Психологічні підвалини процесуально-діяльнісного та регуляційного підходів до визначення структури соціального інтелекту педагога
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pKeywords:
інтелект, соціальний інтелект, процесуально-діяльнісний підхід, регуляційний підхід, когнітивна, мнемічна та емпатійна підструктури соціального інтелекту.Abstract
В статті проаналізовано сутність поняття «інтелект», окреслено його як своєрідну систему психічних механізмів, які зумовлюють можливість побудови індивідом суб’єктивної картини світу. Визначено сутність і зміст базових категоріальних підходів до визначення поняття «інтелект», зокрема процесуально-діяльнісного та регуляційного. Запропоновано та описано авторську концепцію соціального інтелекту. Зазначено, що соціальний інтелект педагога вміщує три підструктури: когнітивну, мнемічну та емпатійну тощо. Встановлено, що когнітивна підструктура соціального інтелекту включає в себе сукупність досить стійких знань, оцінок, правил інтерпретації подій, поведінки людей, їх взаємовідносин і т.д. на основі сформованої системи інтерпретацій на мікроструктурному і макроструктурному рівнях. Показано, що мнемічна складова соціального інтелекту педагога характеризує наявність в індивіда здатності до інтерпретації явищ, подій життя, поведінки інших людей і свого власного як суб’єкта цих подій. З’ясовано, що мнемічна підструктура базується на особистісному досвіді суб’єкта, де суб’єктивні статистики утворюють особистісний інтерпретаційний комплекс. Зроблено висновок, що емпатійна складова соціального інтелекту більшою мірою залежить від того, яку форму поведінки педагог обирає в якості пріоритетної, що очікує від оточуючих його суб’єктів, який ціннісний інтерпретаційний комплекс у ставленні до навколишнього світу сформувався у людини, які можливості є в даного індивіда в плані використання механізмів антиципації у розв’язанні різних проблем професійного та соціального життя тощо.References
Абульханова-Славская К.А. Деятельность и психология
личности [Текст] / Ксения Александровна АбульхановаСлавская. – М. : Наука, 1980. – 335 с.
Брушлинский А.В. Мышление: процесс, деятельность, общение [Текст] / Андрей Владимирович Брушлинский. – М. :
Наука, 1982. – 286 с.
Кашапов М.М. Психология педагогического мышления :
[монография] / Мергаляс Мергалимович Кашапов. – СПб. :
Алетейя, 2000. – 202 с.
Кубышкина М.Л. Мотив социального успеха [Текст] / Марина Леонидовна Кубышкина // Теоретические и прикладные
вопросы психологии (параметры личности). – СПб. : СПбГУ,
– Вып. 2, ч.2. – 226 с.
Куницына В.Н. Трудности межличностного общения
[Текст] / Валентина Николаевна Куницына : Дисс... докт.
психол. наук. – СПб. : СПбГУ, 1991. – 387 с.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность [Текст]. –
-е изд.]. – [2-е изд.] / Алексей Николаевич Леонтьев. – М. :
Политиздат, 1977. – 304 с.
Психологический словарь [Текст] / А.Т. Айрапетянц,
Я.А. Альтман, П.Ю. Анохин и др.; [под ред. В.В. Давыдова и
др.]. – М. : Педагогика, 1983. – 447 с.
Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии [Текст]. –
-е изд.] / Сергей Леонидович Рубинштейн. – М. : Педагогика, 1976. – 414 с.
Piaget J. The child’s conception of number [Text] / Jan Piaget. –
L. : Routledge and Kegan Paul, 1952. – 482 p.
Piaget J. What babies and toddlers know [Text] / Jan
Piaget // Advanced Gold Exam maximiser / [ed. by Sally
Burgess and Richard Acklam]. – L. : Longman, 2006. – P. 92–
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.