Психологічні підвалини процесуально-діяльнісного та регуляційного підходів до визначення структури соціального інтелекту педагога

Автор(и)

  • Е.З. Івашкевич

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25p

Ключові слова:

інтелект, соціальний інтелект, процесуально-діяльнісний підхід, регуляційний підхід, когнітивна, мнемічна та емпатійна підструктури соціального інтелекту.

Анотація

В статті проаналізовано сутність поняття «інтелект», окреслено його як своєрідну систему психічних механізмів, які зумовлюють можливість побудови індивідом суб’єктивної картини світу. Визначено сутність і зміст базових категоріальних підходів до визначення поняття «інтелект», зокрема процесуально-діяльнісного та регуляційного. Запропоновано та описано авторську концепцію соціального інтелекту. Зазначено, що соціальний інтелект педагога вміщує три підструктури: когнітивну, мнемічну та емпатійну тощо. Встановлено, що когнітивна підструктура соціального інтелекту включає в себе сукупність досить стійких знань, оцінок, правил інтерпретації подій, поведінки людей, їх взаємовідносин і т.д. на основі сформованої системи інтерпретацій на мікроструктурному і макроструктурному рівнях. Показано, що мнемічна складова соціального інтелекту педагога характеризує наявність в індивіда здатності до інтерпретації явищ, подій життя, поведінки інших людей і свого власного як суб’єкта цих подій. З’ясовано, що мнемічна підструктура базується на особистісному досвіді суб’єкта, де суб’єктивні статистики утворюють особистісний інтерпретаційний комплекс. Зроблено висновок, що емпатійна складова соціального інтелекту більшою мірою залежить від того, яку форму поведінки педагог обирає в якості пріоритетної, що очікує від оточуючих його суб’єктів, який ціннісний інтерпретаційний комплекс у ставленні до навколишнього світу сформувався у людини, які можливості є в даного індивіда в плані використання механізмів антиципації у розв’язанні різних проблем професійного та соціального життя тощо.

Посилання

Абульханова-Славская К.А. Деятельность и психология

личности [Текст] / Ксения Александровна АбульхановаСлавская. – М. : Наука, 1980. – 335 с.

Брушлинский А.В. Мышление: процесс, деятельность, общение [Текст] / Андрей Владимирович Брушлинский. – М. :

Наука, 1982. – 286 с.

Кашапов М.М. Психология педагогического мышления :

[монография] / Мергаляс Мергалимович Кашапов. – СПб. :

Алетейя, 2000. – 202 с.

Кубышкина М.Л. Мотив социального успеха [Текст] / Марина Леонидовна Кубышкина // Теоретические и прикладные

вопросы психологии (параметры личности). – СПб. : СПбГУ,

– Вып. 2, ч.2. – 226 с.

Куницына В.Н. Трудности межличностного общения

[Текст] / Валентина Николаевна Куницына : Дисс... докт.

психол. наук. – СПб. : СПбГУ, 1991. – 387 с.

Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность [Текст]. –

-е изд.]. – [2-е изд.] / Алексей Николаевич Леонтьев. – М. :

Политиздат, 1977. – 304 с.

Психологический словарь [Текст] / А.Т. Айрапетянц,

Я.А. Альтман, П.Ю. Анохин и др.; [под ред. В.В. Давыдова и

др.]. – М. : Педагогика, 1983. – 447 с.

Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии [Текст]. –

-е изд.] / Сергей Леонидович Рубинштейн. – М. : Педагогика, 1976. – 414 с.

Piaget J. The child’s conception of number [Text] / Jan Piaget. –

L. : Routledge and Kegan Paul, 1952. – 482 p.

Piaget J. What babies and toddlers know [Text] / Jan

Piaget // Advanced Gold Exam maximiser / [ed. by Sally

Burgess and Richard Acklam]. – L. : Longman, 2006. – P. 92–

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-01-03

Як цитувати

Івашкевич, Е. (2016). Психологічні підвалини процесуально-діяльнісного та регуляційного підходів до визначення структури соціального інтелекту педагога. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (31). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%p