діяльності і є формою вираження особистісного смислу у вигляді налаштованості, готовності до професійної діяльності в цілому. Розглянуто будову навчально-професійної настанови, яку утворюють такі складові, як когнітивно-професійна, емоційна, суб’єктна, когнітивно-особистісна. Подано визначення навчально-професійної настанови як різнорівневого мотиваційно-смислового утворення, що виявляється як готовність особистості сприймати умови діяльності й діяти в них відповідним чином; це утворення пронизує всі аспекти професійної діяльності від професійної свідомості та самосвідомості до дії або вчинку. Наведено результати емпіричного вивчення навчально-професійної студентів коледжів. Виявлено, що психологічні особливості змісту навчально-професійної настанови частково визначаються профілем навчання (гуманітарним, технічним), а частково є загальними. В когнітивно-професійній складовій було зафіксовано відмінності в структурі професійного цілепокладання; в емоційній складовій – в уявленні про професію; в когнітивно-особистісній – у самооцінці студентами власних негативних якостей; в суб’єктивній складовій встановлені відмінності стосуються об’єктно- суб’єктивного фактора (брак часу, нецікавий навчальний процес, нерозуміння навчального матеріалу).References
Акопов Г.В. Диагностика профессионального сознания
(учебно-профессиональные установки). Методическая разработка диагностической анкеты профессионального сознания студентов / Г.В. Акопов // Психология в вузе :
Ежеквартальный научно-методический журнал. – 12 /
– N4 . – С.3–38.
Асмолов А. Г. По ту сторону сознания; методологические
проблемы неклассической психологии / А. Г. Асмолов. –
М. : Смысл, 2002, – 480 с.
Кондаков И.М. Диагностика профессиональных установок
подростков / И.М.Кондаков // Вопросы психологии. – №2. –
– С. 122–130.
Курицина М. О. Особливості взаємозв’язку професійних
настанов та особистісної тривожності старшокласника /
М. О. Курицина // Проблеми сучасної психології. – 2015. –
Вип. 28. – С. 269–283.
Левитан К.М. Профессиональное развитие личности педагога в послевузовский период: Дис. доктора пед. наук :
00.01 / Константин Михайлович Левитан ; Уральская
государственная юридическая академия. – Екатеринбург,
– 393 с.
Маркова А. К. Психология профессионализма / А. К. Маркова. – М. : Знание, 1996. – 308 с.
Парфенова Е.В. Формирование и развитие профессиональных
установок как компонента профессиональной направленности будущего специалиста : автореф. дис… канд. психол.
наук : 19.00.07 / Елена Владимировна Парфенова. – М.,
– 21 с.
Пудовкина Н.В. Социальные и педагогические предпосылки
формирования целостной социально-профессиональной
установки будущих специалистов сельского хозяйства /
Н.В. Пудовкина // Известия Самарского научного центра
РАН, 2011. – №2-3. – С.569–575.
Шевченко Н. Ф. Професійна свідомість практичного психолога: структура та специфіка функціонування / Н. Ф. Шевченко // Психологія і суспільство : [теоретико-методологічний соціогуманітарний журнал] / [гол. ред. А. В. Фурман], 2009. – №4. – С. 167–180.
Шевченко О. Ю. Учебно-профессиональная установка в
структуре профессионального сознания студентов вузов :
дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / Шевченко Оксана
Юрьевна ; Самарский гос. пед. ун-т. – Самара, 2004. – 225 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.